چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 76666
سلامت نیوز : تمایل افراط‌گونه برخی زنان در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باعث شده است ایران در رده دوم مصرف كننده این محصولات در خاورمیانه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ از سوی دیگر هر چه این میزان مصرف افزایش بیشتری داشته باشد روند مشكلات و بیماری‌های متعدد پوستی، چشمی و عفونی بالاتر می‌رود. برای آگاهی بیشتر با انواع بیماری‌های پوستی ناشی از لوازم آرایشی غیر استاندارد با دكتر فرید صفر،‌محقق و متخصص پوست و مو به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

به طور كلی لوازم آرایشی و بهداشتی از چه تركیباتی ساخته شده است؟
لوازم آرایشی دارای تركیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ‌ها، اسانس‌ها،‌فیلترهای رنگی و.... است كه باعث می‌شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو‌تر كردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است. برخی از تركیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است كه هر كدام در جایگاه خود مشكلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می‌كنند.افلاتوكسین‌ها مواد تولید شده توسط قارچ‌ها به شمار می‌روند كه سمی و خطرناك هستند. وجود سرب و افلاتوكسین‌ها در تركیبات آرایشی صدماتی به پوست وارد می‌سازد اگر این دو ماده خطرناك در تركیبات مواد آرایشی بیش از حد وجود داشته باشد و زنان به طور مداوم و در دفعات متعدد از لوازم آرایش استفاده كنند ممكن است پوست‌شان تحریك شده و به مشكلات پوستی دچار شوند.وجود این ماده سمی در مواد آرایشی نامرغوب جذب می‌شود.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی چه مشكلات و بیماری‌های پوستی را ایجاد می‌كند؟‌
برخی زنان نسبت به یك ماده خاص یا مواد موثر در یك محصول آرایشی حساس هستند، از این رو در تماس با آن ماده شیمیایی پوست صورت‌شان واكنش نشان می‌دهد، اگر مواد آرایشی بیش از 6 ساعت روی پوست صورت بماند علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و تاول‌های زیر پوستی ایجاد می‌كند.برخی عوارض كوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند كه معمولاً در تماس پوست با مواد گیاهی یا شیمیایی آلوده واكنش‌های پوستی یا عفونی بروز پیدا می‌كند.توصیه مهم این‌كه زنان بهتر است از لوازم آرایش‌های استاندارد كه برچسب وزارت بهداشت دارد و مورد تایید آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت است استفاده كنند، زیرا اكثر لوازم آرایش‌هایی كه وارداتی هستند از تركیبات موادی چون سرب،‌مایع پرده جنینی،هورمون‌های پروژسترون و استروژن تشكیل شده‌اند كه در ابتدا نشاط و شادابی موقتی به پوست صورت می‌دهند اما در درازمدت مشكلات را تشدید می‌كند.

با چه شیوه‌ای می‌توان متوجه شد پوست صورت به مواد شیمیایی حساسیت دارد؟
یكی از شایع‌ترین مشكلات ایجاد حساسیت‌های پوستی است برخی اوقات به زنانی كه آلرژی بالایی دارند توصیه می‌شود قبل از مصرف لوازم آرایش آن را تست کنند. در این روش قسمتی از ماده آرایشی را روی بازوی خود امتحان کرده و چون پوست بازو مانند پوست صورت حساس و نازك است و از لحاظ بافتی شبیه به هم هستند اگر ظرف مدت 48 تا 72 ساعت واكنش نشان داد مشخص خواهد شد كه پوست صورت شان در تماس با مواد آرایشی ممكن است دچار التهاب و واكنش پوستی شود.

كدام‌یك از اجزای صورت در تماس با لوازم آرایش و استفاده بیش از حد آسیب بیشتری می‌بیند؟
چشم یكی از حساس‌ترین اجزای صورت به شمار می‌رود بنابراین قبل از انتخاب به نوشته‌های روی لوازم آرایشی باید توجه کرد. اغلب زنانی كه پوست چرب دارند اگر از لوازم آرایشی كه حاوی روغن زیاد است استفاده كنند چون پوست چرب مستعد جوش زدن است از این رو آكنه و جوش‌های زیر پوستی را تشدید می‌كند. استفاده زیاد از كرم‌های آرایشی دهانه غدد چربی پوست را می‌بندد و جوش‌های زیر پوستی،‌واكنش‌های پوستی و حساسیت را ایجاد می‌كند و به مرور زمان لك‌های تیره رنگی روی پوست گونه بروز پیدا می‌كند همچنین تورم پلك، ریزش اشك و سوزش در چشم را به وجود می‌آورد.

در رنگ بندی یا تعیین انواع پوست، كدام رنگ از پوست حساس‌تر هستند؟
انواع پوست‌ها در گروه‌بندی به شش دسته تقسیم بندی می‌شوند اما به طور كلی سه گروه از پوست‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند.پوست‌های روشن در معرض نور مستقیم خورشید دچار كك و مك می‌شوند و بیشتر از خود واكنش پوستی یا التهابی نشان می‌دهند.زنانی كه پوست‌های تیره دارند اگر در نواحی از پوست شان در اثر مواد آرایشی لك ایجاد شود دیرتر به درمان پاسخ می‌دهند.

بهترین روش برای پاك كردن آرایش از روی پوست صورت چیست؟
استفاده از محلول‌های شست‌وشوی آرایش باید مطابق با نوع پوست صورت خریداری شود.بهتر است برای پوست‌های خشك از لوسیون شست‌وشو دهنده،صابون مخصوص یا ژل شست‌وشو استفاده شود همچنین محلول‌ها و تونیك‌های شست‌وشو یا صابون‌های گلیسیرینه یا كرم دار آسیب كمتری به پوست وارد می‌كنند از این رو بهترین گزینه برای پاك كردن آرایش صورت هستند.برخی زنان برای پاك كردن آرایش صورت از دستمال یا پنبه استفاده می‌كنند كه این روش به دلیل ایجاد اصطكاك میان پوست صورت و پنبه یا دستمال پوست را ضخیم و در دراز مدت چین و چروك ایجاد می‌كند.اگر استفاده از لوازم آرایش درست و در حد اعتدال باشد پیری زودرس ایجاد نخواهد شد همچنین زنان می‌توانند از كرم‌های ضد آفتاب رنگی به جای كرم پودر استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha