سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مصوبه هیئت دولت در خصوص صدور پروانه کار توسط سازمان نظام پرستاری بزرگترین دستاورد در حوزه پرستاری کشور است که باید از زوایای مختلف علمی و حرفه ای بررسی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ احمد نجاتیان  افزود: صدور پروانه کار یا گواهی صلاحیت حرفه ای در اکثر کشورهای جهان برای پرستاران صادر می شود و ایران از معدود کشورهایی بود که پرستاران آن فاقد پروانه کار بودند.

مدیر امور بین الملل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: این نقص جدی را همواره کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و شورای بین المللی پرستاری متذکر می شدند از این رو در کشور باید نهادی متولی این کار باشد تا خدمات پرستاری با کیفیت تری ارائه شود با این مصوبه این نهاد تصمیم گیری و تنظیم کننده مقررات پرستاری ایجاد شد.

نجاتیان اضافه کرد: تنظیم قوانین و مقررات یک بحث جدی است که همواره در دنیا در حال اجراست. هدف اصلی از صدور پروانه کار نیز اطمینان از ارائه خدمات با کیفیت پرستاری به مردم(گیرندگان خدمت) است و مهمترین موضوع در این مصوبه مردم و ارائه خدمات کیفی است. اما در مرحله نخست برداشت این است که صدور پروانه دادن امتیاز به پرستاران است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: پرستاران که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می شوند باید صلاحیت کافی برای ارائه خدمات را داشته باشند بنابراین باید طی مکانیسمی علمی صلاحیت آنها مدام پایش و سنج شود. بدین ترتیب پرستاران باید طی سالها ثابت کنند که صلاحیت حرفه ای لازم را دارند. اما اکنون صلاحیت پرستاران پس از فارغ التحصیلی و وارد بازار کار شدن تا بازنشستگی ارزیابی نمی شود و این یک نقص جدی است که با مصوبه اخیر دولت بر طرف شد.

نجاتیان ادامه داد: اگر چه در سال های اخیر بحث بازآموزی به عنوان یک حرکت رو به جلو مطرح شده است اما صدور پروانه کار بحث جدی تری است که امید می رود با تلاش سازمان نظام پرستاری و بهره گیری از تجارب خوب دنیا در کشور مکانیسمی ایجاد شود که پرستاران با کمترین زحمت و مانعی به فعالیت خود ادامه دهند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بحث جدی در صدور پروانه کار بررسی سوابق خدمتی است احتمالاً پرستاران به درجات مختلف به خطاهای شغلی دچار می شوند که این خطاها و موارد انضباطی در پروانه کار آنها درج می شود. اگر هنگام ارائه خدمات آسیبی به بیمار وارد شود و مراجع انضباطی آن را تایید کنند. بدون شک باید این مسئله در صدور پروانه کار آنها تأثیر داشته باشد و البته همه این موارد به ارائه خدمات با کیفیت پرستاری کمک می کند.

وی افزود: امید می رود با این اقدام دولت سازمان نظام پرستاری با همکاری وزارت بهداشت و بورد پرستاری آیین نامه اجرایی  صدور پروانه کار پرستاری را نوشته، شاهد ارائه خدمات هرچه بهتر پرستاران کشورمان باشیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha