سلامت نیوز : مدیرعامل سابق وعضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران اظهارداشت :درپی گران شدن داروهای داخلی وخارجی ،وزارت بهداشت از سازمانه ای بیمه گر خواسته است سهم بیمه ایی خود را درقبال داروهای ایرانی وخارجی اعلام کند.

احمدقویدل مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران وعضو فعلی مجمع عمومی این کانون ،درگفت وگویی با تسنیم با اعلام مطلب فوق گفت :بعداز افزایش شدید قیمت داروهای داخلی به میزان 40درصد ودراوهای  خارجی به میزان 2برابرقیمت های وتاثیر آزاردهنده این افزایش قیمت ها وعدم همکاری سازمان های بیمه گر با دارووخانه ها وبیماران ،وزارت بهداشت ودرمان طی  نامه ای از این سازمان ها خواسته است برایحمایت از بیماران وتامین داروهای مورد نیاز آنها سهم بیمه ایی خود را سریعابه سازمان غذا ودارو اعلام نمایند.

این فعال حوزه سلامت خاطرنشان ساخت :درپی تجمع روز چهارشنبه اعضای کمیته مادریاران بیماران هموفیلی در مقابل سازمان غذا ودارو وسازمان تامین اجتماعی ،مسئولین این دوسازمان با نمایندگان تجمع کنندگان دیداروقول مساعد برای رفع مشکلات دارویی بیماران خاص را دادند.

وی گفت: بالغ بر سه ماه است بیماران به علت تاخیر در اختصاص ارز و ناهماهنگی شرکت‌های دارویی و همکاری نکردن صندوق های بیمه‌گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی گرفتار کمبودهای دارویی شدید هستند.

قویدل با بیان اینکه:هموفیلی ها طی دو ماه گذشته وضعیت دارویی بسیار بدی داشتند چرا که داروهای آنها در گمرک انبارشده بود. از اقدام شرکت های پخش دارو در انبار کردن داروها و عدم توزیع آن پس از ترخیص از گمرک برای افزایش دو برابری قیمت داروها و بی توجهی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به نظارت بر عملکرد این شرکت ها انتقادکرد.

 عضو فعلی مجمع عمومی کانون بیماران هموفیلی ایران گفت :بیماران هموفیلی طی دوماه گذشته وضعیت دارویی بسیار بدی داشتند البته هفته گذشته با اقدامات وزارت بهداشت، دارو در دسترس بیماران هموفیلی قرار گرفت اما بی دقتی وزارت بهداشت موجب شد بیمه تامین اجتماعی به ازای هرشیشه داروی فاکتور 8 و 9 از بیماران مطالبه پنج هزارتومان پول کند که موجب نارضایتی شدید بیماران شد. البته وزارت بهداشت قول داده است این مشکل در هفته آتی برطرف شود.

قویدل افزود: بعد از اینکه کمبودهای دارویی فشارهایی را به  بیماران تحمیل نمود، حدود 20 روز پیش داروها وارد شد و در شرکت های پخش انبار شد و این بار نوبت شرکت های پخش بود که تقاضای افزایش قیمت دارو کنند.

وی گفت: دولت برای یک شیشه فاکتور8، 150 دلار به شرکت های دارویی خارجی پول داده بود. قیمت یارانه ای این دارو که تامین بخشی از آن بر عهده سازمان های بیمه گر بود و تامین سهم بیمار هم از طریق وزارت بهداشت میسرمی گردد کمتر از پنج هزار تومان بود اما شرکت های پخش که منفعت خود را در افزایش قیمت می دانستند این داروها را در انبار نگه داشته و اعلام کردند که قیمت نداریم و 20 روز بیماران را سر دواندند.

سازمان تامین اجتماعی ، افزایش قیمت داروها را نمی پذیرد
 مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، افزود:در فضای کمبودهای شدید دارویی و اعتراضات بیماران یکی از مسئولین سازمان غذا و دارو در واکنش به این اقدام شرکت های پخش برای افزایش قیمت یارانه ای دارو دستور افزایش قیمت یارانه ای دارو به دو برابر را صادر کرد، بدون اینکه  واکنش سازمان های بیمه گر ومحل تامین این افزایش قیمت داروهامشخص شود ،داروها وارد سیستم توزیع شد.

نامبرده گفت :در این میان سازمان تامین اجتماعی به علت نداشتن محل تامین این افزایش، جبران افزایش قیمت رابرعهده بیمار قرارداد، در واقع اکنون که قیمت داروهای فاکتور 8 و 9 به 10 هزار تومان رسیده است باید 5 هزار تومان آن را خود بیمار پرداخت کند.

قویدل خاطر نشان ساخت :وزارت بهداشت در واکنش به مشکلات بوجود آمده از بیماران خواست در صورتی که نیازی به دارو ندارند تا زمان رفع این مشکل از خریدن دارو خودداری کنند.! اما مگر دارو شکلات است که بیمار به آن نیازی نداشته باشد و بخواهد تا زمان رفع مشکل صبرکند؟

سازمان بازرسی کل کشور عکس العملی نشان نمی دهد!
عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران افزود:واقعا این تصمیم ها غیر مسئولانه است. نه وارکنندگان دارو، نه وزارت بهداشت و نه شرکت های پخش کننده دارو هیچکدام به مسئولیت های خود عمل نمی کنند و هر کدام بیمار را گروگان پیشبرد اهداف خود قرار می دهند. جالب است سازمان بازرسی کل کشور در وزارت بهداشت در حال حاضر و دقیقا در همان اداره کل نظارت بر دارو مستقر است. اما چرا این سازمان نسبت به گرو گانگیری سلامت بیماران توسط شرکت های پخش عکس العملی نشان نداد، نمی دانم این در حالی است که کارشناسان آن در دو قدمی موضوع بودند.

بخش های بستری بیمارستان امام(ره) فاقد دارو
قویدل افزود: در ماه گذشته بارها و بارها به شهادت پزشکان و مسئولین بیمارستان امام خمینی (ره)، این مرکز که اصلی ترین مرکز ارایه خدمت به بیماران هموفیلی است دچار کمبودهای اساسی شده و حتی بخش های بستری، فاقد داروی بیماران هموفیلی بودند.

وی ادامه داد: نسخه بیماران مثلا در مورد فاکتور 8 شامل 5 شیشه دارو است که سهم بیمار 25 هزار تومان می شود این در حالی است که بعضی داروها مثل فاکتور 7 و هیومیت و فایبا قیمت های بالاتری دارند و عملا سهم تحمیل شده به بیماران بیشتر از فاکتور 8 و 9 است. تاسف آور اینکه فاکتور 7 را که تولید ایرانی است در سال حماسه اقتصادی هنوز قیمت نگذاشته اند و وارد سیستم توزیع نگردیده است.

مدیریت دارو وظیفه بهداشت و درمان است
وی ادامه داد: با کدام منطق بیمار باید مصرف داروی خود را مدیریت کند. مدیریت داروی بیمار بر اساس پروتکل های درمانی ، برعهده پزشک معالج است.این وظیفه بخش بهداشت و درمان است.

قویدل افزود:این اقدامات دولت فعلی، فارغ از کارشناسی است و در واقع اگر مشکل در سیستم توزیع است به جای اصلاح سیستم توزیع، طرح هایی می دهند که عملا قابلیت اجرایی ندارد. دارو برنج و روغن نیست که با این روش ها توزیع شود.

وی گفت:«اصلا چند جای دنیا این طرح ها اجرا شده است؟ سقف مالی این کارت ها با چه معیاری و چگونه تعیین می شود؟ اگر کارت بیماری به دلیل بروز حادثه و مصرف خالی شود در صورتی که خونریزی کند و به مرکز درمانی مراجعه کند تکلیف چیست؟ به او خدمات نمی دهند؟ شاید خدمات بدهند ؟ از بیمار خواهش می کنند نمیرد تا تامین اعتبار کنند؟ و شاید هیچکدام ؟؟.

قویدل خاطرنشان کرد: دارو باید به اندازه تخمین نیازعادی در شرایط عادی جهت درمان در منزل در اختیار بیمار قرارگیرد. این اقدام باید آنقدر سهل باشد به گونه ای که دارو برای بیمار ارسال گردد. در صورت وقوع حادثه غیر مترقبه بیمار به مراکز درمانی مراجعه و داروی مورد نیاز را دریافت کند. مسئولین تجربیات کشورهای پیشرفته را بررسی کنند  مدیریت داروها را باید پزشک و سیستم بهداشت و درمان کشور انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha