پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 76737

اندوه و ناباوری وقتی که راز خیانت همسرتان را بفهمید یکی از سخت ترین رویدادهای زندگی تان است. هرچند نباید از سختی راه تعجب کنید. برای بازسازی رابطه خیانت دیده نیاز به چند سال تلاش و انرژی دارید.

کشف راز خیانت
سلامت نیوز : اندوه و ناباوری وقتی که راز خیانت همسرتان را بفهمید یکی از سخت ترین رویدادهای زندگی تان است. هرچند نباید از سختی راه تعجب کنید. برای بازسازی رابطه خیانت دیده نیاز به چند سال تلاش و انرژی دارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ برای بهبود رابطه به این نکات توجه کنید:

ـ بسیاری از زوج‌هایی که با این موضوع درگیر بوده اند توانسته اند مسائلشان را حل کنند و رابطه‌ای بهتر و قوی تر با صمیمیت بیشتری ایجاد کنند.

ـ عوامل موثر زیادی وجود دارند تا شما بتوانید رابطه را بعد از این مشکل احساسی بزرگ بهبود بدهید. کیفیت رابطه قبل از خیانت، تعهد زن و شوهر به رابطه، مهارت‌های موثر ارتباطی و مشاوره برای بهبود رابطه باید در نظر گرفته شوند.

ـ انگیزه‌ای که باعث خیانت همسر می‌شود همیشه به خوبی مشخص نیست. بسیاری از زوج‌ها صادقانه از وقایع و احساساتشان حرف نمی‌زنند. اگر رابطه‌ای اینگونه باشد و همسر حقیقت را صادقانه بیان نکند احتمال اینکه خیانت باز هم اتفاق بیفتد بسیار زیاد است. به همین دلیل وقتی رابطه‌ای را بخاطر خیانت تمام می‌کنید نباید فکر کنید هرگز خیانت دیگری اتفاق نمی‌افتد.

ـ کسانی که بارها خیانت می‌کنند نمی‌توانند مشکلات رابطه زناشوی شان را به راحتی حل کنند. اما اگر خیانت فقط یک بار اتفاق افتاده باشد امید زیادی برای بهبود زندگی وجود دارد و کسانی که بارها خیانت می‌کنند بیش از اینکه مشکلاتشان مربوط به ارتباط زناشویی شان باشد مشکلاتی شخصیتی و بیمارگونه دارند. تغییر این مشکلات شخصیتی کار ساده‌ای نیست.

ـ خیانت ممکن است در رابطه‌های سالم زناشویی نیز اتفاق بیفتد اما بیشتر خیانت‌ها در روابط پرمشکل و اختلافات عمیق زناشویی رخ می‌دهند. کمبود عشق، احساس همدلی و همراهی دلایل مهم روابط ناسالم هستند.

پیشنهادهایی برای مقابله با خیانت

درمان آسیب‌های روحی

وقتی متوجه خیانت همسرتان می‌شوید خیالات و توهمات زیادی درگیرتان می‌کند. احساس عدم امنیت و پرسش‌های فراوانی فکر و ذهنتان را مشغول می‌کند.

ـ اون کیه؟

ـ چطور تونست با من اینکارو بکنه؟

ـ رابطه ما چی بود و چطور به اینجا رسید؟

شوک اولیه وقتی که راز خیانت را کشف می‌کنید واکنش‌های مثل افسردگی، خشم، خجالت و شرم، افکار پریشان، درگیر شدن با جزئیات رابطه، عدم تمرکز و زیرنظر گرفتن همیشگی همسر نتایج اجتناب ناپذیر این موضوع هستند.

بهترین راه برای مقابله با این احساسات و واکنش‌ها این است که با فرد مناسبی حرف بزنید با کسی که قضاوت نمی‌کند، حامی است و آرامتان می‌کند. کسی را انتخاب کنید که بدون پیشنهادات نامعقول و خشونت آمیر و نصیحت‌های ابتدایی و همیشگی شنونده خوبی باشد.

نصیحت در این شرایط مفید نیست. پند و اندرز هیچ کمکی به شرایط شما نمی‌کند تصمیم‌گیری‌های آنی نیز بی‌فایده هستند. اما پیدا کردن کسی که شنونده باشد بسیار مهم است زیرا تنش و فشار عصبی‌ای که تحمل کرده اید را آرم می‌کند.

احساساتتان را نباید فورا با همسرتان در میان بگذارید. وقتی شما این راز را می‌فهمید و آن را با همسرتان مطرح می‌کنید او نمی‌تواند به حرف هایتان گوش بدهد و یا همراهی تان کند. مطرح کردن احساسات منفی تان با شدت و فشاری که تحمل می‌کنید باعث واکنش‌های دفاعی در همسرتان می‌شود. او رابطه را انکار خواهد کرد و یا خودش را در موقعیت ضعف و اتهام نادرست قرار می‌دهد و احساسات منفی بیشتری را در همسرتان شعله‌ور می‌شود.

یک قانون کلی وجود دارد؛ مطرح کردن احساسات با کسی که نمی‌خواهد و نمی‌تواند به حرف‌هایتان گوش بدهد تاثیر منفی و نتیجه‌ای نامطلوب خواهد داشت.

گروه‌های حمایت کننده، مشاوره‌های شخصی، دوستان و خانواده برای کنترل ناباوری شما موثر هستند. با آنها حرف بزنید.

مسیر رابطه

بعد از پشت سر گذاشتن شوک اولیه به این فکر کنید که چطور می‌توانید این مشکل را حل کنید؟ آیا این یک رابطه جدی است؟ چگونه می‌توانید همسرتان را برای بهبود رابطه تان و قطع ارتباط با دیگری تشویق کنید؟

آیا شما یا همسرتان برای بهبود رابطه مردد هستید؟ نجات و حفظ رابطه‌ای که از خیانت آسیب دیده است نیاز به تلاش و همکاری هر دو نفر دارد. این هدفی نیست که به تنهایی به آن برسید.

مشاوره فردی برای زوج‌هایی که تردید دارند و نمی‌توانند احساساتشان را درست بشناسند و نگران آینده رابطه هستند بسیار ضروری و کمک کننده است.

گرفتن تعهدنامه برای احساس اعتماد بیشتر راهکار خوبی است. این تعهدنامه می‌تواند حقوقی و قانونی باشد و شامل بندهایی از تعهدات مالی نیز باشند. البته این تعهدنامه باید قلبی باشد. هرچند که شما آن را قانونی کنید اما ضمانت اجرایی آن تعهد قلبی واقعی‌ای است که همسرتان به شما می‌دهد و پشتوانه‌های حقوقی دارد.

بازسازی رابطه و اعتماد دوباره

اگر زن و شوهر هر دو بخواهند رابطه زناشویی‌شان را حفظ کنند باید به فکر گام‌های بعدی باشند. قدم‌های بعدی سخت‌تر و مهم‌تر هستند.

در ابتدا انگیزه‌هایی که باعث خیانت شده‌اند و عواملی که باعث این ناسپاسی شده‌اند را بفهمید. بسیاری از افراد درک درستی از رفتار خودشان ندارند و اگر آنها علت خیانت‌شان را بفهمند معمولا نمی‌خواهند علت را به همسرشان توضیح بدهند. فکر کردن به علت‌ها خودش یک مشکل است. هرچند که بی‌توجهی و نادیده گرفتن این دلایل باعث می‌شود مشکلات همچنان باقی بمانند.

کسی که خیانت می‌بیند همیشه احساس می‌کند که در موضع ضعف قرار گرفته است. او این ضعف را با کنترل رفت و آمدها و رفتار همسرش پنهان می‌کند. تلاش زن و شوهر برای حل مشکلات می‌تواند باعث اطمینان و اعتماد دوباره به همسر بشود. بازسازی اعتماد مهم‌ترین اصل برای بهبود رابطه است.

علاوه بر این تشخیص انگیزه‌های اصلی خیانت گفتگو درباره آنچه اتفاق افتاده است بسیار مهم است. اما همسر خیانت‌کار همیشه جزئیات را پنهان می‌کند زیرا او نگران این مساله است که حرف زدن درباره جزئیات فقط مشکلات را بیشتر و سخت تر می‌کند.

گفتگو درباره جزئیات معمولا باعث پرداختن به موضوعاتی می‌شود که نه گوینده و نه شنونده تحمل آنها را ندارند. پرسش‌هایی که پاسخ دادن به آنها سخت است و شنیدن پاسخ‌هایی که دردناک و جریحه دار کننده هستند.

شناختن انگیزه‌های خیانت و گفتگو درباره جزئیات آنچه اتفاق افتاده است برای زن وشوهرها بسیار سخت است. زیرا نیاز به بینشی عمیق و مهارت‌های ارتباطی موثر دارد. اما اگر به این دو مساله پرداخته نشود مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند. خشم بیشتر، ناامیدی و بی‌اعتمادی بیشتر!

آیا کسی که یک بار خیانت کرده بازهم خیانت می‌کند؟

وقتی زوجی با این مساله روبه رو می‌شوند اغلب آنها به هم قول می‌دهند که این اتفاق دیگر اتفاق نمی‌افتد. این قول‌های سرسختانه به آنچه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد اشاره می‌کنند.

اگر شما میخواهید رفتاری را تغییر بدهید باید ابتدا به این مساله بیندیشید که چرا این رفتار اتفاق افتاده؟چه چیزی باعث شده است همسرتان خیانت کند؟

چه مشکلی در رابطه شما وجود دارد؟ آیا او هیجان و همدلی یا محبت بیشتر می‌خواست؟ بعد از اینکه علت را پیدا کردید باید تلاش و تمرین کنید تا این اتفاق دوباره تکرار نشود. اگر خیانت بخاطر رابطه زناشویی ضعیف شما بوده است اکنون باید برای تغییر و بهبود رابطه تلاش بیشتری بکنید.

ممکن است برخی از دلایل خیانت ریشه در شخصیت همسرتان داشته باشد واگر همسرتان تنوع طلب، اهل ریسک‌های کاذب و تمایلات جنسی بالا باشد تغییر دادن رفتار و عادت‌های همسرتان دشوار است. بررسی شخصیت و رفتارهای همسرتان می‌تواند به شما کمک کند تا علت خیانت همسرتان را همدلانه تر بپذیرید.

اگر نتوانید رفتارها و دلایلی که باعث خیانت هستند را تغییر بدهید باید به احتمال اینکه باز هم خیانتی از همسرتان ببینید را پیش بینی کنید. برای اینکه رفتار آینده همسرتان را پیش بینی کنید باید به گذشته او و میزان تلاش‌های او برای تغییر رفتار دقت کنید.

تغییر، ممکن اما سخت است و نیاز به تلاش بسیار زیادی داردوبدون مشاوره، تعهد و تلاش برای تغییر کردن، بیشتر اشتباهات گذشته دوباره تکرار می‌شوند.

همسر خیانت کار-باورها، حقایق و راهکارها

این حقایق درباره خیانت را همیشه به یاد داشته باشید:

ـ با اینکه خیانت موضوعی جنسیتی نیست اما مردها بیشتر از زن‌ها تمایل به خیانت و تجربه‌های رابطه جدید و خارج از محدوده دارند.

ـ بچه‌دار شدن عامل بازدارنده خیانت نیست. زن وشوهرهایی که بچه دارند به همان اندازه با این مساله تهدید می‌شوند که زن و شوهرهای بدون بچه!

ـ ایده‌آل‌گرایی و تصور روابط عاشقانه و خاص یکی از دلایل خیانت و تمایل زن وشوهرها برای افتادن به دام خیانت است.

ـ روابط پرحرارت و شور عاشقانه در ابتدای ازدواج شما را از دام خیانت مصون نمی‌کند. فقط سلامت رابطه و سلامت شخصیت افراد تضمین کننده مناسب ازدواج شماست. عشق همراه با همدلی و همراهی از عشق‌های آتشین و پرحرارت اطمینان بخش‌تر هستند.

ـ با اینکه خیانت اتفاق رایجی است. اما همیشه همسری که خیانت دیده باور نمی‌کند این اتفاق افتاده است و به جای تلاش برای خروج از این وضعیت مدت‌ها با انکار این موضوع، مشکلات را پیچیده می‌کند.

ـ تعداد کمی از کسانی که خیانت می‌کنند حقیقت را اقرار می‌کنند. حتی اگر شواهدی عیله‌شان آورده شود آنها انکارش می‌کنند.

- همسران ناسپاس بیشتر از دیگران خیانت می‌کنند. آنها ممکن است بارها به شریک زندگی‌شان خیانت کنند.

ـ همه خیانت‌ها جنسی نیست. بسیاری از روابط ابتدا فقط دوستی‌های ساده‌ای هستند که برای احساس نزدیکی و هم صحبتی شکل می‌گیرند. اگر همسران ارتباط مناسبی با هم داشته باشند این موارد را به خوبی شناسایی می‌کنند و می‌توانند جلوی اتفاقات بعدی را بگیرند.

ـ زنان کمتر از مردان خیانت می‌کنند. آنها در برابر مسائل زناشویی بردباری و خویشتن‌داری بیشتری دارند و پایبند تعهدات هستند. اما این به این معنی نیست که همه زنان می‌توانند در برابر مشکلات زناشویی بردبار باشند.

ـ زن‌ها معمولا به دنبال ارضای نیازهای عاطفی‌شان هستند و جستجوی نیازهای عاطفی یکی از انگیزه‌های مهم زن‌ها برای خیانت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha