سلامت نیوز: یک جراح عمومی گفت: بهترین کاندیداهای جراحی زیبایی پلک کسانی هستند که حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند و افتادگی پلک یا پف زیر چشم (در اثر تجمع چربی اضافه) باعث تغییرات ناخوشایند در چهره شان شده باشد. برای انجام جراحی لازم است که فرد بطور کلی سالم باشد و بیماری خاصی نداشته باشد.

دکتر ایرج فاضل در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه چین و چروک خوردگی پلک‌ها و کیسه‌های چربی در زیر پوست حالتی خسته به چهره فرد می دهد، گفت: گاهی این حالت در افراد جوان به صورت ارثی ظاهر می‌شود، ولی تغییرات حاصله از پیشرفت سن مهمترین دلیل بروز چین خوردگی است. در حالت نادرتری بیماری‌های تیروئید، کلیه و یا آلرژی موجب پف کردگی و چین خوردگی پلک می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه عمل جراحی ترمیم پلک‌ها (بلفاروپلاستی)، در مواقعی انجام می شود که افتادگی پلک مانع دید طبیعی فرد شود، گفت: امروزه اغلب این اعمال جراحی جهت زیبایی و بهبود ظاهر چهره است، در این عمل پوست اضافه و چربی‌های جمع شده در زیر آن برداشته می‌شود. بلفاروپلاستی به تنهایی پاسخگوی ترمیم پوست اطراف چشم ها نیست، معمولا این عمل بصورت همزمان با عمل کشیدن ابرو انجام می شود.

دکتر فاضل در ادامه افزود: در روش جدید بلفاروپلاستی برش در قسمت درونی پلک زده می شود و هیچ برشی روی پلک و قسمت خارجی آن دیده نمی شود. این کار را می توان با لیزر نیز انجام داد که نتیجه آن با روش های معمول تفاوت چندانی ندارد.

وی یادآور شد: بهترین کاندیداهای جراحی زیبایی پلک کسانی هستند که حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند و افتادگی پلک یا پف زیر چشم (در اثر تجمع چربی اضافه) باعث تغییرات ناخوشایند در چهره شان شده باشد. برای انجام جراحی لازم است که فرد بطور کلی سالم باشد و بیماری خاصی نداشته باشد.

فاضل گفت: درجراحی پلک فوقانی پوست اضافه روی پلک فوقانی و کیسه های چربی (که به صورت پف کردگی بالای پلک تظاهر می کند) برداشته می شود. به علاوه در صورتی که افتادگی پلک نیز وجود داشته باشد می توان آن را در حین عمل اصلاح کرد. جراحی پلک فوقانی باعث بهبود شکل و موقعیت پلک فوقانی می شود. در صورتی که وجود پوست اضافه یا افتادگی پلک باعث محدودیت دید جانبی شده باشد این مشکل برطرف می شود و در مجموع ظاهری جوان‌تر و هوشیارتر به فرد می بخشد. گاهی عمل جراحی بالا کشیدن ابرو نیز همراه با جراحی پلک فوقانی انجام می شود.

وی همچنین افزود: جراحی پلک تحتانی بیشتر به منظور برداشتن کیسه های چربی زیر پلک تحتانی که حالت پف کردگی چشم را ایجاد می کنند انجام می گیرد. معمولا بخشی از پوست پلک تحتانی نیز برداشته می شود. این تغییرات در مجموع باعث ایجاد ظاهری جوان تر در فرد می شود، جراحی از طریق بافت ملتحمه چشم معمولا در افراد جوان به کار می رود که پوستشان هنوز خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده است و قوام نسبتاً سفتی دارد. در این روش بدون آنکه پوست دستکاری شود از طریق برشی در پشت پلک تحتانی (در سمت ملتحمه) کیسه های چربی زیر پلک برداشته می شود. مزیت این روش آن است که نیازی به ایجاد برش بر روی پوست ندارد.

این جراح عمومی گفت: عمل جراحی پلک معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود و حدود دو ساعت طول می کشد، برش جراحی در امتداد چین های طبیعی پوست داده می شود و پس از بهبود زخم، جای عمل دیده نمی شود، بیماران اغلب در همان روز عمل مرخص می شوند و باید با استفاده از عینک تیره ناحیه عمل را بپوشانند.

دکتر فاضل خاطرنشان کرد: هنگام خوابیدن در دو روز اول پس از عمل جراحی باید با استفاده از دو یا سه بالشت سر بالا نگه داشته شود تا ورم عمل کاهش یابد، درد مختصر ناحیه عمل به سهولت با مصرف قرص های مسکن برطرف شده و معمولا از قطره های چشمی جهت کاهش تحریک چشم استفاده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تورم و کبودی در سه روز اول پس از جراحی شدت بیشتری دارد و پس از آن بتدریج فروکش می کند، میزان کبودی قابل پیش بینی نیست و در هر بیمار متفاوت است، ولی معمولا در مدت دو هفته اول پس از عمل از بین می رود، گاه سفیدی چشم قرمز می شود که آن هم موقتی و گذرا است.

دکتر فاضل در پایان تصریح کرد: بهتر است در دو هفته اول پس از عمل از بکاربردن لنزهای چشم پرهیز شود، آرایش معمولی را می توان یک هفته پس از عمل شروع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha