یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7678

با شروع فصل سرما فرد دچار بیماری‌های شایع دراین فصل می‌شود كه عفونت " سینوزیت‌های گونه و پیشانی " از جمله آن‌ها است.

سینوس‌ها ، گروهی از حفره‌های پر از هوا هستند كه در اطراف چشم‌ها و بینی قرار گرفته‌اند و این حفره‌ها موجب تشدید صوت در سر می‌شوند.

سینوزیت همراه با علایمی همچون سرماخوردگی، سرفه یا گلودرد بروز می‌كند و از آنجایی كه سینوس‌ها با مخاط بینی پوشیده می‌شوند و با حلق فوقانی نیز ارتباط دارند، عفونت این مناطق(بینی و حلق) می‌تواند به راحتی به‌سینوس‌ها منتقل شود.

ترشح سبز، زرد چركی از بینی، درد بر روی گونه‌ها یا پیشانی، درد در هنگام حركت دادن سر و تب خفیف از علایم شایع این بیماری است.

دكتر"علی اصغر شیرزادی " دبیر انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سرو گردن ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سینوزیت در فصول مختلف گرم و سرد سال رخ می‌دهد كه به دو صورت حاد و مزمن بروز می‌كند.

وی افزود: سینوزیت حاد به دنبال سرماخوردگی در فصول سرد و در فصل‌های گرم پس از بیرون آمدن از آب استخر بروز می‌كند. این بیماری به صورت درد در سر و صورت ، تب ، گرفتگی بینی ، ترشحات چركی از بینی و علایم عمومی سرماخوردگی ظاهر می‌شود.

شیرزادی از مادران و پدران خواست كه اگر كودك شما مبتلا به سرماخوردگی، سرفه یا گلودرد شد به تغییر رنگ ترشحات بینی وی توجه كنند و بینی كودك را از نظر وجود جسم خارجی در آن بررسی كنند.

وی در عین حال گفت : در صورت وجود جسم خارجی در بینی ممكن است ترشحات به صورت بدبو و خونی شوند كه در آن صورت باید به پزشك مراجعه كرد.

دبیر انجمن جراحان گوش افزود: اگر جسم خارجی در كار نیست، برای رفع گرفتگی بینی می‌توان از بخور آب جوش استفاده و اگر كودك از سردرد یا تب شاكی است می‌توان از شربت استامینوفن استفاده شود.

وی توصیه كرد كه برای رفع علایم سینوزیت از بخور آب گرم استفاده شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha