جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 76806
سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان داد که ورزش به تنهایی ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.
خبرگزاری فارس: ورزش به مبتلایان دیابت2 کمک ‌می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ محققان دریافتند که ورزش کردن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حتی اگر هیچ تغییری در شیوه زندگی آنها ایجاد نکند،‌ مفید است.

به گزارش پایگاه خبری هلث‌دی‌نیوز آمریکا، محققان هلندی، 12 بیمار مبتلا به دیابت را با تستهای «ام‌آرآی» در قبل و بعد از اینکه آنها به طور متوسط به مدت 6 ماه ورزش کرده بودند، آزمایش کردند.

هر هفته شرکت‌کنندگان که به طور متوسط 46 سال داشتند بین 3 و نیم و 6 ساعت در هفته دو استقامت و دو جلسه تمرین مقاومتی داشتند.

این تحقیقات که در مجله «رادیولوژی» به‌طور آن‌لاین منتشر شده، نشان داد که برنامه ورزش 6 ماهه با یک دوره 12 روزه کوهپیمایی به پایان رسید.

این تحقیقات نشان داد که هیچ تغییری در عملکرد قلب شرکت‌کنندگان در پایان برنامه ورزش وجود نداشت.

اما کاهش قابل توجهی در مقدار چربی در شکم و اطراف قلب که با خطر بیماری‌های  قلبی ارتباط  دارد،‌ بوجود آمد.

دکتر «هیلدولمب» از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند در یک بیانیه‌ی خبری گفت: ما در این تحقیقات مشاهده کردیم که لایه دوم چربی اطراف قلب- پریکارد چربی- رفتارهای مشابهی در واکنش به آموزش‌های ورزش‌هایی چون چربی شکمی یا چربی احشایی نشان داد.

وی افزود: میزان چربی نیز پس از انجام ورزش در افراد شرکت‌کننده به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

دکتر «هیلدولمب» همچنین گفت: این کاهش چربی ناشی از ورزش مربوط به چربی در کبد به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افرادی که اضافه وزن و یا چاق هستند، ‌حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: کبد در تنظیم توزیع چربی کل بدن نقش اصلی را بازی می‌کند، بنابراین کاهش محتوای چربی کبد و حجم چربی احشایی با ورزش فیزیکی برای معکوس کردن اثرات سوء تجمع چربی در جاهای دیگر، مانند قلب و دیواره عروق شریانی بسیار مهم است.

دیابت یا بیماری قند وقتی ایجاد می‌شود که هورمون انسولین به عنوان تنظیم‌ کننده قند خون یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌‌شود یا اینکه بافت‌های بدن به درستی به آن پاسخ نمی‌دهند لذا سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پر ادراری ظاهر می‌شود.

دیابت را بر حسب علت ایجاد بیماری به دو گروه دیابت نوع اول و دوم تقسیم می‌کنند. دیابت نوع اول یا دیابت نوجوانان در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد.

این بیماران مجبورند از همان ابتدا با تزریق انسولین خارجی کمبود این هورمون را در بدن رفع کنند و قند خود را در حالت عادی نگه دارند.

دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولاً در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است.

این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و علاجی ندارد اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی‌کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌‌تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین کند.

دیابت نوع دوم بسیار شایع‌‌تر از دیابت نوع اول است به طوری که 90 تا 95 درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال 2030 میلادی افزایش یابد.

این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان را بیش از 346 میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha