سلامت نیوز : سرپرست دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل گفت: تقاضای مواد مخدر به طور چشمگیر کاهش نیافته و حدود 200 هزار نفر در سال در سراسر جهان بر اثر مصرف مواد غیرقانونی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کاوه مرادی صبح امروز در مراسم روز جهانی مبارزه با موادمخدر در مجتمع طلائیه،با قرائت پیام یوری فدتوف، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: روز جهانی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر برای ما روز مناسبی است تا مشکلات جهانی مواد مخدر متذکر شویم.

وی افزود: گزارش جهانی مواد مخدر برای سال 2013 میلادی نشان می‌دهد مصرف مواد سنتی همچون هروئین و کوکائین در برخی کشورهای جهان رو به کاهش است، اما مصرف داروهای تجویزی و مواد روانگردان جدید رو به افزایش است.

سرپرست دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل تصریح کرد: از لحاظ تولید، افغانستان همچنان جایگاهش را به عنوان زارع و تولیدکننده اصلی تریاک در جهان حفظ کرده است، اگر چه محصول نامرغوب در کشور نسبت به سال 2011 میلادی تولید جهانی تریاک را تا 30 درصد کاهش داده است، اما بعد از افغانستان، میانمار به دومین تولیدکننده تریاک تبدیل شده است.

وی گفت: تولید کوکائین از سال 2011 تغییر چندانی نکرده، اما مصرفش در ایالات متحده همچنان سیر نزولی دارد، در حالی که در اروپای مرکزی و غربی این میزان ثابت مانده است.این موضوع در آمریکای جنوبی هم صدق می‌کند و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوکائین به بازارهای در حال رشد در آسیا نیز رسیده است.

مرادی مصرف محرک‌های نوع آمفتامین را فراگیر دانست و گفت: قرص‌های متامفتامین عمده‌ترین شکل محرک‌های نوع آمفتامین هستند که در آسیای شرقی و جنوب شرقی مصرف می‌شود.

سرپرست دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل در مورد افرادی که مواد را تزریق می‌کنند و با HIV زندگی می‌کنند گفت: در این زمینه پیشرفت‌هایی صورت گرفته هر چند انتقال HIV از طریق تزریق مواد مخدر همچنان نگرانی اصلی برای جامعه بین‌المللی است.

مرادی وضعیت مربوط به سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی را ثابت اعلام کرد و گفت: علی‌رغم اینکه کنوانسیون‌های بین‌المللی کنترل مواد مخدر به مهار مواد غیرقانونی کمک می‌کند، اما چالش‌های آشکاری در درک این کنوانسیون‌ها وجود دارد.

در این مراسم همچنین پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن نیز قرائت شد.

در پایان مراسم نیز از خانواده‌های شهدای مبارزه با موادمخدر تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha