سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند ممکن است در طول زندگی به مصرف سیگار روی آورند، افزود: عوارض ریوی، بیماری‌های مزمن ریه، تنگی نفس و از بین رفتن بافت ریه از جمله تاثیرات مستقیم دود سیگار است.

دکتر حمید فرهنگی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: علل 90 درصد بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه در بالغین به علت مصرف سیگار است.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان افزود: ارتباط میان مادران سیگاری و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان خون،‌ سرطان کلیه و تومورهای مغزی ثابت شده است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد بروز سرطان‌های ریه در بزرگسالان به علت مصرف سیگار است، اضافه کرد: دود سیگار عوارض متعدد و تاثیرات منفی را روی سیستم تنفسی، سیستم قلبی- عروقی و در خلق و خوی کودکان دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: عوارض دود سیگار روی قسمت تنفسی کودکان موجب بروز سرفه‌های مزمن، افزایش عفونت ریه، عفونت گوش میانی و افزایش حساسیت و تحریک آلرژی می‌شود.

وی در خصوص اینکه کودکان در برابر دود سیگار از بزرگسالان آسیب‌پذیرند، تصریح کرد: کودکان به این دلیل که به صورت منفعل در معرض سیگار قرار می‌گیرند و همچنین چون نسبت به بالغین از طول عمر بیشتری برخوردارند احتمال عوارض بیشتری نیز در آنها وجود دارد.

فرهنگی با بیان اینکه بیماری‌هایی که بر اثر دود سیگار در کودکان رخ می‌دهد صعب العلاج است و ممکن است درصدی از آنها درمان شود، توصیه کرد: ترک سیگار توسط افراد سیگاری در درجه‌ اول برای خود آنها و در درجه‌ دوم برای اطرافیان مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha