سلامت نیوز: این روزها خرید و فروش دارو از طریق اینترنت به یک تجارت پرسود تبدیل شده که عدم نیاز به مراجعه به پزشک و یا بهای ارزان‌تر برخی از داروهایی که بیشتر جزو داروهای بهداشتی یا زیبایی هستند از دلایل اصلی مراجعه روزافزون کاربران به فروشندگان اینترنتی داروهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ویژگی این نوع تجارت که عدم کنترل دقیق داروهاست، موجب شده که تقلب در این زمینه به راحتی صورت گیرد.

صاحب یک داروخانه در شهر «لیون» فرانسه می‌گوید: افرادی که به سراغ خرید اینترنتی دارو می‌روند اغلب اشخاصی هستند که دوست ندارند از مشکل خود با پزشک و یا مشاور صحبت کنند. به همین دلیل از طریق اینترنت، داروی مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند بدون اینکه متوجه باشند این نوع داروها کیفیت خوبی ندارند.

سازمان پلیس بین‌المللی (اینترپل) برای مبارزه با این تجارت غیرقانونی، وارد عمل شده و همه ساله با همکاری بیش از 100 کشور مختلف سعی می‌کند عاملان این تجارت سودآور را دستگیر کند.

امسال نیز در برنامه مبارزه با داروهای تقلبی، بازرسان پلیس بین‌الملل توانسته‌اند 58 شکبه و عامل توزیع داروی تقلبی بر روی اینترنت را کشف و دستگیر کنند.

«آلین پلانسون»، رییس گروه مبارزه با جرائم دارویی اینترپل می‌گوید: عملیات سال جاری این سازمان منجر به بسته شدن بیش از 10 هزار سایت خرید و فروش آنلاین دارو شده است و اینترپل توانسته بیش از 10 میلیون دارو را ضبط و توقیف کند.

خطرات این نوع داروها نیز برای خریدان ناشناخته است چرا که مواد بکار برده شده در داروهای مورد معامله به صورت شناسنامه آنها به اطلاع مشتریان نمی‌رسد.

«آتیکور میها»، یکی از پزشکانی است که با اینترپل برای تحقیق بر روی نوع داروها همکاری کرده نیز می‌گوید: بررسی‌های ما روی داروهایی که توقیف شده‌اند، نشان می‌دهد که این داروها یا در حد بسیار کمی مواد اصلی را دارا بوده‌اند و یا اینکه کاملا از مواد غیرواقعی و تقلبی تهیه شده‌اند.

براساس داده‌های اینترپل، بیش از 10 درصد داروهای موجود در بازارهای دنیا، تقلبی هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، در گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه آمده است که در کشورهای صنعتی که کنترل بیشتری در این موارد وجود دارد، میزان تقلب دارو کمتر از یک درصد بازار داروهای سالم است. در حالی که این میزان در کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و یا آفریقا 20 تا 30 درصد کل داروهای حاضر در بازار را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha