شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
سلامت نیوز : رییس کل دادگستری استان فارس در تشریح دستاوردهای سال گذشته این نهاد، از فعال كردن شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و خروج بیش از 37هزار هكتار از این اراضی از تصرف افراد سودجو و زمین‌خواران خبر داد.

دکتر ذبیح‌الله خداییان در گفت‌وگو با «حمایت» دستیابی به اهداف تعیین‌شده در برنامه سالیانه دستگاه قضایی استان را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و افزود: فعالیت‌های زیادی در زمینه ارتقای امنیت استان فارس انجام شده است؛ زیرا امنیت در میزان رضایتمندی مردم و توسعه استان نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: با مدیریت جرایم مهم و خشن، ارجاع این پرونده‌ها به شعب ویژه، نظارت مدیریت استان بر روند رسیدگی آنها، برخورد قاطع و سریع با مرتكبان این‌گونه جرایم و اجرای احكام صادرشده در ملأ عام سعی در تحقق اهداف تعیین شده در برقراری امنیت داریم.

وی ادامه داد: تشكیل پرونده برای افراد شرور و سابقه دار، دستگیری متهمانی كه سال‌ها متواری بودند و پاكسازی مناطق آلوده از اشرار نیز موجب شد آمار جرایم خشن در استان به نحو چشمگیری كاهش یابد، به‌ طوری كه در مقایسه‌های آماری، ارتكاب این جرایم در سال 91 كاهش فوق‌العاده‌ای داشته است. برای مثال قتل عمد 36/27 درصد، سرقت مقرون به آزار و تهدید 60/56 درصد، سرقت مسلحانه 55/46 درصد، تجاوز به عنف 78/31 درصد و آدم‌ربایی 37/65 درصد كاهش را نشان می‌دهد.

افزایش 30 درصدی آمار پرونده‌های مختومه
این مقام ارشد قضایی در استان فارس در خصوص آمار دادرسی پرونده‌ها هم گفت: آمار پرونده‌های مختومه در دادسرا در سال گذشته نسبت به سال 90 حدود 30 درصد رشد را نشان می‌دهد و آمار موجودی دادسرا نیز 27 درصد كاهش یافته است.

وی اعلام کرد: در زمینه موجودی دادگاه‌های حقوقی هم شاهد كاهش 25 درصدی پرونده‌ها از 20هزار و 326 فقره به 15هزار و 329 مورد بودیم. در بخش دادگاه‌های كیفری نیز پرونده‌ها از 7هزار و 873 فقره به 7هزار و 205 مورد رسید که کاهش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

خداییان در خصوص آمار به ثبت رسیده در دادگاه‌های تجدیدنظر از کاهش 16 درصدی پرونده‌های ورودی به این محاکم هم خبر داد و اظهار کرد: تعداد پرونده‌ها در این دادگاه‌ها از 4هزار و 122 فقره به 3هزار و 524 کاهش یافته است.

رییس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در بخش اجرای كیفری از 53هزار و 287 فقره پرونده به 44 هزار و 589 مورد كاهش یافته است از کاسته شدن 17 درصد از آمار موجود در این زمینه خبر داد.

وی نتیجه اقدام‌های اعلام شده را كاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا از 34 روز به 20 روز، در محاكم از 100 روز به 70 روز و در دادگاه تجدیدنظر از 110 روز به 80 روز عنوان کرد.

خداییان در خصوص فعالیت‌های انجام شده در شوراهای حل اختلاف در سال گذشته نیز عنوان کرد: 214هزار و 220 فقره پرونده به شورا وارد و 218هزار و 648 مورد مختومه شده است كه از آمار موجود شوراها تعداد 4هزار و 428 فقره پرونده كاهش یافته است و از این میزان 40هزار و 801 فقره پرونده با صلح و سازش خاتمه یافته است.

آزادی 598 مددجوی جرایم غیرعمد
وی همچنین از آزادی 598 مددجو ومحكوم مالی و جرایم غیرعمد در سال 91 با كمك ستاد دیه استان فارس خبرداد.خداییان افزود: میزان محكومیت این افراد مبلغی حدود 64 میلیارد تومان بود كه با كمك شورای حل اختلاف زندان شاکیان بیش از 70 درصد از طلب خود را بخشیدند و با پرداخت حدود 13میلیارد و 500 میلیون تومان این تعداد زندانی به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.وی یادآور شد: همچنین 30 درصد رشد را در بخش برگزاری جشن‌های گلریزان در این استان شاهد بودیم .

نوسازی و بازسازی ساختمان‌‌های دادگستری
این مسئول قضایی در خصوص اقدام‌های عمرانی دادگستری استان فارس از تكمیل دادگستری‌های پاسارگاد، خنج و مهر، آغاز به ساخت ساختمان دادگستری‌های فسا و استهبان، تكمیل مجتمع رفاهی كاركنان دادگستری شیراز، تكمیل مجتمع قضایی تصادف‌های شیراز، تكمیل 9 واحد منزل سازمانی شیراز و حدود 8 واحد مهمانسرا در این شهر و همچنین بازسازی دادگستری مرکزی استان فارس خبر داد.

خداییان درباره عملکرد دادگستری استان فارس در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: دادگستری این استان در پیشگیری از وقوع جرم ، در سال گذشته از عملكرد مثبتی برخوردار بود به‌ طوری كه در بخش پیشگیری از وقوع جرم، توانست به عنوان دادگستری برتر در كشور شناخته شود.

وی یادآور شد: در این باره در سال 91 برگزاری همایش پیشگیری از وقوع جرم با حضور 5 استان همجوار، برگزاری 6 كارگاه آموزش علمی- كاربردی با موضوع پیشگیری از وقوع جرم در سراسر استان، آموزش بیش از 500 نفر از مدیران استان ، شناسایی مهم‌ترین جرایم در هر شهرستان، ترسیم نقشه جغرافیایی جرم در استان و بررسی علل و عوامل آن جرایم و راهكارهای مبارزه با آنها در هر شهرستان ها را انجام دادیم.

رییس کل دادگستری استان فارس افزود: تعیین وظایف هر نهاد دولتی یا سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص و اعمال تدابیر پیشگیرانه متعدد فرهنگی – اجتماعی و وضعی- انتظامی در قالب تهیه و تدوین 6 جلد كتاب و ارایه آن به مسئولان استان از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.
وی تصریح کرد: نتیجه تدابیر اندیشیده شده در سال 91 كاهش 5/1 درصد جرایم بوده است.

كمترین تخلف در انتخابات
خداییان در خصوص اقدام‌های شورای پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان فارس هم اظهار کرد: این نهاد به محض ابلاغ دستورالعمل ستادهای پیشگیری از تخلف‌های انتخاباتی و در اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری در مركز استان و 29 شهرستان ستادهای پیشگیری از جرایم و تخلف‌های انتخاباتی را تشكیل داد.

وی افزود: در ابتدا از سوی این ستاد وظایف تمام دستگاه‌های عضو ستاد در مراحل قبل، حین و بعد از انتخابات مشخص و برای اجرا به آنها ابلاغ شد كه نتیجه آن تعریف بیش از 140 وظیفه بود و این اقدام دادگستری فارس توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

این مقام قضایی ادامه داد: ستادهای پیشگیری استان فارس در این خصوص با 148 جلسه و هزار و 250 مصوبه نقش مهمی در پیشگیری از جرایم و تخلف‌های انتخاباتی داشت به طوری كه این انتخابات با كمترین تخلف به پایان رسید.

اجرای برنامه‌های مختلف در هفته قوه قضاییه

مقام ارشد قضایی استان فارس در خصوص اقدام‌های انجام شده به مناسبت هفته قوه قضاییه هم اعلام کرد: بازدید از گلزار شهدا و تجدید میثاق با آنان، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، افزایش ملاقات‌های مردمی، بازدید از زندان‌ها و رفع مشكل زندانیان، بازدید از شوراهای حل اختلاف، برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج) و انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی با رسانه‌های محلی و تشریح عملكرد دادگستری استان از جمله برنامه‌های برگزار شده از سوی این نهاد به مناسبت این هفته است.
خداییان با تاکید بر تحقق حداکثری اهداف تعیین شده سال 91 اظهار کرد: امور عمرانی تنها بخشی است که به دلیل كمبود اعتبار مالی تخصیصی میزان درصد پیشرفت کمتری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha