سلامت نیوز : ساعت را برای شش صبح کوک کرده بودم. فردا صبح زود علی کوچولو کلاس زبان داشت، بعدش باید سریع او را به کلاس موسیقی می رساندم. تا وقتی او سر کلاس بود من هم در سالن آموزشگاه خودم را سرگرم خواندن کتاب و مجله می کردم. به محض تمام شدن کلاس ها با سرعت خودمان را به خانه می رساندیم و بعد از صرف ناهار و کمی استراحت وقت رفتن به فرهنگسرا بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ فرهنگسرای محله ما برنامه های خوبی برای تابستان بچه ها دارد، هر چند بردن و آوردن علی خسته ام می کند، در عوض خیالم راحت است که این سه ماه را به هدر نداده است. اما راستش با مشکل تازه ای روبه رو شده ام، همین که وقت رفتن به کلاس می شود علی خودش را به خواب می زند، گاهی می گوید دلش درد می کند، باید استراحت کند، گاهی هم با التماس از من می خواهد که در خانه بمانیم، خلاصه دست به هر کاری می زند تا در خانه وقتش را به بطالت بگذراند. یادم می آید وقتی بچه بودم آرزو داشتم امکانات الان علی در اختیارم بود ولی حالا فرزندم قدر امکاناتش را نمی داند.

هر سال با شروع فصل تابستان و آغاز تعطیلات مدارس، نحوه غنی سازی اوقات فراغت فرزندان یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از والدین می شود. عده ای معتقدند که باید فرزندان را به حال خود گذاشت تا به هر شکل که راحتند این ۳ ماه را سپری کنند و در مقابل برخی از والدین نیز براین باورند که باید از لحظه لحظه این ایام استفاده کرد و براین اساس فرزند خود را در کلاس های متنوع آموزشی از زبان و نقاشی و تئاتر گرفته تا کلاس موسیقی و فوتبال و سفالگری ثبت نام می کنند و فرقی برایشان نمی کند که فرزندشان به این رشته ها علاقه مند است یا نه. خانواده سبز در مطلبی به ارائه نکاتی پرداخته است که می تواند والدین را در مدیریت اوقات فراغت کودکان یاری کند. در ادامه بخشی از این نکات را می خوانید:

از او بپرسید

این روزها بسیاری از والدین بنا به تشخیص خودشان، ترجیح می دهند که فرزندشان را به اجبار به کلاس های تابستانی بفرستند، غافل از این که کودک باید نسبت به چیزی احساس نیاز کند و بعد شما آن را در اختیارش قرار دهید، در بسیاری از موارد، اصرار والدین برای کلاس رفتن کودکان سبب دلزدگی آن ها از موضوع کلاس می شود.

بنابراین ابتدای تابستان از او بپرسید که آیا به کلاس خاصی علاقه دارد یا نه؟ در صورتی که انتخاب کودک تان رفتن به یک کلاس خاص بود می توانید با توجه به طول مسافت و بودجه ای که برای کلاس او در نظر گرفته اید به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد محله، فرهنگسراها و مدارس مراجعه کنید. این مراکز معمولاً در طول تابستان کلاس های خوبی را برای کودکان برگزار می کنند، اما نکات زیر را نیز مدنظر داشته باشید:

۱ -از برنامه ریزی کردن کلاس های آموزشی فشرده برای کودکان پرهیز کنید:باید توجه داشته باشید که کودکان در طول سال به قدر کافی فشارهای درسی و انضباطی را تحمل می کنند، بنابراین کلاس های علمی و تئوری مثل کلاس زبان فشرده که هر روز هفته تشکیل می شود، توصیه نمی شود.

۲ -کلاس های هنری و ورزشی انتخاب های بهتری است: توجه داشته باشید که سبک زندگی آپارتمان نشینی باعث شده است که کودکان جنب و جوش کمتری داشته باشند ، بازی های کامپیوتری، کارتون هایی که ازتلویزیون پخش و سی دی هایی که به وفور در خانه ها یافت می شود کودکان را به نشستن و بی تحرکی عادت داده است در حالی که کلاس های ورزشی علاوه بر داشتن بار آموزشی، کودکان را از رخوت تابستانی خارج می کند و آ ن ها را به جنب و جوش وامی دارد.

۳ -هنگام ثبت نام به ساعت کلاس ها دقت کنید: در تابستان ساعات صبح و ساعات نزدیک غروب که نور آفتاب به صورت مایل می تابد ساعات مناسبی برای رفت و آمد به کلاس هاست. در صورتی که خواب صبحگاهی برای فرزندتان اهمیت زیادی دارد با او صحبت کنید که بین آفتاب گرم ظهر تابستان و سختی زود بیدار شدن از خواب یکی را انتخاب کند، اگر دلش می خواست صبح را بخوابد به انتخابش احترام بگذارید.

اوقات فراغت در خانه

اما اگر فرزندتان دلش می خواست تابستان را در خانه بماند و از وجود مادری مسئول چون شما لذت ببرد می توانید به پیشنهادهایی که در ادامه بیان می  کنیم هم فکر کنید:

۱ -فرهنگ کتابخوانی را در طول این سه ماه در خانه خودتان ترویج دهید: اگر هزینه های کلاس ها زیاد است یا رفت و آمد برایتان سخت است، کتابخوانی یکی از بهترین انتخاب های این ایام است. می توانید به عنوان تشویق برای کودکتان کتاب هایی را که دوست دارد، بخرید، به این ترتیب در طول این سه ماه کم کم کتابخانه ای کوچک برایش می سازید.

۲ -به هیچ وجه بازی های دسته جمعی را فراموش نکنید: تابستان فرصت مناسبی است که با هم بودن را تمرین کنید؛ این با هم بودن تنها شامل بازی های دو نفره شما نمی شود، بلکه می توانید با والدین همکلاسی ها و دوستان فرزندتان قرارهای هفتگی بگذارید و یک روز مشخص در هفته همگی به پارک بروید تا هم بچه ها بازی کنند و هم از با هم بودنشان لذت ببرند. اگر امکان ارتباط با همکلاسی ها وجود ندارد با خانواده هایی که بچه دارند و در آپارتمان شما زندگی می کنند، قرار بگذارید که بعدازظهرها در حیاط آپارتمان به بچه ها اجازه بازی دهید. می توانید خودتان هم بعضی از بازی های دوران کودکی مثل لی لی، هفت سنگ، قایم باشک و... را به آن ها یاد دهید.

۳ -به کودک فرصت تنها بودن بدهید: اجازه دهید گاهی به تنهایی بازی کند، برای خودش کتاب بخواند یا حتی روی تختش دراز بکشد و فکر کند. این تنهایی ها اولین قدم های خودشناسی کودک است و سبب می شود کودک نسبت به توانایی ها و استعدادهایش شناخت بهتری پیدا کند و درباره مجهولاتی که در ذهن دارد از شما بپرسد.

۴ -همه وقت بچه ها را با تلویزیون و رایانه پر نکنید!: باید حواس تان باشد که استفاده از کارتون ها و بازی های کامپیوتری تمام وقت فرزندتان را به خود اختصاص ندهد، بلکه باید براساس یک برنامه مشخص و منظم به او اجازه استفاده از این سرگرمی ها را بدهید و این که اجازه ندهید رقابت با همسایه و اقوام و دوستان، برنامه تان را تحت تاثیر قرار دهد؛ کودک را وسیله چشم و هم چشمی نکنید و به جای آن، تمام تلاش تان برای تربیت او باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha