چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 76695
سلامت نیوز : رضا ملک‌زاده، مشاور حسن روحانی در حوزه سلامت می‌گوید: علاقه‌ای ندارم وزیر بهداشت بشوم، افراد بهتر از من هستند، اما به وزیر بهداشت آینده توصیه می‌کنم توسعه خدمات پیشگیری و شبکه بهداشتی را دنبال کند. افزایش جمعیت بی حساب و کتاب بدون تأمین شغل و آموزش آنها مصیبت است.

رضا ملک زاده در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس به تشریح دیدگاههای خود در مورد اولویتهای نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور پرداخت. او در این گفت‌و‌گوی تفصیلی از گمانه زنی‌ها درباره وزیر بهداشت آینده گفت و احتمال وزیر شدن خودش را در حد صفر دانست.

به نظر وزیر بهداشت سالهای 69 تا 72:  برنامه پزشک خانواده، برنامه مهمی است و باید حتماً در دولت آینده پیگیری شود اما این برنامه از ابتدا اشتباه اجرا شده است، هنوز جامعه پزشکی و مردم این برنامه را نپذیرفته‌اند و مقدمات اجرای آن فراهم نشده است به همین علت «بودجه هایی زیادی» که در دولتهای نهم و دهم برای اجرای این برنامه اختصاص پیدا کرد در جاهای دیگر در دانشگاههای علوم پزشکی صرف رفع مشکلات و نیازهای دیگر شد.

مشاور رئیس جمهوری منتخب در حوزه سلامت می‌گوید: یکی از اولویتهای مهم نظام سلامت که باید در دولت آینده پیگیری شود، تقویت شبکه بهداشت و درمان کشور است که از جمله برنامه‌های موفق در سالهای گذشته است که در سالهای اخیر تضعیف شده است. این برنامه باید تقویت و حمایت شود و خدمات جدیدی برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و مزمن در این شبکه اضافه شود.

ملک زاده اضافه می‌کند: همان طور که همه کودکان از زمان تولد به صورت اجباری واکسیناسیون می‌شوند تمام افراد بزرگسال نیز باید از سن 35 سالگی به صورت مرتب چربی خون، قند خون و دور کمر آنها بررسی شود و اگر در معرض بیماری هستند، خدمات پیشگیرانه، آموزشی به آنها ارائه شود و در صورت لزوم تحت پوشش دارو درمانی قرار گیرند. این کار به اصلاح سبک زندگی و تغذیه مردم منجر می‌شود که کار بسیار مهم و ضروری است.

وی می‌گوید: دولت آینده در حوزه بهداشت و درمان قبل از این اقدامات اساسی یکسری کارهای اورژانسی دارد و اول باید به مشکلات «حاد» و «اورژانسی حوزه سلامت» بپردازد. حل مشکل کمبود دارو و مشکلات اعتباری بیمارستانهای دولتی از جمله مهمترین مشکلات حاد سیستم بهداشتی و درمانی کشور است. زیرا بسیاری از بیمارستانها اکنون مقروض و در مرز ورشکستگی هستند.

مشاور حسن روحانی در حوزه سلامت در پاسخ به پرسشی درباره موضوع جمعیت نیز می‌گوید: افزایش جمعیت نباید به نحوی باشد که به افزایش بیکاری و اعتیاد در جامعه منجر شود، اینکه جمعیت را زیاد کنیم و آدمهای فقیر و معتاد اضافه شود جز مصیبت برای کشور حاصلی ندارد. باید جمعیت تحصیلکرده، آموزش دیده و دارای شغل و سواد را زیاد کنیم.

وی معتقد است:‌ اگر مشکلات آموزش، شغل و افزایش مهارت مردم را حل کنیم در این صورت اگر متوسط تعداد فرزندان هر خانواده 3 نفر باشد به جایگاه معقولی در کشور و منطقه خواهیم رسید.

ملک زاده همچنین دیدگاههایش را درباره تخلفات پزشکان مطرح می‌کند. او معتقد است: نباید تخلفات گروه پزشکان را بیش از سایر گروهها برجسته کنیم. مشکل اصلی واقعی نبودن تعرفه و سرانه درمان است و تا زمانی که این مسائل حل نشود، این مشکلات هم هست.

مشروح این گفت‌و‌گوی تفصیلی شنبه در خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha