سلامت نیوز : رئیس شبکه پزشکی ملکولی کشور گفت: تصمیم‌هایی در حال انجام است تا هر شرکت ایرانی که دارو با فناوری‌های نوین را تولید و به بازار عرضه کند دو تا ۴ سال مورد حمایت مستمر قرار گیرد.

دکتر سیروس زینلی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح برنامه‌های کمیسیون توسعه فن‌آوری و نوآوری داروی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: از زمانی که دکتر حاجی‌آخوندی ریاست سازمان غذا دارو را به‌عهده گرفته است کمیسیون‌های متعددی را برای حل معضلات دارو ایجاد کرده است که این مسئله بسیار مثمرثمر بوده است.

عضو کمیسیون توسعه فن‌آوری و نوآوری داروی سازمان غذا و دارو افزود: در این زمینه یک کمیته‌ای با عنوان کمیته بیوتکنولوژی جهت بررسی روند تولید داروها با فناوری پیشرفته ایجاد شده است که در آخرین جلسه تعیین شد تا آیین‌نامه‌ای که در گذشته در این مورد تدوین شده بود توسط صاحب‌نظران امر مطالعه و اصلاحات احتمالی آن صورت پذیرد.

دکتر زینعلی تشریح کرد: در آخرین جلسه کمیسیون توسعه فن‌آوری و نوآوری دارو اعلام شد که باید از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و متخصصان حوزه داروهای با ساخت فناوری نوین حمایت بیشتری شود. زیرا حمایت از این قسمت منافع ملی را تأمین خواهد کرد و این به آن دلیل است که در گذشته شرکت‌هایی برای تولید این‌گونه داروها اعلام آمادگی می‌کردند ولی در میان کار پروسه تولید دارو را رها می‌کردند و ما باید برای اینکه چنین مشکلاتی رخ ندهد از سرمایه‌گذار، شرکت و متخصصان این امر حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: تصمیم بر آن شده است که برای تولید هر دارو دو تا سه تولیدکننده دارویی مورد حمایت قرار گیرند تا هم تولید دارو سرعت بیشتری پیدا کند و هم اینکه تولید چنین داروهایی در دست یک شرکت به‌صورت انحصار در نیاید و در این زمینه نیز شرکت‌های تولید کننده داخلی نیز بتوانند به‌دور از هرگونه سوءاستفاده‌ای مسئولیت‌هایی را که به آنها در حوزه تولید دارو ارائه می‌شود به‌نحو احسن به سرانجام برسانند.

عضو کمیسیون توسعه فن‌آوری و نوآوری داروی سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: بر این اساس هر شرکتی که سریعتر بتواند داروی مورد نظر با فناوری نوین را تولید کند و به بازار عرضه کند دو تا 4 سال مورد حمایت قرار می‌گیرد و این‌گونه جلسات در سازمان غذا و دارو بسیار به حوزه سلامت به‌خصوص مباحث دارویی کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشور در زمینه‌های مختلف داروهای با فناوری نوین به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم و اگر این حمایت‌ها شروع شود می‌تواند دستاوردهای مؤثری در تولید نسل پیشرفته دارو در کشور که امروزه برای آحاد جامعه بسیار مورد استفاده قرارمی‌گیرد صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha