سلامت نیوز : در سال‌های اخیر اعتیاد به یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای مختلف تبدیل شده است؛ به طوری که سازمان ملل متحد اعلام کرده است در سال 2010 حداقل 210 میلیون نفر یک بار از مواد مخدر استفاده کرده‌اند. به گفته بابک دین‌دوست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ایران دارای یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در گروه سنی 15 تا 65 است که تعداد زیادی از این افراد در استان‌های کرمان، خوزستان و مازندران سکونت دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ البته قاسم احمدی لاشکی نماینده مازندران در مجلس شورای اسلامی سکونت تعداد زیادی از معتادان در استان خود را نمی‌پذیرد و می‌گوید: حضور گردشگران موجب شده است تا آمار جرم در این استان زیاد باشد و اکثر این افراد بومی استان نیستند.

استقبال معتادان از تریاک
برخی معتقدند که مصرف تریاک اعتیادآور نیست و برای سلامتی مفید است با این طرز تفکر، این ماده افیونی بااستقبال بیشتری از دیگر مواد مخدر روبه رو شده است به طوری که آمارهایی که ستاد مواد مخدر اعلام می‌کند نشان می‌دهد که نصف معتادان تریاک را برای مصرف انتخاب می‌کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان این که طبق بررسی‌های تحقیق شیوع شناسی سال 1390 که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، بیشترین ماده مخدر مصرفی در کشور تریاک (شیره و سوخته)‌ با 55 درصد است سپس شیشه با 26 درصد در رتبه دوم قرار دارد و کراک و هروئین در رتبه های بعدی مصرف.

دسترسی آسان عامل گرایش به اعتیاد
در استان‌های شرقی بدلیل نزدیکی به افغانستان، کشوری که مهم‌ترین تولیدکننده تریاک جهان است، مواد مخدر آسان‌تر در دسترس قرار می‌گیرد؛ بنابراین دسترسی به آن راحت‌تر از شهرهای دیگر است که همین موضوع می‌تواند بر تعداد معتادان بیفزاید.

یک جامعه‌شناس ساکن استان کرمان در گفت‌وگو با «حمایت» بیان می‌کند: عوامل زیادی برای معتاد شدن و مصرف مواد مخدر وجود دارد از جمله این که در استان کرمان مواد مخدر به سهولت در دسترس قرار می‌گیرد و همین موضوع موجب افزایش شمار معتادان شده است.

احمد شافعی می‌افزاید: البته کرمان یکی از استان‌های محروم کشور است؛ بنابراین مناسب نبودن وضعیت اشتغال می‌تواند گرایش به مصرف مواد مخدر را تشدید کند.
او تصریح می‌کند: اگرچه پلیس مبارزه با مواد مخدر در زمینه کشف و امحای مواد مخدر تلاش زیاد کرده است، باز هم در این استان مواد آسان‌تر از سایر استان‌ها در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

بیکاری عامل اعتیاد خوزستانی‌ها
بیکاری جوانان یکی از عواملی است که آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی دارد؛ زیرا جوان وقتی کار مفیدی ندارد برای پر کردن خلأی موجود به سمت مواد مخدر می‌رود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: استان خوزستان دارای منابع طبیعی زیادی است که می‌توان از آن در زمینه اشتغال‌زایی بهره گرفت؛ اما آمار بیکاری در این استان زیاد است به طوری که از جمله استان‌های دارای رتبه نخست در بیکاری محسوب می‌شود.

عباس پاپی زاده خاطرنشان می‌کند: بیکاری در استان کرمان یاس و نا امیدی را به دنبال دارد؛ بنابراین این موضوع جوان را به سمت اعتیاد می‌کشد. البته بیکار بودن سن ازدواج را بالا برده است و با توجه به این وضعیت جوان برنامه‌ای برای ادامه زندگی ندارد.

وی می‌افزاید: بدلیل محرومیت خوزستان ،جوانان این استان هیچ برنامه مفیدی برای گذراندن اوقات فراغت ندارند و این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها و مسئولان تبدیل شده است.

او با بیان این که موضوع حل بیکاری بارها به عنوان یک دغدغه به مسئولان گفته شده است، تاکید می‌کند: با توجه به این موضوع هنوز پاسخ خاصی از سوی مسئولان دریافت نشده است.

گردشگری عامل اعتیاد مازندرانی‌ها
استان‌های شمالی کشور در همه فصل‌های سال با تعداد زیادی گردشگر مواجه هستند به طوری که یکی از مهم‌ترین منبع درآمد آنان از حضور گردشگران شهرها و کشورهای مختلف تأمین می‌شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «حمایت» این وضع را در افزایش تعداد معتادان موثر می‌داند و می‌گوید: استان مازندران بدلیل وضعیت آب و هوایی مناسب هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر است؛ بنابراین بسیاری از آمارهایی که از این استان منتشر شده مربوط به گردشگران است.قاسم احمدی لاشکی خاطرنشان می‌کند: میزان جرم در مازندران زیاد اعلام می‌شود؛ اما همه این جرایم مربوط به مردم بومی این استان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha