شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 76862
سلامت نیوز : عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورها قیمت دارو آزاد است، گفت: ما بارها این پیشنهاد را به وزارت بهداشت دادیم که دارو را آزاد کرده وبرای آن قیمت پایه‌ای بگذارند و سپس آن را مشمول حمایتهای بیمه‌ای قرار دهند در این صورت هم تولیدکنندگان و هم خریداران تکلیف خود را می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ حسن تامینی لیچائی با تاکید بر اینکه قیمت دارو متاثر از یکسری عواملی است که دست به دست هم داده تا قیمت آن را افزایش دهند، افزود: با وجود آنکه بارها به مسئولان بهداشت و درمان در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت دارو هشدارداده‌ایم اما همچنان شاهدیم که نه تنها قیمت دارو افزایش یافته بلکه در بازار نبود ثبات در قیمت دارو شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در مورد پرداخت ارز دارو نیز بارها به مسئولان بهداشت تذکر دادیم و با وجود آنکه وزیر بهداشت، در صحن علنی مجلس اعلام کرد که این ارز پرداخت شده اما متاسفانه این مهم نیز با مشکل مواجه شد.

تامینی لیچائی با تاکید بر اینکه ارز دارو تنها برای وارد کردن دارو نیست، تصریح کرد: ارز دارو شامل حمایت از مواد اولیه دارو و داروسازان می‌شود که متاسفانه در این عرصه به لحاظ نبود نظارت و مدیریت قوی نتوانستیم تعادلی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود دارو در کشور لازم است تا داروسازان داخلی حمایت شوند، یادآور شد: برای ثبات در بازار دارو، حمایت از داروسازان داخلی و همچنین پایان دادن به اوضاع نابسامان حوزه سلامت، نیازمند مدیریت بسیار قوی در راس وزارت بهداشت هستیم.

تامینی لیچائی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت داروها، داروخانه ها نیز به خریدار می‌گویند که من دارو را با این قیمت خریده و بنابراین با همین قیمت به فروش می‌رسانم، این در حالی است که حتی به دلیل نبود نظارت درست و قوی نمی توان اثبات کرد که اصلا این داروخانه واقعیت را بیان کرده یا خیر.

وی با یادآوری وجود تحریمها در کشور، گفت: البته ناگفته نماند که تحریمها نیز آشفتگی در بازار دارو را دوچندان می‌کند. دارو در هیچ زمانی حتی در جنگ جهانی اول نیز مشمول تحریم نبود اما متاسفانه کشورهای غربی ایران را مورد تحریم دارویی قرار دادند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در بحث تولید دارو کشور ما از ظرفیتهای بالقوه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: در حال حاضر کاهش قیمت ارز می‌تواند بر قیمت دارو نیز تاثیر بگذارد و فرصتی است تا با وجود بی‌ثباتی در بازار دارو، شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

وی در مورد مشکلات پیش روی صنعت داروسازی کشور، افزود: امروزه شاهد هستیم داروهای کشورهایی که از لحاظ رتبه علمی پایین‌تر از ایران هستند، بیش از پیش مورد حمایت قرار می‌گیرند در حالی که اگر بخواهیم در صنعت داروسازی پیشرفت کنیم باید حمایت‌ها معطوف به صنعت داروسازی داخل باشد.

تامینی لیچائی ادامه داد: در حوزه صنعت داروسازی، کشور ما شرایط بهتری را در مقایسه با دیگر کشورها دارد در حالی که ما با حمایت از این کشورها، صنعت داروسازی داخل را با چالشی جدی مواجه می‌کنیم که همین امر باعث می‌شود بسیاری از تولیدکنندگان دارو انگیزه خود را برای تولید دارو از دست بدهند چراکه معتقدند این تولید، برای آنها مقرون به صرفه نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر در بسیاری از کشورها قیمت دارو آزاد است یعنی اینگونه نیست که چند قلم دارو مشمول یارانه شود و به تعدادی دیگر یارانه تعلق نگیرد؛ ما بارها این پیشنهاد را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده‌ایم که دارو را آزاد کنند و برای آن قیمت پایه‌ای بگذارند، سپس آن را مشمول حمایت‌های بیمه‌ای قرار دهند.

تامینی لیچائی با تاکید بر اینکه آزاد گذاشتن قیمت دارو باعث تثبیت قیمت آن می‌شود، تصریح کرد: اگرمی‌خواهیم به ثبات قیمت دارو برسیم باید قیمت پایه ای برای دارو ها مشخص شود تا هم تولیدکنندگان وهم خریداران تکلیف خود را بدانند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری داروهای دپوشده در گمرک، گفت: نبود ثبات در بازار ارز باعث شد بسیاری از داروهای دپو شده در گمرک درمعرض فاسد شدن قرار گیرند که ما اعتراض خود را اعلام کردیم تا هرچه سریعتر این داروها ترخیص شوند که خوشبختانه مسئولان وزارت بهداشت دست به کار شدند تا داروها را از گمرک خارج سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha