سلامت نیوز: متخصص کودکان و نوزادان گفت: فصل نیز در غذا خوردن و کم وبیش شدن اشتها مؤثر است به طور مثال در تابستان که هوا گرم است افراد احساس می‌کنند احتیاج به غذای کمتری دارند ، اما در فصل زمستان اشتهای افراد بیشتر می‌شود.

محمدعلی رئیسی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نوع تغذیه کودک در درجه اول به آموزش و تربیت خانوادگی کودک مربوط می‌شود بدین نحو که نوع تغذیه از دوره نوزادی می‌تواند در رفتار تغذیه‌ای کودک در آینده تأثیرگذار باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: یکی دیگر از علائم بدغذایی کودک می‌تواند بیماری نهفته کودک باشد یعنی اگر کودک دچار بیماری باشد معمولاً خوب تغذیه نمی‌کند و ممکن است خانواده نیز از این بیماری اطلاع نداشته باشند و این بیماری زیربنایی باعث بی‌اشتهایی، کم‌اشتهایی و کم غذا خوردن کودک شود.

متخصص کودکان و نوزادان تصریح کرد: ما خانواده‌هایی را نیز داریم که کم‌خور هستند و به تبع آن کودکانشان نیز کم‌خورند؛ این کودکان بعد از معاینه پزشک هیچ‌گونه مشکل زیربنایی ندارند اما کم غذا می‌خورند و معادل آن غذایی هم که می خورند در حد معمول خود رشد دارند.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: دسته دیگر کودکان، کودکانی هستند که تغذیه می‌شوند اما معادل همان تغذیه وزن نمی‌گیرند که باید به خاطر وزن نگرفتن این دسته از کودکان به دنبال علل آن باشیم.

رئیسی گفت: فصل نیز در غذا خوردن و کم وبیش شدن اشتها مؤثر است به طور مثال در تابستان که هوا گرم است افراد احساس می‌کنند احتیاج به غذای کمتری دارند ، اما در فصل زمستان اشتهای افراد بیشتر می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران تصریح کرد: نوع غذا نیز مؤثر است و بچه‌ها در حین غذا خوردن همیشه عنوان می‌کنند که این غذا را دوست دارند یا ندارند که در این مورد رفتار و آموزش خانواده‌ها مؤثر است چرا که باید والدین از 6 ماهگی به بعد که نوزاد به غذاهای کمکی و در ادامه به غذاهای سفره عادت پیدا می‌کند روند تغذیه‌ای مناسب را در نظر گیرند.

متخصص کودکان و نوزادان به بلد نبودن آداب غذا خوردن در کودکان اشاره داشت و افزود: نوزادی که تا 6 ماه فقط یاد گرفته که نوک بزند و بعد از 6 ماه نیز فقط قادر به بلع غذاهایی مثل فرنی و سوپ است مسلم است که بلد نیست غذاهای نیمه‌جامد را بخورد بنابراین آنها را تف می‌کند و والدین عنوان می‌کنند که کودکشان غذا را دوست ندارد یا از دهان خود بیرون می‌ریزد که ما به این مادران توصیه می‌کنیم که به کودک یاد بدهند که باید زبان را به سقف دهان بچسباند تا غذا گلوله شود و به گلو برود بنابراین یاد دادن چگونگی بلع و جویدن غذا می‌تواند در بهبود روند تغذیه‌ای کودک مؤثر باشد.

رئیسی به نوع تغذیه مادر در دوران بارداری نیز اشاره داشت و گفت: ویار مادر می‌تواند در تغذیه کودک مؤثر باشد مثلاً کودکانی که تمایل به غذاهای ترش یا شیرین دارند بعد از گفت‌وگو با مادرانشان متوجه می‌شویم که در زمان بارداری مادر به این دسته از غذاها علاقمند بوده یا از دسته دیگر غذاها استفاده نکرده است.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران به وزن‌گیری نرمال کودکان اشاره داشت و افزود: نوزادی که در زمان تولد 2.5 تا 4 کیلو وزن دارد مطابق استاندارد باید در 6-5 ماهگی حدود 7 کیلو و در یک سالگی حدود 9 کیلوگرم شود و بعد از آن به ازای هر سال معمولاً 2.5 تا 3 کیلو افزایش وزن داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha