چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 76674
سلامت نیوز : فوق تخصص غدد کودکان گفت: ۸۰درصد کودکانی که قدشان کوتاه است کوتاهی نرمال و طبیعی دارند یعنی یا ژن کوتاه دارند یا اینکه در زمان بلوغ کوتاهی قدشان را جبران می‌کنند.

علی ربانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اگر 100 کودک را در نظر بگیریم و بر اساس قانون و آمار کوتاه‌ترین آنها را جدا کنیم آن 5 نفری که از همه کوتاه‌ترند، کوتاهی قدشان غیرطبیعی باید تلقی شود مگر اینکه خلافش ثابت شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر شما در جامعه‌ای بر اساس این طرح عمل کنید و در 10 هزار کودک 100نفری را که پایین‌ترین قد را دارند در نظر بگیرید؛ 80 درصد کودکانی که قدشان کوتاه است کوتاه‌های نرمالند یعنی یا ژن کوتاه دارند یا اینکه در زمان بلوغ کوتاهی قدشان را جبران می‌کنند.

فوق تخصص غدد کودکان تصریح کرد: 20 درصد بقیه، کوتاه پاتولوژیک هستند یعنی کودکان بیمار هستند که نوع بیماری می‌تواند بسیار متنوع باشد و به ارگان‌های مختلفی مثل قلب، گوارش، ریه یا اختلالات غدد مربوط ‌باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: 5 درصد پایین‌ هر جمعیتی، کوتاهی‌شان غیرطبیعی است که باید ملاحظات پزشکی در آنها اعمال شود که در نهایت از این 5 درصد، 80 درصدشان کوتاهی‌ نرمال و 20 درصدشان کوتاهی مرضی دارند.

ربانی ادامه داد: باید گفت در نگاه اول ، اگر کودک خیلی کوتاه باشد و این کوتاهی بیش از پیش به نظر بیاید شانس مریضی‌اش بیشتر است.

متخصص اطفال با بیان این مطلب که، نوزادان باید در نمودار رشد روی یک خط باشند گفت: هر گونه نزول غیرطبیعی از روی خط پایش رشد باید توسط متخصص اطفال بررسی شود.

فوق تخصص غدد کودکان استفاده از ویتامین و تبلیغات ماهواره‌ای برای افزایش قد را رد کرد و افزود: این دسته از مواد، ویتامین‌هایی هستند که مورد نیاز همه افراد هستند و اضافه‌تر دریافت کردن آنها هیچ ضرری ندارد اما کمبود ویتامین می‌تواند ضرری ایجاد کند اما در مجموع این مواد بر روی افزایش قد افراد تأثیری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha