مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن 26 ژوئن 2013 برابر با 5 تیر ماه جاری گف تقاضا برای مواد مخدر در جهان به طور چشمگیری کاهش پیدا نکرده است و حدود 200 هزار نفر در سال همچنان بر اثرمصرف مواد غیر قانونی جان خود را از دست می دهند.

سلامت نیوز : مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن 26 ژوئن 2013 برابر با 5 تیر ماه جاری گف تقاضا برای مواد مخدر در جهان به طور چشمگیری کاهش پیدا نکرده است و حدود 200 هزار نفر در سال همچنان بر اثرمصرف مواد غیر قانونی جان خود را از دست می دهند.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام آقای یوری فدوتوف به شرح زیر است:
روز جهانی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر برای ما روز مناسبی است تا بر مشکل جهانی مواد مخدر متمرکز شویم.

بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر برای سال 2013، به نظر می رسد مصرف مواد سنتی همچون هروئین و کوکائین در برخی قسمت های جهان رو به کاهش است، اما مصرف داروهای تجویزی و مواد روانگردان جدید رو به  فزونی است.

از لحاظ تولید، افغانستان همچنان جایگاهش را به عنوان زارع و تولید کننده اصلی تریاک در جهان حفظ کرده است، اگرچه محصول نامرغوب در کشور در سال 2011 تولید جهانی تریاک را تا 30 درصد کاهش داده است. بعد از افغانستان، میانمار دومین تولید کننده تریاک است.

تولید کوکائین از سال 2011 تغییر چندانی نکرده است، اما مصرفش در ایالات متحده همچنان سیر نزولی دارد در حالی که در اروپای مرکزی و غربی ثابت مانده است. این موضوع در مورد آمریکای جنوبی هم صدق می کند و نشانه ها حاکی از آن است که کوکائین به بازارهای در حال رشد در آسیا نیز رسیده است.

مصرف محرک های نوع آمفتامین هم فراگیر است و قرص های متامفتامین عمده ترین شکل محرک های نوع آمفتامین در آسیای شرقی و جنوب شرقی است.

در زمینه کنترل مواد مخدر، چالش های مهمی را پیش رو داریم. این چالش ها از عقب نشینی نیروهای بین المللی از افغانستان، که به حمایت همآهنگ شده جامعه بین الملل نیاز دارد، تا نیاز به افزایش تلاشمان در میانمار برای کمک به دولت در مقابله با مواد مخدر و جرم می رسد.

تجارت مواد مخدر و جرم سازمان یافته بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در آفریقا را تغذیه     می کند. آفریقای غربی و ساحل عاج به کمک جامعه بین المللی نیاز دارند. همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که مواد مخدر و جرم مانع توسعه پایدار در این مناطق و سایر نقاط جهان نباشند.

در مورد افرادی که مواد را تزریق می کنند و با اچ آی وی زندگی می کنند، پیشرفت هائی صورت گرفته است . هر چند، انتقال اچ آی وی از طریق تزریق مواد مخدر همچنان نگرانی اصلی برای جامعه بین المللی است. همچنین تلاش بیشتری نیاز داریم برای رسیدن به اهدافی که در سال 2011 توسط اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل تعیین شده است.

در مجموع، وضعیت مربوط به سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیر قانونی ثابت است. هر چند، تقاضا به طور چشمگیر کاهش پیدا نکرده است و حدود 200 هزار نفر در سال همچنان بر اثر مواد غیر قانونی جان خود را از دست می دهند.

اگرچه کنوانسیون های بین المللی کنترل مواد مخدر به مهار مواد غیر قانونی کمک می کنند، اما چالش های آشکاری در درک این کنوانسیون ها وجود دارد.

این چالش ها شامل خشونت ناشی از قاچاق مواد مخدر که در برخی از ملیت ها به خصوص آمریکای مرکزی بسیار مخرب است؛ مشکلات منحصر به فردی که توسط مواد روانگردان جدید و مرگبار به وجود می آید؛ و این حقیقت است که برخی قوانین و اقدامات ملی می توانند نسبت به نقض حقوق بشر آسیب پذیر باشند.

موضوع واقعی، هرچند، اصلاح این کنوانسیون ها نیست، بلکه اجرای آنها طبق ماهیت و مقصود اصلی آنها است.
اولین گام در راه دست یابی به این هدف به رسمیت شناختن این مسئله است که این کنوانسیون ها جهت محافظت از سلامت و رفاه بشر به وجود آمده اند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد رویکردی متوازن نسبت به مواد مخدر را ارتقاء می دهد که بر پایه اصول حقوق بشر پایه ریزی شده است. این رویکرد می بایست بر اهمیت پیشگیری و درمان علم مدار برای مصرف کنندگان مواد تأکید کند. ما همچنین باید کشورها را متقاعد سازیم تا نسبت به مصرف کنندگان مشکل ساز مواد مخدر به چشم قربانی و بیمارانی بنگرند که به حمایت ما نیاز دارند.

داخل سیستم سازمان ملل متحد، توافق یکپارچه ای وجود دارد مبنی بر این که نقشه راهی برای بحث پیرامون تمام این موضوعات وجود داشته باشد. در سال 2014، کمیسیون مواد مخدر به بررسی تمام عیار اعلامیه سیاسی و برنامه عمل می پردازد و به دنبال آن در سال 2016، اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل به بررسی مشکل جهانی مواد مخدر       می پردازد.

در روز جهانی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر بیائید به خاطر داشته باشیم که این کنوانسیون ها ابزار قدرتمندی در دستان جامعه بین المللی هستند، اما چنانچه بخواهیم به میلیون ها قربانی مواد مخدر کمک کنیم باید از آنها به شیوه صحیح استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha