سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماری فشار خون بدون علامت بوده و هیچ گروهی از آن مصون نیست، گفت: برنامه آموزش عمومی در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  دکتر محمدرضا منصوری در کنگره تازه‌های فشار خون گفت: به علت ماشینی شدن و توسعه شهرنشینی، تغذیه ناسالم، بی تحرکی و اضافه وزن و مصرف غذاهای ناسالم به خصوص فست فودها، زمینه بیماری‌های غیرواگیرافزایش پیدا کرده که در راس آن فشار خون و دیابت است.

وی اظهار کرد: قریب به 93 درصد انسدادهای‌ عروق شبکیه به علت فشار خون بروز می‌کند و 6 درصد باقی نیز ناشی از دیابت و دیگر بیماری‌ها است.

30 درصد اکثر جوامع به فشار خون مبتلا هستند

دکتر منصور گتمیری‌، معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: نخستین گام در فشار خون توجه به بیماری است، نکته دیگر پیشگیری و توجه به عوامل زمینه ساز و عوارض آن است. هیچ گروهی از فشار خون مصون نیستند و فشار خون همواره وجود دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود 1.5 میلیارد نفر در دنیا به فشار خون مبتلا هستند که این عدد تخمینی و با توجه به اینکه 30 درصد اکثر جوامع به فشار خون مبتلا هستند این آمار به بیش از دو میلیارد نیز خواهد رسید.

گتمیری بیان کرد: بیش از 50 درصد از افراد از فشار خون خود مطلع نیستند و این یک فاجعه بسیار جدی است .برنامه آموزش عمومی در کنترل این بیماری بسیار موثر است این بیماری بدون علامت بوده و فرد وقتی درمان می‌شود که از ادامه درمان و پی‌گیری خودداری می‌کند.

وی گفت: این کنگره نهمین برنامه از سلسله برنامه‌های سالانه‌ی گروه نفرلولوژی‌ دانشگاه است این گروه که با تعداد زیادی فارغ‌التحصیلان نفرولوژی‌ که بالغ بر 55 نفرولوژیست‌ که از 190 نفرولوژیست‌ کشور را شامل می شود برنامه های مختلفی را برگزار می‌کنند.در 8 سال گذشته کتاب حاصل سخنرانی‌ها در این سمینار‌ها عرضه شده که امسال نیز دو جلد کتاب فشار خون عرضه می شود.

معاون آموزشی گروه نفرولوژی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در ابتدای سال میلادی برنامه ریزی برای روز جهانی روز سلامت با عنوان روز فشار خون بود، ما نیز خرسندیم که در تشخیص این اولویت درست عمل کرده‌ا‌یم. این برنامه بالغ بر 60 سخنرانی دارد که در موضوعات مختلف مرتبط بر فشار خون از بار اقتصادی فشار خون، ارتباط تغذیه با فشار خون و تازه‌های فشار خون در دنیا برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha