سلامت نیوز : حسن طریقت منفرد، امروز در نشست خبری خود با موضوع اجرای پزشک خانواده در تهران که حدود 3 ساعت طول کشید، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان سرانه هر نفر در برنامه پزشک خانواده شهری گفت: سرانه هر نفر حدود 12 هزار تومان است و چون این سرانه برای روستاییان کمتر بوده است موجب مهاجرت پزشکان خانواده از روستاها به شهرها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: تا قبل از عید به علت کمبود منابع اجرای برنامه پزشک خانواده حدود 2 درصد پوشش ارائه خدمات ویزیت پایه برای مردم انجام شده بود اما اکنون این میزان به حدود 9 درصد مردم در دو استان فارس و مازندران افزایش یافته است.

خدمات پزشک خانواده به 500هزار نفر در کشور ارائه شد

وی گفت: در مجموع تاکنون حدود برای حدود 31 میلیون نفر در کشور پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و حدود 500 هزار نفر با مراجعه به پزشک خانواده ویزیت اولیه پایه شده اند که با اجرای این برنامه در تهران امیدواریم این میزان تا یکماه آینده چندین برابر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: اعتبار تأمین شده برای خدمات پزشک خانواده در سطح اول است اما برای خدمات سطح دوم و سوم نیز قرار است، در صورت ارائه گزارش پزشک متخصص به پزشک خانواده و بازخورد اطلاعات به هر پزشک متخصص و فوق تخصص علاوه بر ویزیت خودش دو ویزیت اضافه نیز پرداخت شود تا کاهش درآمد ناشی از کاهش مراجعه بیماران به وی ترمیم شود.

تغییر نظام پرداخت پزشک خانواده

وی گفت: نظام پرداخت پزشک خانواده در تهران نسبت به گذشته تغییراتی می کند. اولین تغییر این است که به محض ویزیت پایه هر نفر، هزینه خدمت پزشک خانواده به ازای هر ویزیت 3 هزار تومان ظرف 24 ساعت به حساب وی پرداخت می شود. دوم اینکه نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد است و نگرانی و مشکلی که در گذشته وجود داشت و ممکن بود، پزشکی بدون اینکه خدمت ارائه کند، پول بگیرد بر طرف می شود.

حقوق پزشک خانواده چقدر است

وی افزود: در صورتی که یک پزشک هزار نفر را در ماه ویزیت کند، حقوقی معادل 3 میلیون تومان دریافت می کند و اگر این میزان به 2 هزار و 500 نفر برسد، درآمد خالص او بالای 7 میلیون تومان خواهد بود که البته ممکن است هزینه هایی هم داشته باشد که از این درآمد خالض کسر می شود.

طریقت منفرد ادامه داد: اگر پزشکانی باشند که درآمدشان کمتر از این میزان باشد حتماً از ورود به این برنامه استقبال می کنند، ضمن اینکه اگر هزینه های یک پزشک بیش از این میزان باشد و مثلاً تعداد بیماران صعب العلاج، کودکان، سالمندان یا زنان باردار  وی زیاد باشد مکانیزمهای جبرانی از طریق بیمه ها وجود دارد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که با این نگاه پزشک خانواده فقط ویزیت می کند و سلامت نگر نیست گفت: پزشک خانواده سلامت نگر است و در آینده در شکل ایده آل برنامه پزشک خانواده می توان خدمات مراقبتهای اولیه و خدمات فعال بهداشتی را هم به خدمات پزشک خانواده اضافه کرد تا پزشک با مراجعه به مردم وضعیت سلامت آنها را پیگیری کند. مثلاً اگر کسی فشار خون داشت و مراجعه  نکرد، پزشک خانواده با مراجعه به منزل وی از سلامت او مراقبت کند.

وی ادامه داد: مسئله اساسی در نظام سلامت کمبود اعتبارات است. سالهاست که ورودی و خروجی منابع در نظام سلامت متناسب نیست و تا زمانی که این مشکلات حل نشود، نمی توانیم خدمات مناسبی به مردم ارائه کنیم.

40هزار میلیارد تومان هزینه برای خدماتی که 14 هزار میلیارد می ارزد

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش فارس در مورد میزان هدررفت منابع سلامت گفت: سال 90 حدود 40 هزار میلیارد تومان پول در بخش بهداشت و درمان هزینه شد که 15 هزار میلیارد تومان آن سهم دولت و بیمه ها و 25 هزار میلیارد تومان آن سهم مردم بود در حالی که این رقم بزرگ با محاسبات میزان ارائه خدمات جور در نمی آید.

وی ادامه داد: از هر هزار نفر سالانه 90 نفر بستری می شوند یعنی سالانه 6.5 میلیون نفر در کشور بستری می شوند و با توجه به اینکه متوسط هزینه بستری هر نفر یک میلیون تومان است، 6500 میلیارد تومان برای خدمات بستری در سال لازم است.

وزیر بهداشت گفت: برای خدمات سرپایی نیز سالانه طبق محاسبات وزارت بهداشت به حدود 7 هزار میلیارد تومان نیاز است بنابراین باید با حدود 14 هزار تومان خدمات سلامت به مردم ارائه شود حتی اگر 30 درصد هزینه های حاشیه ای را هم به آن اضافه کنیم باز هم با 40 هزار میلیارد تومان خیلی فاصله دارد.

وی افزود: معلوم است که سیستم مالی سلامت سوراخ است و یک جایی منابع هدر می رود و بهره وری آن پایین است که با اجرای کامل برنامه پزشک خانواده می توانیم این مشکل را حل کنیم.

طریقت منفرد اضافه کرد: بیمه ها نیز مشکلات زیادی دارند. هیج وقت به خاطر نداریم بیمه ها در آخر یک ماه یا یک سال توانسته باشند، بدهی خود را به مراکز درمانی تسویه کنند و پرداخت به موقع داشته باشند، در حالی که طبق قانون باید 60 درصد هزینه ها را ظرف دو هفته و بقیه را ظرف دو ماه تسویه حساب کنند.

وی گفت: بیمه ها بر اساس توان مالی خود پرداخت می کنند و عمدی در تأخیر در پرداختها ندارند. با این حال مشکل اجرا نشدن برنامه پزشک خانواده تاکنون فقط پول نیست ولی نمی گویم پول نمی خواهیم و بدون پول این برنامه را اجرا می کنیم.

وزیر بهداشت مظلومی نبودم

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که می گویند وزرای بهداشت معمولاً در کابینه مظلوم هستند به همین علت نمی توانند به موقع اعتبارات سلامت را بگیرند گفت: من در این مدت وزیر مظلومی نبودم با اینکه در این مدت کوتاه نمی شود گفت، وزیر بهداشت بودم، بیشتر خلاء پر کن بودم.

وی ادامه داد: تا 28 اسفند که باید صبر می کردم وزیر بهداشت بشوم. بعد هم منتظر بودجه بودیم، بعد هم به انتخابات خوردیم با این حال در همه لحظات و تا آخرین لحظه به وظایف قانونی مان عمل می کنیم و حتی اگر یک قدم برنامه پزشک خانواده را که 17 سال پیش به وزارت بهداشت تکلیف شده بود، جلو ببریم کار وزیر بعدی را یک گام جلو انداخته ایم.

طریقت منفرد گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده تکلیف قانونی وزارت بهداشت و هر وزیری بیاید، فراموش شدنی نیست. راهی غیر از اجرای این برنامه وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد سهم مردم از هزینه های پزشک خانواده گفت: در دنیا به این نتیجه رسیده اند که خدمات نباید مجانی باشد چون عوارض زیادی دارد بنابراین مقداری فرانشیز از مردم دریافت می شود البته در مورد خدمات دارویی و پاراکلینیک که پزشک خانواده تجویز می کند، فعلاً مانند سابق تحت پوشش بیمه هاست تا در مورد آن نیز با  توافق بیمه ها به تصمیم برسیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته اجرای این برنامه که به صورت سرانه ای به پزشک خانواده پرداخت می شود موجب کاهش هزینه های اضافی دارویی و پاراکلینیکی مردم می شود.

سرخوردگی ایجاد نمی شود

وی در پاسخ به این پرسش فارس که با توجه به تغییر دولت نگران این نیستند که اختلال در اجرای این برنامه در این زمان باز  هم موجب سرخوردگی و دلزدگی مردم و پزشکان شود توضیح داد: سرخوردگی ایجاد نمی کند.

وی گفت: اجرای این برنامه ابتدا نمی تواند اجباری و دستوری باشد، باید تا حدی پیش برویم که اکثریت مردم تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و از مزایای آن بهره مند شوند. بعد می توانیم اجرای آن را اجباری کنیم و از مراجعه مستقیم مردم به پزشک متخصص جلوگیری کنیم و نظام ارجاع را مستقر کنیم.

طریقت منفرد افزود: نحوه پرداخت به پزشک خانواده در تهران نیز با توجه به بدهی 1500 میلیارد تومانی بیمه ها برای اینکه این اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی پزشک خانواده با آن قاطی نشود و در این بدهی ها گم نشود به صورت جداگانه و خارج از بیمه ها به وسیله ستاد اجرایی پزشک خانواده با حضور نماینده وزیر بهداشت، نماینده وزارت رفاه و بیمه ها و نماینده استاندار و فرماندار به حساب پزشکان خانواده بعد از هر ویزیت و ارائه خدمات پرداخت می شود.

معاون وزیر رفاه اظهار بی اطلاعی کرد

پس از آن مجتبی علایی، معاون وزیر رفاه از اجرای این برنامه در تهران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: قرار بود در این جلسه در مورد سیستم پرونده الکترونیک سلامت صحبت شود و هماهنگی برای اجرای پزشک خانواده در تهران با وزارت رفاه نشده بود که وزیر بهداشت گفت: خبرنگاران به دنبال گزک نباشند، چون گزکی وجود ندارد و همه مقدمات لازم برای اجرای این برنامه در تهران فراهم است.

شرط وزارت رفاه برای همکاری با پزشک خانواده

بعد از آن علایی گفت: البته اوایل امسال در فروردین توافقنامه ای بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت امضا شد که اگر اعتبار اجرای این برنامه تأمین شود و وزارت بهداشت شرط وزارت رفاه را مبنی بر اینکه فعلاً بدهی های معوقه بیمه ها را که حدود 1500 میلیارد تومان است مطالبه نکند؛ وزارت رفاه و بیمه ها آماده همکاری برای اجرای پزشک خانواده هستند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: به هر حال یک پولی وجود دارد و برنامه پزشک خانواده هم 17 سال روی زمین مانده است بنابراین باید این برنامه را اجرا کنیم، هیچ ضرری هم ندارد و برای اینکه این پول صرف چاله چوله های هزینه های بهداشتی و درمانی نشود، حساب آن را از بدهی بیمه ها جدا کردیم.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران از وزیر بهداشت پرسیدند که مردم تهران از کی می توانند برای انتخاب پزشک خانواده و گرفتن خدمات مراجعه کنند و باید به کجا مراجعه کنند که وزیر بهداشت این سوال را از مظهری، معاون مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت پرسید که « مردم چه کار باید بکنند» که مظهری نیز گفت: پزشکان از روز شنبه می توانند برای ثبت نام به سایت 1590.ir مراجعه کنند و بعد از آن از آنها دعوت می شود تا مدارک، محل کار و شماره حساب خود را اعلام کنند و پاسخی در مورد نحوه مراجعه مردم نداد.

پس از آن حیدری،معاون توسعه منابع و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مراکز ارائه خدمات پزشک خانواده با یک پارچه و اطلاعیه ای در بالای ورودی آنها مشخص می شوند و مردم می توانند با پیدا کردن آنها در نزدیکی محل زندگیشان به این مراکز مراجعه کنند.

وی گفت: حدود هزار مرکز بهداشتی-درمانی و درمانگاه دولتی در تهران وجود دارند که علاوه بر مراکز غیر دولتی که قرار است در این برنامه وارد شوند، خدمات پزشک خانواده را به مردم ارائه خواهند کرد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اجرای این برنامه آمادگی کامل  دارد.

شاه حسینی، نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران به این پرسش که آیا دانشگاههای علوم پزشکی برای اجرای این برنامه آماده هستند و مقدمات کار فراهم شده است یا نه پاسخی نداد و دلاوری،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز که در ابتدای جلسه حضور داشت هنگام طرح این پرسش در جلسه حاضر نبود.

پس از آن وزیر بهداشت اعلام کرد که مراکز ارائه خدمات پزشک خانواده باید در سایت 1590.ir و از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها به اطلاع مردم برسند تا مردم بدانند که کی و کجا باید مراجعه کنند.

وی گفت: بعد از پرداخت هزینه خدمات پزشکان خانواده از سوی ستاد اجرایی این برنامه در تهران، برگه های زرد دفترچه بیمه بیماران به عنوان سند ارائه خدمات ثبت می شود و بعد از مدتی تسویه حساب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha