نظم عامل اصلی رسیدن به اهداف در زندگیست و بدون توجه به این امر مهم بسیاری از کارهای مهم روی زمین میماند و زندگی سخت میشود.فرزند شما قرار است در جامعه زندگی کند و باید حتما منظم بودن را آموزش ببیند اما چطور بدون اینکه خانه را به یک محل نظامی تبدیل کنید و بدون گرفتن ژست گروهبانی نظم را به فرزندتان آموزش دهید.

چگونه فرزند منظمی تربیت کنیم؟

 سلامت نیوز: نظم عامل اصلی رسیدن به اهداف در زندگیست و بدون توجه به این امر مهم بسیاری از کارهای مهم روی زمین می ماند و زندگی سخت میشود.فرزند شما قرار است در جامعه زندگی کند و باید حتما منظم بودن را آموزش ببیند اما چطور بدون اینکه خانه را به یک محل نظامی تبدیل کنید و بدون گرفتن ژست گروهبانی نظم را به فرزندتان آموزش دهید.


1.رفتارهای خوب را تشویق کنید
معمولا والدین از دیدن رفتارهای خوب فرزندانشان امتناع می کنند در حالی که بهتر است بیشتر از تشویق استفاده کنند تا تنبیه. به رفتارهای خوبی که می خواهید فرزندتان این رفتارها را بیشتر در خود پرورش دهند، نه کارهایی که نباید داشته باشد پاسخ دهید.

این به این معنا نیست که هر بار که رفتار خوبی که از کسی می بینید یک قالب شکلات به او بدهید. می توانید هنگامی که او اتاق خود را تمیز می کند به او خسته نباشید بگویید یا بگویید که خوشحال هستید که رفتار خاصی داشته یا کار خاصی انجام داده است. 


2.قوانین را مشخص کنید
اگر قوانین مبهم هستند یا تنها زمان شکسته شدن بحث شده اند فرزند شما در پیروی از این قوانین با مشکلاتی روبرو خواهد بود. به والدین بستگی دارد که مشخص کنند چه انتظاری از فرزندشان دارند  قوانین خانه را زمانی که می توانید به روشنی صحبت کنید، و فرزند شما آماده ی گوش دادن است توضیح دهید.

زمانی که مثلا سی دقیقه وقت برای تلف کردن دارید و فرزندتان در حال بازی است می توانید شروع به انجام کاری بکنید و از فرزندتان کمک بخواهید. به این ترتیب فرزندتان یاد می گیرد که زمانی که مادر می گوید نیاز به کمک دارد باید اسباب بازی هایش را باید کنار بگذارد و به او کمک کند.


3.اجازه دهید تجربه کنند
ممکن است بدانید که بچه ها نیاز دارند که عواقب تجربیاتشان را به زودی ببینند و ممکن است شنیده باشید که برای اینکه فرزندان با دیسیپلینی داشته باشید باید تا آنجا که ممکن است با آن ها خوب باشید و خونسردی خود را تحت هر شرایطی حفظ کنید. قبل از برخورد با شرایط آرامش و خونسردیتان را حفظ کنید.

نیازی نیست که با آن ها بد برخورد کنید و عصبی شوید و سرشان فریاد بکشید. اجازه دهید که مسائلشان برای خودشان باشد و یاد بگیرند که چگونه با مسائلشان برخورد کنند.


4.خودتان قوانین را اجرا کنید
بر اجرای قوانین پافشاری کنید. گاهی عدم موفقیت والدین در تربیت فرزندشان برای این است که برای خود آن ها اجرا و پای بندی به قوانین سخت است. اگر خودتان به قوانین پای بند نباشید آنها را به راحتی زیر سوال می برید. کودکان نه تا بیست و یک سال نیاز دارند که کمی توسط والدین محدود شوند چرا که در این صورت احساس امنیت به آن ها دست می دهد به این معنا که والدین همیشه حواسشان به آن ها هست.


5.بحث نکنید
با فرزندتان بحث نکنید. وقتی فرزندتان می گوید که این عادلانه نیست بگویید می دانم. یا مثلا وقتی می گوید که تمام دوستانم این کار را انجام میدهند بگویید می دانم. گاهی لازم نیست زیاد توضیح دهید. به هیچ وجه با فرزندتان بحث نکنید برای تحکیم قوانین بهتر است که گاهی کم صحبت کنید و کم توضیح دهید. 


6.رفتار خوبی داشته باشید و خود نمونه ی عملی آنچه که انتظار دارید فرزندتان باشد، باشید
چه بخواهید چه نخواهید عمل شما بیش از گفتار شما روی فرزندتان تاثیر می گذارد. آدمی زاد با کپی و تقلید بیش از هر چیز دیگر یاد می گیرد. اگر از فرزندتان می خواهید که صادق باشد باید خودتان همیشه صادقانه عمل کنید.

اگر می خواهید که فرزندتان مودب باشد باید رفتار خیلی مودبانه و خوبی چه در اجتماع و در عموم مردم و چه در خانه داشته باشید.

تربیت فرزند دارای دیسیپلین آسان نیست. و باید تلاش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha