شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
سلامت نیوز : انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش میزان بیكاری در كشور، فوری بودن رسیدگی به این موضوع را برای دولت جدید نشان می‌دهد. طبق آخرین گزارشی كه در خبرگزاری مهر منتشر شده است، میزان افراد بیكار به بالای 3 میلیون نفر رسیده و طبق همین گزارش حدود 6 میلیون‌نفر نیز صرفا حداقل حقوق را دریافت می‌كنند كه گذران زندگی با حداقل حقوق بسیار سخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با این حال كارشناسان در گفته‌های خود دائما پیشنهاداتی را برای حل فوری و بلند مدت مسئله بیكاری ارائه می‌دهند كه عمدتا بر محوریت رونق تولید قرار دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب هم در رقابت‌های انتخاباتی وعده‌هایی را برای كاهش بیكاری مطرح كرده است. او از رونق دادن به بخش توریسم كشور به عنوان یكی از پتانسیل‌های ایجاد شغل گسترده یاد كرده و در عین حال تاكید داشته كه حل مسئله بیكاری در گرو رونق بخشی به كل اقتصاد است و نمی‌توان مولفه اشتغال و بیكاری را از سایر مولفه‌های اقتصادی جدا دانست. استدلال‌های حسن روحانی مورد قبول كارشناسان هست منتها باید دید آیا در عمل بیكاری كاهش خواهد یافت؟

بحث اشتغال و بیكاری یكی از معضلات، یا به بیان بهتر اولویت‌هایی است كه دولت آینده باید آن را رفع و رجوع كند. چنین معضلی در طول دو، سه سال اخیر اوج بیشتری گرفته اما دولت به طرق گوناگون از پذیرفتن مشكل اشتغال طفره رفته است. از همین‌رو با وجود ادعای دولت در 8 سال گذشته مبنی بر ریشه كنی بیكاری، آمارها نشان می‌دهد نه تنها از تعداد بیكاران كم نشد بلكه در فاصله سال‌های 84 تا 91 حدود 270هزارنفر دیگر نیز به صف 3میلیون بیكار پیوسته‌اند و به دلیل پایین بودن سطح دستمزدها 6 میلیون مشمول قانون كار امروز فقط حداقل دستمزدها را دریافت می‌كنند.

یكی از مهم‌ترین چالش‌های بازار كار كشور در سال‌های اخیر بیكاری 3 میلیون كارجوی جوان ایرانی و عمدتا از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است كه به دلیل تقاضای روزافزون جامعه و خانواده‌ها برای حل مسئله اشتغال جوانان، این موضوع به عنوان یكی از وعده‌های اصلی و محورهای كاری دولت‌ها در یك‌دهه اخیر درآمده است. چالش‌های موجود در بازار كار كشور و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی كار باعث سخت‌تر شدن شرایط ورود كارجویان به بازار كار كشور شده و امروز بخشی از كارجویان تلاش می‌كنند تا زمان آماده شدن برای ورود جدی به عرصه بازار كار مهارت‌های گوناگونی را فرابگیرند و خود را برای رقابت با دیگر كارجویان تجهیز كنند.

كارشناسان بازار كار كشور می‌گویند به دلایل گوناگونی از جمله بالا بودن تعداد متقاضیان كار در برابر فرصت‌های موجود، رشد یكباره جمعیت در دهه 60، ناتوانی بنگاه‌ها در استفاده از ظرفیت مناسب بنگاه‌ها برای تولید، واردات بی‌رویه محصولات مشابه خارجی، نبود یك متولی مشخص در بازار كار و وجود صدها هزار كارگر خارجی و مسائل گوناگونی از این دست باعث شده تا امروز چند میلیون كارگر و مشمول قانون كار در ایران حقوق‌های پایینی را دریافت كنند. در حال حاضر طبق گفته كارشناسان و برآوردهای انجام شده حداقل 50 درصد از حدود 12 میلیون مشمول قانون كار دارای بیمه كشور تنها حداقل‌های مصوب شورای عالی كار را دریافت می‌كنند و این مسئله باعث به وجود آمدن شرایط نامطلوب زندگی برای طبقه كارگر شده است.

زندگی سخت 6 میلیون كارگر

با این حال نمی‌توان كارفرمایان بی‌شماری را از یاد برد كه تلاش‌های فراوانی برای پرداخت حقوق‌های عادلانه به نیروی كار انجام می‌دهند. امروز در كشور كارفرمایانی در بخش‌های مختلف هستند كه تلاش‌های تحسین برانگیزی برای بهبود وضعیت معیشت نیروهای خود و حفظ اشتغال موجود انجام می‌دهند و بی‌انصافی است اگر تخلفات برخی كارفرمایان را به حساب همه آنها بگذاریم. كارشناسان بازار كار تخمین می‌زنند در حال حاضر حداقل شش‌میلیون كارگر در كشور در پایان هرماه تنها دستمزد مصوب شورای عالی كار (برای امسال 487 هزارتومان) را دریافت می‌كنند و باید گفت این گروه از مشمولان قانون كار نیروهای ارزان‌قیمتی هستند كه در دسترس بنگاه‌ها قرار دارند و با مشكلات فراوان معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌كنند.

رسیدن جوانان متولد دهه 60 به بازار كار و آمادگی صدها هزار نفر از آنان برای ورود به عرصه واقعی كار در مقابل آماده نبودن بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی كشور برای پذیرش همه آنها باعث به وجود آمدن یك صف طولانی آزاردهنده بیكاری در كشور شده و امروز هزاران كارجوی جوان تحصیلكرده دانشگاهی با وجود آمادگی كامل برای ورود به بازار كار، مجبور می‌شوند پشت درهای بسته واحدهای تولیدی و اقتصادی كشور به انتظار كار بمانند. گفتنی‌است مركز آمار ایران در گزارش‌های بیكاری خود در حالی وجود سه‌میلیون بیكار در كشور را تایید می‌كند كه بر نحوه محاسبه بیكاران با شاغلان نیز بحث‌ها و نقدهای فراوانی وجود دارد.

در حال حاضر، مركز آمار ایران می‌گوید به استناد استانداردهای جهانی هر فردی كه در هفته یك ساعت كار داشته باشد حتی اگر حقوقی نیز بابت آن دریافت نكند، شاغل محسوب می‌شود. اعمال شرایط سختگیرانه آمارگیری از شاغلان و بیكاران و استفاده از استانداردهایی كه چندان با شرایط بازار كار ایران مطابقت ندارد، باعث شده تا بسیاری از كارشناسان حوزه اشتغال، آمارهای مربوط به بیكاری را غیرواقعی بدانند و تعداد واقعی بیكاران را تا دوبرابر تعداد اعلام شده توسط مركز آمار ایران تخمین بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha