سلامت نیوز : نام 3 هزار و 700 شهید و 13 هزار جانباز در پرونده 34 ساله مبارزه با مواد مخدر كشور ثبت شده است. برآورد شده كه طی دهه 80، اقتصاد كشور سالانه حدود 8 هزار و 500 میلیارد تومان خسارت از باب مواد مخدر متحمل شده در حالی كه از میزان دقیق خسارات سال‌های قبل‌تر خبری در دست نیست. نیروی انتظامی كشور اولویت برنامه‌های خود را به مقابله با مواد مخدر و زوایای پر سود‌ترین تجارت جهان اختصاص داده و شاهد تحلیل تدریجی زبده‌ترین نیروهای خود در یك نبرد بی‌پایان است در حالی كه هزینه ریالی و انسانی صرف شده برای تحلیل رفتار مافیای مواد مخدر هنوز قابل برآورد نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ این فهرست افزوده شود به بودجه سالانه‌یی كه از جیب كشور برای مبارزه با مواد مخدر تخصیص داده می‌شود كه امسال این رقم، معادل دو درصد از بودجه كشور است. گره كور، فقط این است كه ایران، همسایه كشوری است كه 154 هزار هكتار از زمین‌هایش، سالانه حدود 5 هزار تن تریاك تحویل می‌دهد و بیش از دو سوم این محصول، مرزهای غرب و جنوب غربی همسایه آریایی‌اش را هموار‌ترین مسیر برای صادرات غیرقانونی این فرآورده می‌بیند. روح افغانستان كه آماج بیگانه شده برای استحصال دلار از محل حیات شقایق، امروز در همان آتشی می‌سوزد كه روز گذشته و در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، 50 تن مواد مخدر كشف شده را به كام خود فرو برد و زبانه آتشی كه تا آسمان تهران قد كشیده بود، از خشم خانواده هزاران شهید و جانباز مبارزه با مافیای مواد مخدر رنگ می‌گرفت.

گفت‌وگوی «اعتماد» با سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی كشور

وضعیت آشپزخانه‌های تولید شیشه و سایر محرك‌های تولید داخل كشور را برای سال 92 چگونه ارزیابی می‌كنید؟

یك زمان در عملیات‌هایی كه برای كشف و برخورد با آشپزخانه‌های صنعتی داشتیم در هر عملیات، بیش از 100 كیلو كشفیات داشتیم. علت این اتفاق هم این بود كه در آن زمان هنوز قانونی برای برخورد با تولید‌كنندگان محرك‌ها و مواد صنعتی در دست قضات نبود و بنابراین، برای مبارزه با مشكل مواجه بودیم. بعد از تصویب قانون برخورد با مواد صنعتی، قوه قضاییه هم برخوردهای بسیار قاطعی انجام داد و امروز در وضعیتی قرار گرفته‌ایم كه كشفیات ما از آشپزخانه‌هایی كه هدف اطلاعاتی و برخورد عملیاتی‌مان قرار می‌گیرد، رقمی نازل و در حد چند كیلوگرم است. همین وضعیت به ما نشان می‌دهد كه در برخورد با تولید محرك‌ها و مواد صنعتی به خوبی عمل كرده‌ایم اما باید این برخوردها كمی شدت یابد. نكته قابل قبول در این مسیر این بوده كه توانستیم از خروج مواد صنعتی به سایر كشورها هم جلوگیری كنیم.

آیا كشورهای آسیای جنوب شرقی با مشكل ترانزیت مواد صنعتی از ایران مواجهند؟

قطعا با چنین مشكلی مواجه نیستند. امروز تمام كشورهای حاشیه معترف هستند كه اقدامات جمهوری اسلامی ایران، خیال آنها را راحت كرده اما بحث این است كه آیا چنین نگرانی‌ای هنوز وجود دارد كه من امروز با اطمینان خاطر می‌گویم كه چنین نگرانی‌ای وجود ندارد و پس از ملاقات‌هایی كه با مقامات این كشورها داشتیم، تشكر خود را از مبارزات جمهوری اسلامی با ترانزیت مواد مخدر و محرك‌ها ابراز كردند. حرف من این است كه مبارزه با مواد مخدر یك موضوع جهانی است و تمام كشورها را باید در بر بگیرد و انتظار صرف از جمهوری اسلامی برای این امر كمی بی‌انصافی است.

گفت‌وگوی «اعتماد» با سردار علی مویدی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر

از وضعیت انسداد مرزها و مقابله با ورود كاروان‌های قاچاق مواد مخدر و كوله برها چقدر رضایت دارید؟

توفیقات ما در مرز خشكی بسیار خوب بوده و توانستیم مسیر ترانزیت مواد مخدر را به سمت آب‌های آزاد تغییر دهیم. حالا مواد مخدر از مرز دریا ترانزیت می‌شود كه اقدامات خوبی هم در مرز دریایی با هماهنگی كشورهای حوزه خلیج فارس انجام شده و پیش‌بینی می‌كنیم كه در آینده، این مسیر هم برای قاچاقچیان ناامن شود.

چند بار اعلام كردید كه دیگر اجازه خروج یك گرم مواد مخدر را هم نمی‌دهید.

من هیچ گاه واژه یك گرم را به كار نبردم. ما تلاش می‌كنیم كه ترانزیت و خروج مواد از مرزهای كشور به حداقل برسد و تلاش ما هم موثر بوده و توفیقات خوبی هم داشتیم اما هیچ گاه ادعا نداشتم كه یك گرم هم ترانزیت نخواهد شد و هر فردی از قول من چنین اعلامی كرده، كذب محض است.

با توجه به اینكه ما همسایه افغانستان هستیم و گزارش 2012 مدیر اجرایی دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل هم نشان می‌دهد كه تولید تریاك افغانستان افزایش یافته فكر می‌كنید كاهش ترانزیت امكان‌پذیر باشد؟

ما از افغانستان و كشورهایی كه در افغانستان سرمایه‌گذاری كردند كاملا ناامید هستیم اما تلاش روزانه خودمان را مضاعف می‌كنیم تا به شرایط قابل قبولی برای ایران و جهان از نظر مقابله با ترانزیت مواد مخدر برسیم.

از حوزه خلیج فارس برای كمك به افزایش ترانزیت دریایی نگران نیستید؟

اتفاقا طی نشست‌های دو جانبه و چندجانبه، امسال همكاری نسبتا خوبی با حوزه خلیج فارس داشتیم و من به سهم خودم از كشورهای امارات، تركیه، عمان و پاكستان در باب مرزبانی دریایی تشكر می‌كنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha