معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب‌های خانگی به دریای خلیج فارس گفت: وزارت نیرو به وظایف خود برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های خانگی و تصفیه آن به خلیج‌فارس عمل نکرده است.

سلامت نیوز: معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب‌های خانگی به دریای خلیج فارس گفت: وزارت نیرو به وظایف خود برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های خانگی و تصفیه آن به خلیج‌فارس عمل نکرده است.

عبدالرضا کرباسی در گفت و گو با پانا، در این باره اظهار داشت: جلوگیری از تخلیه فاضلاب های خانگی به دریای خلیج فارس بر عهده وزارت نیرو قرار دارد و این وزارت خانه می بایست با توجه به میزان رشد جمعیتی در بندرعباس تصفیه خانه ها را گسترش دهد که در عمل اینگونه رخ نداده است.

معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: همچنین با توجه به رشد جمعیتی در این منطقه علاوه بر آن شهرک‌ هایی نیز در اطراف منطقه شکل گرفته که تعداد آن ها اندک نیست و جمعیت زیادی در آن ساکن هستند که این امر موجب می شود آلودگی فاضلاب های خانگی و سر ریز شدن آن به دریای خلیج فارس افزایش یابد که متاسفانه وزارت نیرو هیچ کاری را برای فاضلاب خانگی این جمعیت انجام نداده است.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت فاضلاب های خانگی خطری جدی بر سلامت منابع دریایی کشور است.

کرباسی با اعلام اینکه وزارت نیرو برای ایجاد تصفیه خانه در شهر‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان کوتاهی کرده است،‌گفت: سد سازی توسط این وزارتخانه بر روی رودخانه‌های منتهی به خلیج فارس باعث کاهش گل و لای آب و شکل گیری پدیده کشند قرمز در خلیج فارس شده است.

وی ادامه داد: گل و لای در جذب نیترات و فسفات فاضلاب در خلیج فارس نقش موثری داشت.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو مسئول ایجاد کشند قرمز در خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه در خلیج فارس آلودگی نفتی و فاضلاب‌های انسانی و صنعتی داریم، گفت: به دلیل حضور آبسنگ‌های مرجانی آلایندگی خلیج فارس در حد استاندارد است.

به گفته کرباسی مرجان‌ها قدرت خود پالایی عظیمی به خلیج فارس و دریای عمان بخشیده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه 8 درصد از مرجان‌های دنیا در خلیج فارس وجود دارد،‌گفت: 2/ 3از این مرجان‌ها روبه نابودی است.

وی از انجام پروژه تحقیقاتی تکثیر جنسی و غیر جنسی مرجان‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حال انجام است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به ضرورت های محیط زیست در دولت یازدهم نیز گفت: دولت جدید می بایست برنامه هایی که در سازمان محیط زیست تکمیل نشده است ادامه دهد و در واقع سیاست فعلی سازمان را در برابر مسائل زیست محیطی در حوزه های مختلف به ویژه بخش معاونت دریایی پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha