سلامت نیوز : یک استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرای برنامه های حساب شده و بلندمدت در راستای بازگشت استقلال به دانشگاه‌ها را از مهمترین وظایف وزیر بهداشت عنوان کرد و گفت: وزیر بهداشت آینده، باید متعهد باشد که از انجام کارهای غیرکارشناسی، اخذ تصمیمات احساسی و صرف اجرای دستورات از بالا به پایین مبتنی بر کوچک کردن دولت خودداری کند.

دکتر وحید ضیائی در گفت وگو با ایسنا ، تصریح کرد: هرکسی که به عنوان وزیر بهداشت در دولت جدید انتخاب می شود، علاوه بر داشتن فعالیت‌های علمی و عملی قابل قبول باید مقبولیت دانشگاهی نیز داشته باشد تا تصمیمات و ابلاغیات از سوی وی به طور کامل اجرا شود چرا که سیاست‌های اعمال شده در بخش سلامت کشور تنها به وزارت بهداشت و درمان محدود نشده و برعملکرد حدود 40 دانشگاه علوم پزشکی نیز مرتبط می شود.

این متخصص روماتولوژی کودکان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان پس از گذشت 30 سال از تاسیس آن، تحمل تغییرات بدون برنامه را در ساختار خود ندارد، اظهار داشت: وزیر بهداشت آینده، باید متعهد باشد که از انجام کارهای غیرکارشناسی، اخذ تصمیمات احساسی و صرف اجرای دستورات از بالا به پایین مبتنی بر کوچک کردن دولت خودداری کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه گرفتن تصمیمات بدون کارشناسی و یک شبه در حوزه بهداشت و درمان کشور یکی از مشکلات اساسی این بخش است که در تمام دولت های سابق دیده می شود، افزود: تا قبل از سال 1373 وظیفه خدمات بهداشتی و درمانی برعهده سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان استان ها، بصورت مستقل از فعالیت دانشگاه‌ها و تحت نظارت وزارت بهداشت بود اما از آن سال به بعد در زمان دکتر مرندی وزیر بهداشت وقت این سازمان منحل و در دانشگاه‌ها و در ارتباط مستقیم با وزارتخانه قرار گرفت.

دکتر ضیائی اذعان داشت: انجام اقداماتی دیگر از این دست، همچون تشکیل معاونت های وزارت بهداشت و درمان و سپس همپوشانی آنها، ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران در سال 89 و انفصال مجدد آنها از یکدیگر در فروردین ماه امسال همگی جز تحمیل هزینه‌های مالی سنگین بر دوش وزارتخانه و دانشگاه ها، اعمال بار روانی بر اعضای هیات علمی و پرسنل همچنین مردمی که از این مراکز خدمات دریافت می‌کنند و تاخیر در انجام فعالیت‌های علمی کشور نتیجه‌ای در بر نداشته است.

وی به فعالیت دانشگاه های سراسر دنیا بصورت مستقل از سیستم اجرایی دولت اشاره کرد و گفت: گام‌های مثبتی که هشت سال پیش و در زمان ریاست جمهوری خاتمی در خصوص استقلال عملکرد دانشگاه ها برداشته شد تا جایی پیش رفت که علاوه بر انتخاب هیات علمی دانشگاه ها و مدیرگروه ها برخی از رؤسای دانشکده‌ها نیز براساس نظر اعضای هیات علمی انتخاب می شدند اما در سال‌های اخیر با بازگشت به 80 سال پیش، این شیوه صحیح گزینش جای خود را به شکلی مفتضحانه به انتخاب افراد صرفا مبتنی بر نظر شخص رییس دانشگاه داد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بازگرداندن استقلال به دانشگاه ها را یکی از وظایف وزیر بهداشت آتی عنوان و تاکید کرد: این اقدامات می بایست نه یک شبه بلکه مبتنی بر برنامه‌های حساب شده چهار تا هشت ساله پیگیری و اجرا شود. بطوری که پذیرش دانشجو، برنامه ریزی دانشگاه ها و مباحث مالی آنها باید به صورت هیات امنایی مشخص شده و از نظارت مستقیم دولت مستقل باشد در این صورت دانشگاه ها یک روند شکوفایی و رو به رشد را در پیش خواهند گرفت.

وی در همین خصوص ادامه داد: در دولت اصلاحات، بودجه ای که از سوی دولت در اختیار دانشگاه ها قرار می گرفت یک بودجه کمکی بود اما در سال های اخیر بودجه دریافتی دانشگاه ها یک بودجه جاری به شمار می رفت که هزینه کردن آن با بازخواست پس دادن همراه بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کشیده شدن روند شکست خورده بوروکراسی دولت به دانشگاه ها را موجب خدشه دار شدن مسیر علمی کشور دانست و درپایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه دولت جدید منتخب، دولت اعتدال نامگذاری شده است، انتطار می رود نگاه از بالا به پایین دولت به دانشگاه ها تغییر کرده و اعتدال یابد تا علاوه بر پیشرفت جایگاه علمی کشور، خدمات بهتری در حوزه سلامت و بهداشت و درمان مردم به آنها ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha