تجمع دوستداران و فعالان محیط‌زیست در برابر ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر و انتقاد نسبت به این تخریب، منجر به متوقف شدن عملیات شد.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر تا اطلاع ثانوی در امان است

سلامت نیوز : باغ گیاه‌شناسی نوشهر سد راه ساخت‌وسازهای این شهر بندرگاهی شده است. چندی پیش معاون استاندار مازندران، دستور داده بود جلسه تخریب این باغ پنجم تیرماه ساعت 10 صبح تشکیل شود تا احداث جاده کمربندی و توسعه بندر نوشهر را از سر بگیرند. اما تجمع دوستداران و فعالان محیط‌زیست در برابر ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر و انتقاد نسبت به این تخریب، منجر به متوقف شدن عملیات شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ باغ گیاه‌شناسی نوشهر (اکولوژی) با درختانی 90 ساله حدود 54 سال پیش به عنوان نخستین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه ساخته شد که پرورش 1400 گونه گیاه در آن باغ موزه را به یک موزه تبدیل کرده بود. این باغ 35 هکتار وسعت دارد و در سال 1385 به ثبت ملی رسیده است. پرونده این باغ زمانی باز شد که در هشتم آبان‌ماه سال 89 اداره بنادر نوشهر می‌خواست بخشی از آن را برای احداث جاده کمربندی تصرف کند. به دنبال این اقدام شمال و جنوب این باغ به تصرف اداره بنادر درآمد و هزاران اصله نهال این باغ از بین رفت. همان زمان دستگاه قضایی دستور موقتی صادر کرد تا هرگونه اقدام عملی تخریب این باغ گیاه‌شناسی لغو شود.

چراکه درصورت اجرای این عملیات حدود 50 هزار درخت و درختچه و چندین هکتار زمین زیرکشت گیاهان دارویی از بین می‌رفت. به دنبال این اتفاق پرونده‌ای ابتدا در دادسرای شهرستان نوشهر تشکیل و سپس به دادسرای مرکز استان (ساری) منتقل شد. هر چند این پرونده همچنان در حال بررسی است ولی استانداری مازندران اخیرا دستوری صادر کرد تا با حضور فرماندار نوشهر، مدیرکل انتظامی استانداری، مدیرکل بازرسی و رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع استان جلسه فوق‌العاده برای ادامه کار تشکیل شود.

تخریب باغ گیاه‌شناسی خلاف قانون

مخالفان این پروژه اما آرام ننشستند. هر یک با اقدامی سعی در جلوگیری این طرح داشتند تا از تخریب گنجینه طبیعی کشور دفاع کرده باشند. میراث فرهنگی به نقل از دیده‌بان میانکاله نوشت؛ «پس از صدور نامه مذکور از استانداری مازندران، فعالان زیست‌محیطی و سازمان‌های مردم‌نهاد از سراسر کشور، نسبت به این نامه استانداری مازندران اعلام انتقاد کرده و اقدام به برگزاری یک کمپین اینترنتی حمایتی از این باغ کردند. با بیشتر شدن این حمایت‌ها قرار بر حضور و تجمع فیزیکی برای جلوگیری از تخریب این باغ گذاشته شد. طی این تجمع فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با عناوین «نگذارید بمیرد جنگل - هر انسان = یک درخت و...» مخالفت خود را با تخریب بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین ذخیره ژنتیکی کشور و خاورمیانه اعلام کردند.» این تجمع که در آرامش برگزار شد درنهایت جلوی انجام این طرح را به طور موقت گرفت تا تصمیمات از طرف مراجع قانونی اعلام شود. چنان‌که وکیل مؤسسه تحقیقات و ترویج کشاورزی نوشهر که از مخالفان تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر است به فارس گفت: «هرگونه تخریب و تعرض به این باغ گیاه‌شناسی با عکس‌العمل قضایی روبه‌رو می‌شود و خلاف قانون است.»

غلامعلی ریاحی افزود:‌ «استاندار نوشهر بدون توجه به اخذ مجوزهای لازم دستور تخریب این باغ گیاه‌شناسی را صادر کرده اما رئیس مؤسسات و تحقیقات و ترویج کشاورزی، هیات امنای مؤسسات تحقیقات کشاورزی کشور، معاونان رئیس‌جمهور و مالکان این باغ مخالفت خود را از تخریب آن اعلام کرده و هیچ‌گونه مجوزی صادر نکرده‌اند.» این درحالی است که تنها هیات امنای این مؤسسه تحقیقاتی و وزیر جهاد کشاورزی حق دارند نسبت به واگذاری این اثر طبیعی ثبت شده در سال 1385 دستوری را صادر کند. ریاحی با بیان اینکه دادستان شهرستان نوشهر در جریان این امور قرار گرفته است، بیان داشت: برهمین اساس هرگونه تخریب و تعرض به این اثر ملی با برخورد قانونی روبه‌رو خواهد شد. او ادامه داد:‌ «تقاضا این است قبل از اینکه هیات امنا و وزیر جهاد کشاورزی مطابق قانون تصمیم‌ نگرفته‌اند از هرگونه تخریب این باغ جلوگیری شود.» بنابر گفته‌های این وکیل، هیچ مقام قانونی مجوزی را مبنی بر تخریب باغ گیاه‌شناسی که مجموعه‌ای از ذخایر ژنتیک گیاهی منحصر به فرد در خاورمیانه است، صادر نکرده است و برهمین اساس هرگونه خدشه در آن باعث فاجعه ملی در سطح گسترده خواهد بود. ریاحی می‌گوید با توجه به اینکه هیچ یک از املاک واقع در مسیر فرعی برای ساخت جاده عبوری از این باغ از مالکان خریداری نشده است و این امر بیانگر این است که عده‌ای می‌خواهند کار را زخمی کنند و بگویند که اقدامی انجام داده‌اند.

سازمان محیط‌زیست از مخالفان این تخریب

بار دیگر برنامه‌هایی که برای توسعه ریخته می‌شود معیارهای محیط‌زیست را نادیده گرفته، صاحبان صنعت می‌خواستند با لودر باغ را تخریب کنند. اما آنهایی که در ازای حمایت از طبیعت منتظر سودی نیستند دست ‌در دست هم دادند تا جلوی این ویرانی را بگیرند. «از صبح دیروز فعالان محیط‌زیست جلوی باغ گیاه‌شناسی نوشهر ایستاده‌اند و خبری از لودرهای ویران‌کننده این اثر ملی و طبیعی نشده است.» اینها را محمد درویش، رئیس کارگروه تحقیقات مؤلفه‌های بیابان‌زایی به فارس می‌گوید: «مسئولان این باغ گفته‌اند که با تخریبگران به‌شدت مقابله می‌کنند و اجازه تخریب این باغ گیاه‌شناسی را نمی‌دهند.» اما فرماندار نوشهر می‌خواهد این عملیات پیگیری شود بی‌قطع درخت که این کار غیرممکن است، علاوه بر این به گفته درویش: «حتی اگر بر فرض محال نیز یک اصله نهال یا درخت قطع نشود، عبور از حریم این باغ در واقع با نابودی اکوسیستم آن همراه خواهد بود. احمدعلی کیخا، معاون سازمان محیط‌زیست نیز در واکنش به این اتفاقات، تصریح کرد: «مجوزی برای تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر صادر نشده است و سازمان محیط‌زیست اجازه تخریب این باغ را نمی‌دهد.» سازمان محیط‌زیست در حال پیگیری این ماجراست چراکه به گفته کیخا: «این سازمان به‌طور کلی با هرگونه تخریب منابع طبیعی به خصوص ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی کشور مخالف است.»

معاون سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: «هرگونه پروژه عمرانی مستلزم ارزیابی زیست محیطی و در نهایت اخذ مجوز از سازمان است.» علاوه براین پس از انتشار خبر امکان تخریب این باغ گیاه‌شناسی ملی، این بار سازمان‌های مردمی فعال در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب، به عنوان نخستین اقدام دولت تدبیر و امید، خواستار توقف این عملیات در دولت یازدهم شدند که در بخشی از این نامه آمده است که: «در ایران و برای ما فعالان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، باغ گیاه‌شناسی نوشهر سمبل هویت، استقلال، اهمیت و شخصیت اجتماعی‌مان است. آن عرصه 35 هکتاری باید حفظ شود تا مشخص شود که در ایران، منابع طبیعی، محیط زیست، پژوهشگران و دوستدارانش حرمت دارند و هرگز منافع معنوی آنها در پای احداث یک جاده کمربندی که می‌توان به راحتی و با احداث یک پل هوایی یا مسیری در جنب باغ، جایگزینش کرد، قابل معاوضه نیست. باغ نوشهر باید بماند تا جهانیان و فرزندان این آب و خاک بدانند که وجود اصل 50 قانون اساسی ما، صرفا یک ژست محیط‌زیستی نبوده و نخواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha