سلامت نیوز: رئیس مرکز پرتوهای وزارت بهداشت گفت: افراد سودجو برای بهره بردن بیشتر به صورت غیرقانونی از لامپ های نوع B در دستگاه های سولاریوم استفاده می کنند که میزان آسیب پرتوها در افراد را چند برابر می کند.
مهندس گورانی، مسئول مرکز پرتوهای وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: ما جزو کشورهایی هستیم که سرطان پوست جزو سرطان های اول کشور محسوب می شود.

پیرپوستی زودرس و شیوع آب مروارید نیز در بین افراد جامعه شیوع پیدا کرده است که دلیل آن دریافت پرتوهای زیاد و ماورای بنفش نور خورشید است.

وی با اشاره به این که ما جزو کشورهایی هستیم که پرتو گیری نور خورشید مردم ما در چهار فصل سال بالاست گفت: با وجود این دریافت زیاد پرتوها برخی از افراد دست به اقداماتی می زنند که با دست خود میزان دریافت پرتوهای خود را افزایش می دهند که یکی از این اقدامات استفاده از دستگاه های پرتو کننده تحت عنوان سولاریوم است.

گورانی با تأکید بر این که پرتوهای این دستگاه ها بسیار آسیب رسان است عنوان کرد: ورود این دستگاه ها به کشور غیرمجاز است و سازمان انرژی اتمی هیچ مجوزی برای ورود این دستگاه ها نمی دهد و دلیلشان هم که پرخطر بودن این دستگاه ها توسط وزارت بهداشت است، هر جایی که این دستگاه ها به قصد برنزه کردن مورد استفاده قرار گیرند به هیچ عنوان مجوز ندارند و مواردی غیرقانونی است.

وی در ادامه تصریح کرد: علت اصل آسیب رسان بودن پرتوهای این دستگاه ها استفاده از لامپ های ماورابنفش نوع B است درواقع این دستگاه ها حاوی پرتوهای نوع A هستند و برنزه شدن در معرض این لامپ ها به مدت زمان طولانی نیاز دارد و اشخاص سودجو برای این که بیشترین بهره را از این دستگاه ها در کوتاه ترین زمان ببرند لامپ های ماورا بنفش نوع B در این دستگاه ها استفاده می کنند که بسیار خطرناک و آسیب رسان برای پوست خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان انرژی اتمی مجوز ورود به این دستگاه ها را نمی دهد پس این دستگاه ها چطور وارد کشور می شوند خاطر نشان کرد: این دستگاه ها از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شوند و رسما اعلام شده که بازرسین دانشگاه های علوم پزشکی باید نسبت به این دستگاه ها برخورد کنند ولی به دلیل استقبال مردم هنوز این امر محقق نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha