سلامت نیوز : استاد علم زلزله شناسی در ایران گفت: اگر گسل ری و شمال تهران فعال شود و زلزله‌ای با 5/7 ریشتر هم رخ دهد تهران رکورددار تعداد کشته‌ها و زخمی‌های زلزله خواهد بود، این مساله باید جدا پیگیری شود. بهرام عکاشه در مراسم پاسداشتی که برای وی برگزار شد با اشاره به تاریخچه زلزله‌شناسی در ایران، گفت: 83 درصد شهرهای کشور ما در خطر زیاد و خیلی زیاد زلزله هستند، 90 درصد کشور ما گسل دارد و شهرهای ما جایی ساخته شده‌اند که در معرض خطر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ وی ادامه داد: از شروع قرن بیستم تاکنون در ایران 125 هزار نفر بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند و 2 برابر این تعداد هم نقص عضو شده و چندین برابر این تعداد هم آواره شده‌اند. استاد علم زلزله‌شناسی ایران افزود: در سال 1365 مصاحبه‌ای درباره پیامدهای زلزله تهران داشتم که بر اساس آن شورایعالی امنیت ملی در نامه‌ای خواست دلایل خود را برای اینکه تهران در معرض خطر زلزله است بیان کنم که من هم دلایل و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کردم. وی با اشاره به پیشنهاداتی که ارائه کرده بود، گفت: پیشنهاد دادم مدیریت بحران برای شهر تهران تشکیل شود و مطالعه برای تغییر پایتخت صورت گیرد.

عکاشه افزود: بنابراین در سال 83 وظیفه ایجاد ستاد بحران به شهرداری تهران محول شد و شهرداری مسؤولیت این کار را پذیرفت و ستاد بحران در سال 83 تشکیل شد و در حال حاضر این ستاد در کل کشور ایجاد شده است. این استاد زلزله‌شناسی همچنین پیشنهاداتی برای مقابله با پدیده زلزله ارائه کرد که می‌توان به تعریف نقش مردم در شروع، حین و بعد از زلزله، توسعه آموزش‌هایی در رابطه با مقابله با زلزله در دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه و ارائه یک واحد درسی اشاره کرد. برگزاری مانور تعریف شده جهانی زلزله، ساخت فیلم‌هایی در این باره، پخش برنامه‌هایی در رابطه با زلزله از شبکه تلویزیونی، روزنامه‌ها و رسانه‌ها هم از دیگر پیشنهادات عکاشه برای مقابله با زلزله بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha