چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 76698

سلامت نیوز : رییس انجمن پزشکان عمومی ایران طی نامه سرگشاده‌ای به رییس‌جمهور منتخب به تبیین دغدغه‌ها، چالش‌ها و نیازهای حوزه سلامت پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عباس کامیابی، در این نامه ضمن تبریک به روحانی از سوی هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران، به تبیین بخشی از دغدغه‌ها و امیدها در خصوص وضعیت نظام سلامت کشور پرداخته است.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست نگاه سیاستگذاران و مسوولان ارشد نظام نسبت به مقوله سلامت به‌عنوان ارزنده‌ترین نعمت الهی، ناآشنا و نامتوازن شده و اغلب توجه آنان نسبت به سایر نیازهای مقطعی و روبنایی موجب غفلت از این مهم شده است، عنوان کرده است: فارغ از نبوغ سرشار جامعه پزشکی و البته افتخارات علمی کسب شده، واقعیت این است که نظام سلامت کشور خود نیازمند درمان است و بخشی از این درمان وابسته به توجه دولت تدبیر و امید در اعتباربخشی عملی و موثر به این حوزه است.

وی ادامه می‌دهد: سلامتی محصولی راهبردیست که تدارک برای تامین آن، نیازمند تدبیر و رسیدن به آن نیازمند حوصله و سپری شدن زمان مناسب است. متاسفانه شتاب غیرمنطقی سیاست‌مداران و مجریان پیشین برای کسب افتخارات ملی در حوزه سلامت نه‌ تنها با سیاست‌گذاری مدبرانه و سرمایه‌گذاری موثر همراه نبوده بلکه به‌ دلیل این‌که با محاسبات عمر دولت‌ها قرین نبوده، عمدتاً بری از واقع‌نگری و همچنین فاقد اراده‌ای فرازمانی بوده است.

وی ظهور سیاست‌زدگی و روابط پیچیده قدرت در بخش تولیت سلامت، را یکی از عارضه­‌هایی دانسته است که نخبگان را از این عرصه، دلزده و گوشه‌نشین کرده است و این به‌معنی محرومیت و فقر این تشکیلات از حضور دلسوزان و توانمندانی است که زندگی سالم را با افقی علمی و عادلانه برای عموم مردم طلب می‌کنند و تنها راه برای توسعه کشور را مطابق الگوهای تجربه شده، بر محوریت انسان سالم می‌دانند.

کامیابی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه کلید حل مشکلات حوزه سلامت در ابتدا بایستی قفل مشکلات مدیریتی نظام سلامت را باز کند و پس از آن مباحث فنی بر بستر مدیریت سالم و کارآمد استوار شده و با سازماندهی و برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه و در زمان مناسب به حل مشکلات پرداخته شود، آورده است: قبول این واقعیت که تامین سلامتی یک وظیفه حاکمیتی است و نقش عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر سلامت حدود 75 درصد و خارج از حیطه اختیارات وزارت بهداشت است؛ وجود کابینه­‌ای سلامت نگر را برای جبران این ضعف تاریخی طلب می­‌نماید.

وی اضافه می‌کند: موارد پیش‌ گفته تنها بخشی از عمده‌ترین مباحثی است که به‌ دلیل تاثیرات و مداخلات بالادستی، نظام مدیریت سلامت کشور را تحت تاثیر قرار داده است و با تدبیر و اراده رییس جمهور و همکاری سایر قوای حکومتی قابل حل است؛ و البته امید به اصلاح نظام سلامت و بهره‌مندی عمومی از طعم شیرین سلامت با همت جمیع جامعه پزشکی چندان دور از دسترس نخواهد بود؛ زیرا به‌رغم تمامی ناملایمات و مشکلات موجود، جامعه پزشکی کشور بر میثاق راستی و نوع‌دوستی خود استوار مانده است.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، با اشاره به اینکه این انجمن به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین انجمن موجود در حوزه سلامت کشور و به وکالت از سوی جامعه متکثر و فرهیخته اش، آمادگی خود را برای همفکری و همکاری با سیاست‌ها و برنامه‌های مدبرانه و عادلانه اعلام می­‌کند، تاکید کرد: رجای واثق دارد که نظام اجرایی کشور می­‌تواند به‌ دور از روابط حاکم و با شفافیت و نگاه کارآمد نسبت به تحلیل مشکلات موجود و تدوین دورنمای آتی نظام سلامت اهتمام کند و تولیت آن را به فردی بسپارد که به‌ دور از گروه‌گرایی و سوگیری صنفی، با قاطبه جامعه پزشکی کشور تعامل داشته باشد و ضمن ارتقای سلامت، احیای حکمت را در دورنمای برنامه‌های خود بازیابی کند.

وی در انتها آمادگی انجمن پزشکان عمومی ایران را برای ارائه گزارشی تحلیلی از مشکلات فعلی و راهکارهای پیشنهادی اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha