سلامت نیوز : رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: مراکز محدودی را برای اندازه‌گیری و ثبت فشارخون در شهرهای بالای یک میلیون نفر راه‌اندازی کرده‌ایم و برای اجرای تمام و کمال آن منتظر اجرای برنامه پزشک خانواده‌ایم.

طاهره سماوات در گفت‌وگو با فارس در مورد وزارت بهداشت و ثبت فشار خون در جامعه اظهار داشت: برای ثبت فشار خون باید مراکزی داشته باشیم که مردم به آن مراجعه کنند که با راه‌اندازی پزشک خانواده این مسئله برطرف می‌شود چرا که در پرونده سلامت الکترونیک همه موارد از جمله فشار خون ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: اما تا زمانی که برنامه پزشک خانواده راه‌اندازی و فراگیر شود مراکزی را در شهرهای بالای یک میلیون نفر ایجاد کرده‌ایم که فشار خون، دیابت، چربی‌ خون و چاقی‌ افراد در این مراکز اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

سماوات بر این نکته تأکید کرد که اندازه‌گیری فشار خون در این مراکز به صورت رایگان انجام می‌شود که برای وزارت بهداشت بار مالی دارد و در نتیجه سنجش فشار خون را برای تعداد محدودی انجام می‌شود.

به گفته رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت چشم همه به اجرای برنامه پزشک خانواده است به همین جهت روی این مراکز تبلیغ و حمایت چندانی نمی‌شود.

این متخصص قلب و عروق به دیگر کارهای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در برنامه کشوری سنجش فشار خون از سال 70 همه روستاییان بالای 30 سال هر سه سال یکبار فراخوان می‌شوند که فشار خون آنها اندازه‌گیری می‌شود و افرادی که در معرض خطر قرار دارند در لیست پیگیری قرار می‌گیرند که هر ماه بهورز وضعیت فرد را کنترل می‌کند و هر سه ماه پزشک او را معاینه می‌کند.

به گفته رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت حتی برای شهرها هم برنامه‌ای برای کنترل فشار خون در نظر گرفته شده که در دل برنامه پزشک خانواده اجرا خواهد شد.

وی در مورد مزایای این برنامه‌ها گفت: وزارت بهداشت به صورت دوره‌ای متوجه می‌شود که چه افرادی تحت کنترل هستند، چقدر دارو مصرف می‌کنند و میزان رضایتمندی و ایرادها را برآورد می‌کنیم.

بنا به گفته متخصصان و پزشکان بین 25 تا 30 درصد جمعیت هر کشور به فشارخون مبتلا هستند که زمینه ساز بیماری‌های مختلفی از جمله سکته‌های قلبی است. سازمان جهانی بهداشت شعار سلامت امسال را « فشار خون را جدی بگیریم » تعیین کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha