سلامت نیوز: معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت علت کسری‌های هرساله وزارت بهداشت،اعتبارات مورد نیاز برای طرح‌های تمام‌وقتی پزشکان، واگذاری بخشها و همچنین اجرای برنامه پزشک خانواده و کمبود اعتبار برای تامین حقوق پرسنل را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،معاونت مدیریت توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت یکی از معاونت‌های پرخبر و مهم این وزارتخانه است که تعیین سیاستها و خط مشی‌های وزارت بهداشت در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی را برعهده دارد و از امور پرسنلی و استخدامی گرفته تا تامین اعتبارات جاری، عمرانی و اختصاصی و همچنین اسناد و گزارشهای مالی در این معاونت تعیین تکلیف می‌شود.

سید‌عباس حسنی بازوی اجرایی وزیر در این معاونت است که پس از استعفای رحمت الله حافظی با حکم مرضیه وحید دستجردی روی کار آمد و پس از تغییرات گسترده در حوزه معاونان وزارت بهداشت که پس از عزل خانم وزیر انجام شد همچنان معاونت توسعه را مدیریت می‌کند.

وی در گفت‌وگوی تفصیلی با در مورد کمبود اعتبارات وزارت بهداشت،بدهی بیمه‌ها،مجوزهای استخدام نیرو،اعتبارات مورد نیاز اجرای پزشک خانواده و طرحهای جدید در وزارتخانه می‌گوید.

در مورد کسری اعتباری وزارت بهداشت بگویید.میزان آن چقدر است؟

حسنی: مطالبات وزارت بهداشت 1900 میلیارد تومان است که از بیمه‌ها طلب دارد که نزدیک به 1500 میلیارد تومان آن مربوط به دو بیمه اصلی خدمات درمانی و تأمین اجتماعی است.

فکر می‌کنید دلیل اینکه این کسری های اعتباری هر سال در وزارت بهداشت تکرار می‌شود چیست؟

حسنی: دلیل اینکه این بدهی ها هرساله است این است که قانون در حوزه سلامت به طور کامل برای اجرا جدی گرفته نشده طبق قانون بیمه‌ها موظفند از زمانی که هزینه ارسال می‌شود 60 درصد آن را پرداخت کنند اما این اتفاق نمی‌افتد و اگر پرداخت نکنند مجبور می‌شوند بیمارستان‌ها از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کنند باز هم با وجود مشکلات از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و موضوع تعامل بین وزارتخانه‌های دولت و اینکه مشکلی نباشد مطرح می‌شود که این هر سال تکرار شده و مشکل‌ساز می‌شود.

امیدواریم سلامت تبدیل به دغدغه اول دست‌اندرکاران نظام هم در حوزه سیاسی پارلمانی و هم در حوزه اجرایی و قضایی شود.اگر در حوزه سلامت تخلفی انجام شود به دلیل اینکه سلامت جزء دغدغه‌های بالای نظام شده با آن برخورد می‌شود. به نظر می رسد اگر اتفاق بیفتد و قانون در حوزه سلامت به طور کامل اجرا شود مشکلات رفع خواهد شد.

فکر می کنید این کسری های اعتباری در تامین نیروی انسانی مشکل‌ساز شده است یا خیر؟

حسنی:مشکلی برای دریافت یا صدور مجوزها نداریم چون براساس ماده 200 قانون برنامه دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیار دارد که نیازهای خود را براساس مجوزها اعلام کنند بنابر این مشکل ما تأمین یا صدور مجوز نیست بلکه مشکل ما نبود اعتبارات است.

در حال حاضر نیروی که به استخدام می‌گیریم حقوقش را نمی‌توانیم تأمین کنیم و با کسری اعتبارات مواجه‌ایم.

پس استخدام نیروی جدید نیز سخت است؟

حسنی:وقتی مشکل تامین اعتبارات را داریم و وقتی گردش مالی بیمارستان‌ها مناسب نیست تأخیر در پرداخت‌ها ایجاد می‌شود اعتبارات عمومی دیر می‌رسد و با تخصیص کامل انجام نمی‌شود و این منجر می‌شود که بیمارستان‌ها نتوانند نیروی جدید بگیرند و بخش‌های جدید راه بیندازند. این محدودیت‌ها وجود دارد و به شدت احساس می‌شود.

 در مورد طرح‌های جدید وزارت بهداشت مانند تمام‌وقتی پزشکان و واگذاری بیمارستانها بگویید.

حسنی:به دلیل کسری بودجه و کسری منابع وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم بهره‌وری در مراکز درمانی را افزایش دهیم از جمله این اقدامات این است که از تمام فرصت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها در بحث تمام‌وقتی پزشکان و واگذاری امور به داخل بیمارستان‌ها مانند واگذاری بخش‌ها و خدمات پاراکلینیک به حوزه‌های تخصصی استفاده کنیم تا بازدهی خدمات را بالا ببریم.

 نتایج اجرای این برنامه‌ها چگونه بوده است؟

حسنی: در برخی بیمارستان‌ها و در مدت کوتاهی،گزارش شده که این بهره‌وری افزایش یافته و با انجام این خدمات،نتایج مطلوب‌تری را دریافت کرده‌اند مانند بیمارستان بهار‌لو که با واگذاری بخش‌های خود بازدهی مناسب‌تری را داشته و به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای همه بیمارستان‌ها باشد.

برای اجرای این برنامه‌های جدید به چقدر اعتبارات نیاز است؟

حسنی: نمی‌توان گفت که چقدر اعتبارات نیاز داریم اما هم اکنون درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها که صرف این خدمات می‌شود مبلغی برابر با 4 هزار میلیارد تومان با یک K است و اگر بخواهیم تمام خدمات تمام‌وقتی را داشته باشیم یعنی تمام پزشکان به صورت تمام‌وقت حضور داشته باشند و خدمات ارائه کنند به مبلغ 12 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. بنابر این بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان فاصله برای تأمین اعتبارات وجود دارد.

این فاصله با کسری سالانه وزارت بهداشت مشکل را دوچندان نمی‌کند؟

حسنی:این فاصله و مشکل اعتباری که وجود دارد ربطی به کسری سالانه وزارت بهداشت ندارد چون دولت محدودیت در تأمین این اعتبارات را دارد وزیر بهداشت نظرش این است که با بهره‌وری و برون‌سپاری، مبلغی از این نیاز را تأمین کنیم که پس از روی کارآمدن طریقت منفرد، به صورت آزمایشی در بیمارستان‌های هاشمی‌نژاد، بهار‌لو وامام حسین این طرحها آغاز شده و امیدواریم نتایج آن سریعاً اعلام شود.

در مورد تامین اعتبار برنامه پزشک خانواده مخصوصا در تهران وضعیت چگونه است؟

حسنی: مبالغ نسبتاً مناسبی برای اجرای پزشک خانواده در تهران تخصیص داده شده است. قاعدتا سیاست‌گذاری در این حوزه از طریق سیاست‌گذاری کشوری برنامه پزشک خانواده پیگیری می‌شود که در این برنامه صرفا تأمین اعتبار مطرح نیست. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات و هماهنگی که باید در استان تهران انجام شود نیاز به زمان دارد که با کیفیت مناسب اجرایی شود.

میزان اعتبار لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواد در تهران چقدر است؟

حسنی: رقم اعتبارات را نمی‌توانم بگویم که چقدر است و نباید در این مورد اظهار نظری کنم اما اینکه آیا اجرایی می‌شود یا خیر باید بگویم اگر براساس قوانین برنامه، اعتبارات لازم داده شود باید این برنامه را اجرایی کنیم. قانون می‌گوید این برنامه باید اجرا شود و اگر نشود نمی‌توانیم هزینه‌هایمان را کاهش دهیم و به سلامت کامل نمی‌رسیم.

اعتبار کشوری این برنامه چقدر است؟

حسنی:2 هزار میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعتبارات در نظر گرفته شده که امیدواریم تخصیص داده شود تا با تعاملی که باید با بیمه‌ها داشته باشیم بتوانیم برنامه پزشک خانواده را در کشور اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha