چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 76673
سلامت نیوز : مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش سفرهای تابستانی، هشدارهایی را درباره احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی به ویژه در بین کودکان و سالمندان ارائه کرد.

آرزو دهقانی در گفت وگو با (ایسنا)، با اشاره به افزایش سفرها در تابستان و همچنین بالا رفتن دمای هوا در اکثر نقاط کشور گفت: در این مواقع معمولا به دلیل کمبود امکانات، رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی کاهش می یابد و همین امر سبب بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی به ویژه در کودکان و سالمندان می‌شود.

وی مهم ترین علت ابتلا به بیماری‌های عفونی را خوردن مواد غذایی مانده، حرارت ندادن غذاهای سرد به میزان کافی، مصرف زرده تخم مرغ نیم پز و همچنین خوردن بستنی‌های تهیه شده از شیرهای غیر پاستوریزه و نوشیدن آب‌های آلوده دانست و گفت: آشامیدن آب‌های غیرلوله­ کشی و آلوده، از جمله مواردی است که زمینه ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی به ویژه در میان کودکان را فراهم می آورد.

دهقانی استفاده از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت و ظروف را از دیگر مواردی برشمرد که می تواند بسیاری از بیماری ها را به افراد انتقال دهد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور درباره علایم شایع مسمومیت‌های غذایی نیز گفت: استفراغ و اسهال که ممکن است استفراغ شدید و مکرر یا خفیف و کم باشد و اسهال نیز ممکن است خیلی آبکی، شل و حجیم یا بلغمی و حتی خونی باشد.

وی ادامه داد: بیمار ممکن است تب، لرز، سردرد، بدن درد، ضعف، بی حالی، بی رمقی و بی حوصلگی داشته باشد و بسته به نوع عامل ایجاد کننده مسمومیت در بعضی مسمومیت‌های غذایی ممکن است علایم معده ای و روده ای بارز نباشد و علایم مختلف عصبی غلبه داشته باشند که بوتولیسم با علایم دوبینی، تاری دید، اختلال بلع، خشکی دهان، ضعف یا فلج عضلانی پایین رونده تا فلج کامل، بدون تب و ... از جمله آن است.

دهقانی درباره راه های پیشگیری از مسمومیت های غذایی نیز گفت: مسافران و شهروندان اگر از سلامت آب شرب، مطمئن نیستید، باید برای هر نوع مصرف، اعم از آشامیدن، شستن مواد غذایی، ظروف، شستن دستها و صورت آن را بجوشانند و به میزان استاندارد ان را با پرکلرین، کلرینه کنند.

وی با بیان اینکه یخ‌هایی که در کوچه و بازار عرضه می‌شوند، به هیچ وجه بهداشتی نبوده و با شستن هم پاک نمی‌شوند، تصریح کرد: باید اکیداً از مصرف این مواد خودداری شود.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور شستشو و ضدعفونی دقیق و کامل سبزیجات و میوه ها و مواد غذایی که بصورت خام و سرد مصرف می شود را امری الزامی دانست و خاطرنشان کرد: توصیه می شود مواد غذایی خوب پخته و سریع مصرف یا در یخچال با دمای زیر چهار درجه نگهداری شوند.

دهقانی با بیان اینکه هرگز تخم مرغ را نباید به شکل خام مصرف کرد، گفت: لبنیات تنها باید به شکل پاستوریزه مصرف شود و به هیچ وجه، چه برای آشامیدن و چه برای شستن، به آب رودخانه‌ها و آب‌های روان نباید اعتماد کرد.‌

وی با اشاره به ضرورت شستشوی میوه ها پیش از پوست کندن افزود: سبزیجات علاوه بر شسته شدن، حتما باید ضدعفونی شوند و برای شستن آنها حتما باید چند قطره مایع ظرف‌شویی به آنها اضافه کرد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور همچنین خطاب به آن دسته از مسافران که به باغ‌های میوه می‌روند نیز گفت: میوه‌های روی درخت‌ها اغلب سم‌پاشی شده‌اند از این رو باید آنها را پیش از خوردن شستشو داد.

به گفته دهقانی والدین باید کودکان خود را در استفاده از آب و مواد غذایی آموزش دهند و به آنان بیاموزند که مواد غذایی را در رودخانه‌ها نشویند و از آب آنها ننوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha