سلامت نیوز : دکتر سید جاوید آل داوود، رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکی ایران و استاد دانشگاه تهران گفت : پرورش های نگهداری هر کدام از حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه، موش، همستر و غیره با یکدیگر متفاوت است، نکته ای که در نگهداری تمامی حیوانات خانگی باید به آن توجه داشته مواردی مثل تزریق واکسن و همچنین تحرک روزانه این حیوانات در فضایی بیرون از خانه و در مکان های عمومی نظیر پارک و خیابان است در این صورت موارد بهداشتی نگهداری این حیوانات کاملا رعایت شده و هیچ خطری حیوان و انسان را تهدید نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شقفنا ؛ متاسفانه برخی تصورات در جامعه، در خصوص عوارض نگهداری حیوانات خانگی کاملا غلط، غیرعلمی و بی اساس است،  در واقع بیماری هایی که از حیوان به انسان منتقل می شود به دلیل تفاوت سلولی و ژنتیکی انسان و حیوان بسیار کمتر از میزان بیماری هایی که از انسان به انسان منتقل می شود بنابراین هیچ بیماری کشنده و غیر قابل درمانی از حیوانات خانگی به انسان منتقل نمی شود، بطوریکی خیلی از بیماریها در حیوان کشنده است ولی به انسان سرایت نمی کند و نباید برخی تصورات غلط در خصوص نگهداری این نوع حیوانات در خانه را در سطح جامعه گسترش داد.

بیماری های انتقالی از انسان به انسان به علت شباهت سلولی، ژنتیکی و درجه حرارت بدن ده ها برابر بیشتر از بیماری هایی است که از حیوانات به انسان منتقل می شود. همچنین به دلیل اختصاصی عمل کردن بسیاری از عوامل عفونی خطر بیماری زایی یک انسان بیمار بسیار بیشتر از یک حیوان بیمار خواهد بود.

البته در خصوص رعایت بهداشت حیوانات خانگی لازم است این نوع حیوانات حداقل سالی یکبار توسط مراکز مربوطه واکسیناسیون شوند، و به معنی این معنی نیست که اگر حیوانات سالی یکبار واکسناسیون نشوند عامل انتقال بیماری به انسان می شوند بلکه در این صورت تنها عوارض آن متوجه خود حیوان می گردد و امکان ابتلا به بیماری در آن بیشتر می شود.

متاسفانه برخی سیاست های غلطی در زمینه نگهداری حیوانات خانگی در کشور ما اعمال می شود که درست نیست بطوریکه اعمال این سیاست ها تنها باعث مخفی کاری در نگهداری این حیوانات در سطح جامعه می شود و خود این نوع رفتار ها، باعث ترس افراد از چرخاندن روزانه حیوانات در اماکن عمومی و همچنین از رفتن به مراکز درمانی جهت تزریق واکسن که از جمله نکات ضروری در نگهداری حیوانات خانگی است توسط صاحبان آن می شود.

در بیشتر کشورهایی که از لحاظ سطح عمومی و فردی بهداشت بسیار بالاتر از جامعه ما به شمار می روند در هر خانه از چند حیوان خانگی نگهداری می شود طبعا در صورتی که نگهداری این حیوانات باعث آسیب به انسان می شد هیچ گاه آنها این اقدامات را انجام نمی دادند

یکی از شایعات و باورهای نادرست در زمینه نگهداری گربه این است ، بسیاری از افراد در جامعه تصور می کنند موی گربه باعث ناباروی در انسان می شود، در صورتی که این تصورات از ناآگاهی و اطلاعات نادرست مردم ناشی می شود و نزدیک به صد در صد ناباروری انسان به علت مصرف گوشت کاملا پخته نشده که حاوی انگل توکسوپلاسما است بروز می کند. این انگل می تواند درخانم های باردار در ماههای ابتدایی موجب سقط جنین شود در حالی که متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی نادرست، موی گربه علت این اختلال تلقی می شود.

بنابراین افراد را به ضرورت انجام واکسیناسیون و مصرف داروی ضدانگل و رعایت بهداشت حیوانات خانگی توصیه می کنم و ضروری است در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری به مراکز و کلینیک های دامپزشکی مراجعه کرد و همچنین برای تهیه داروهای مورد نیاز این حیوانات می بایست به داروخانه های دامپزشکی رجوع  ولی به علت شباهت داروهای مصرفی در حیوانات خانگی بسیاری از آنها را می توان از داروخانه های معمولی نیز تهیه کرد.

لازم است در مواقع خرید حیوانات خانگی به علایم ظاهری چون وضعیت موهای بدن، راه رفتن و غذا خوردن دقت و جهت اطمینان از سلامت حیوانات از دامپزشک کمک گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha