شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
کد خبر: 76829
سلامت نیوز : وزیر بهداشت در آخرین روز کاری هفته گذشته خبر اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران را در حالی اعلام کرد که پیش از این در زمان وزیراسبق بهداشت این طرح شروع شد اما در عمل اقدامی صورت نگرفت. از سوی دیگر در این نشست معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای این طرح اعلام بی‌خبری کرد و گفت: از پزشک خانواده تهران اطلاعی نداشتم و بابت سامانه الکترونیک برنامه پزشک خانواده در این برنامه شرکت‌ کرده‌ام!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ با این وجود محمدحسن طریقت‌منفرد در این نشست که معاونان 3 دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران و نماینده شهرداری تهران نیز حضور داشتند، گفت: پیش از این مقرر بود برنامه پزشک خانواده از ابتدای سال در تهران آغاز شود اما تا منابع مربوط تامین نشود به صلاح نبود طرحی آغاز شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه الگوی جدید برنامه پزشک خانواده در 7 استان دیگر با موفقیت اجرا شد و به دنبال ابلاغ بودجه مشکل اعتباری برنامه نیز برطرف شد، پزشک خانواده در تهران آغاز شد.

مبلغ پرداختی به پزشکان به روز است

وزیر بهداشت درباره چگونگی پرداخت‌ به پزشکان در قالب برنامه پزشک خانواده در تهران، اظهار داشت: ارائه خدمت پزشک خانواده در تهران از مرداد‌ماه آغاز می‌شود و این پزشکان باید شهریور‌ماه پول خود را دریافت کنند؛ یعنی زمانی که مصادف می‌شود با پایان کار دولت دهم و زمانی که در وزارت بهداشت نیستم. بر این اساس مقرر شد در تهران هر پزشک اولین بیماری که از طریق پرونده الکترونیک معرفی کرد، طی 24 ساعت پول آن را دریافت کند و به عبارت دیگر مبلغ پرداختی به پزشکان خانواده در تهران به روز است نه به ماه. طریقت‌منفرد افزود: در ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت،‌ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و همچنین در استان‌ها فرمانداران و استانداران عضو هستند. این ستاد، پزشک خانواده را هدایت می‌کند، بیمه‌ها در این ستاد نقش پرداخت‌کننده و ثبت‌کننده اطلاعات را دارند. وی گفت: برای برنامه پزشک خانواده تهران در ستاد اجرایی تصمیم گرفته شد تا اعتبارات از طریق ستاد هزینه شود، چرا که در حال حاضر بیمه‌ها و همچنین وزارت بهداشت رقم قابل ملاحظه‌ای را بدهکارند. به منظور آنکه در تهران مشکل پرداخت پیدا نکنیم، مقرر شد منابع از طریق ستاد اجرایی هزینه شود و همچنین پرداخت‌ها به روز انجام شود.

وزیربهداشت با اشاره به استفاده از ظرفیت و امکانات نهادها و سازمان‌های مختلف برای اجرای برنامه پزشک خانواده تهران، اظهار داشت: در تهران هر نهادی به میزان قابل ملاحظه‌ای امکانات دراختیار دارد. به عنوان مثال شهرداری از خانه‌های بهداشت و تیم‌های سلامت و... بهره می‌برد که می‌توان از همه این امکانات برای اجرای برنامه پزشک خانواده استفاده کرد. وی گفت: برای برنامه پزشک خانواده 10 درصد فرانشیز درنظر گرفته شده است چرا که تجربه نشان داده هر جا که خدمتی به صورت رایگان ارائه شود، مراجعات غیرضرور بسیاری خواهد داشت. طریقت‌منفرد درباره اعتبارات برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: معمولا اعتبار برنامه پزشک خانواده همان اعتبار بیمه‌هاست، در مجموع اعتبار اصلی این برنامه اعتبارات بیمه‌ای است اما از آنجا که در ابتدا یکسری هزینه‌های اضافه دارد این اعتبارات بیمه‌ای نیازمند تقویت است.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به این منظور تخصیص داده، تمام اعتبارات مورد نیاز برنامه پزشک خانواده نیست. وزیر بهداشت از اعتبارات 2000 میلیارد تومانی برای برنامه پزشک خانواده کشور در سال جاری خبر داد و گفت: البته اعتبارات مربوط به 3 ‌ماه اول اجرای برنامه پزشک خانواده در 7 استان جدید، سال گذشته تامین شد و اگر این استان‌ها بابت اجرای برنامه با کسری مواجه شوند، از محل اعتبارات جدید به آنها کمک خواهد شد. به گفته طریقت‌منفرد، اکنون 400 میلیارد تومان از اعتبار 2000 میلیاردی مربوط به اجرای برنامه پزشک خانواده تخصیص یافته و مابقی این اعتبار نیز در طول سال به صورت‌ماه به‌ماه تامین خواهد شد. به گزارش ایسنا، وی ابراز امیدواری کرد این اعتبار 2000 میلیارد تومانی در کنار منابع بیمه‌ای بتواند تا پایان سال چاله‌های برنامه پزشک خانواده را پر کند. وزیر بهداشت ادامه داد: اجرای برنامه پزشک خانواده 4 الزام اصلی دارد؛ مهم‌ترین الزام در این برنامه تدوین یک روش مشخص و کارآمد برای اجراست که البته مهم‌ترین بعد آن مبتنی بر سرانه‌ای بودن آن است. همچنین در این برنامه وجود گایدلاین‌های درمانی لازم است، چرا که پزشک خانواده به عنوان مدیر سلامت باید برای درمان راهنما داشته باشد و مشخص باشد که این پزشک در سطوح بعدی چگونه باید درمان را مدیریت کند. وزیر بهداشت از تدوین بیش از 90 راهنمای درمانی خبر داد و سومین الزام در برنامه پزشک خانواده را وجود منابع مالی مناسب عنوان کرد و گفت: البته در حال حاضر این منابع تامین شده است. آمادگی و وجود بستر اجرایی در مناطق مجری طرح برنامه پزشک خانواده نیز چهارمین الزام اجرای این برنامه است.

8 هزار پزشک عمومی در تهران نیاز داریم

وی ادامه داد: در برنامه پزشک خانواده هر پزشک می‌تواند حدود 2000 بیمار را تحت پوشش قرار دهد. بر اساس اطلاعات سازمان نظام پزشکی در تهران حدود 22 هزار پزشک عمومی و همچنین در استان تهران حدود 24 هزار پزشک عمومی ثبت شده‌اند که با در نظر گرفتن ریزش‌ها، حدود 18 هزار پزشک عمومی در تهران باید وجود داشته باشد. با احتساب 2000 نفر جمعیت برای یک پزشک عمومی، پیش‌بینی می‌کنیم برای اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران به 7 تا 8 هزار پزشک عمومی نیاز داشته باشیم.

وزیر بهداشت درباره چگونگی اجرای برنامه پزشک خانواده ادامه داد: معمولا در کشورهایی که تجربه اجرای برنامه پزشک خانواده را دارند، هر 3 سطح خدمت را پزشک خانواده مدیریت می‌کند، اما از آنجا که این موضوع هنوز در کشور ما تجربه نشده، سرانه سطح اول خدمات یعنی خدمات پزشکی و پاراکلینیکی اعم از آزمایشگاه، رادیولوژی و... مشخص شده است و به این ترتیب پزشک خانواده در ابتدا، سطح اول خدمات را مدیریت خواهد کرد.

شروط معاون وزیر رفاه برای پزشک خانواده

در این نشست اما معاون رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه گفت: به شرط آنکه وزارت بهداشت بدهی‌های قبلی سازمان‌های بیمه‌گر را مطالبه نکند و همچنین سامانه الکترونیک برنامه پزشک خانواده آماده شود، بیمه‌ها با پزشک خانواده تهران همکاری خواهند کرد.

‌مجتبی اعلایی در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی بیمه‌ها برای اجرای این برنامه در تهران گفت: بنده از پزشک خانواده تهران اطلاعی نداشتم و بابت سامانه الکترونیک برنامه پزشک خانواده در این برنامه شرکت‌ کرده‌ام، ولی برای اجرای برنامه پزشک خانواده 2 مبحث لازم است؛ منابع و سامانه الکترونیک. وزارت بهداشت عنوان کرده سامانه الکترونیک آماده شده است، اگر این موضوع عملیاتی شود، 50 درصد قضیه حل است. وی افزود: درباره منابع مورد لزوم برای برنامه پزشک خانواده نیز عنوان شده که 2000 میلیارد تومان تامین اعتبار شده است که دو نهم آن تخصیص یافته است. اگر این وعده‌ها عملی شده و اعتبارات لازم به بیمه‌ها برسد، مشکلی برای اجرای برنامه وجود نخواهد داشت. در مجموع برای اجرای برنامه باید روال عادی اداری طی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha