شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 76881
سلامت نیوز: ما اغلب در مورد دانه‌های سرسیاه صحبت می‌كنیم و می‌دانیم كه آنها روی زیبایی تأثیر می‌گذارند، ولی متأسفانه اطلاعاتمان در مورد چگونگی شكل‌گیری این دانه‌ها و راه‌های مقابله با آنها بسیار كم است و فقط تصور می‌كنیم كه با فشاردادن آنها می‌‌توانیم از شر آنها خلاص شویم.
 

دانه‌های سرسیاه چه هستند؟
دانه‌های سرسیاه و یا  كومدون‌های سیاه پوستی، ناشی از رسوب بیش از حد چربی روی سطح  پوست می‌باشند. هنگامی كه سلول‌های مرده پوست و سبوم یا همان چربی اطراف ریشه مو در نزدیك به سطح پوست تجمع می‌كنند، دانه‌های سرسیاه تشكیل و به تدریج  بر اثر تماس با هوا سفت و خشن می‌شوند. تشكیل آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:  تولید چربی بیش از حد طبیعی در پوست  ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها)  استفاده از محصولات آرایشی متفاوت و تركیب آنها با چربی پوست  رطوبت و آلاینده‌های زیست‌محیطی  استرس  آلرژی

 درمان‌ خانگی
برای حذف این دانه‌ها از روی پوست، نوارهای دارویی در برخی داروخانه‌ها فروخته می‌شوند كه با چسباندن و سپس كندن آنها از روی پوست تا حدی از شر این دانه‌ها خلاص می‌شوید، ولی در صورت تمایل به استفاده از روش‌های خانگی و طبیعی شیوه‌های متفاوتی نیز وجود دارند. میزان اثربخشی این روش‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و برای افرادی‌كه پوست حساس و آسیب‌پذیر دارند توصیه نمی‌گردد.  مقدار كمی عسل گرم شده را روی پوست خود قرار دهید و پس از اینكه دانه‌های سرسیاه كمی شل شدند، با كمی فشار آنها را به بیرون برانید.  دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر، سه قاشق غذاخوری ماست و یك قاشق غذاخوری آب‌لیمو و یك قاشق چایخوری روغن زیتون را با یكدیگر مخلوط كنید و آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و پس از 7 تا5 دقیقه بشویید.  مخلوط آبلیمو، روغن بادام و گلیسیرین و قرار دادن آن به مدت 5 دقیقه بر روی پوست، از روش‌های خلاصی از شر دانه‌های سرسیاه است.  قرار دادن پوست خیار به مدت 25 دقیقه بر روی پوست نه تنها دانه‌های سرسیاه را می‌تواند پاك ‌كند، بلكه لكه‌های پوستی ناشی از آكنه را نیز كمرنگ می‌كند.  یك خمیر از دانه‌های آسیاب شده شنبلیله و آب تهیه كنید و آن را هر شب به مدت5 الی 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.  دو قاشق چایخوری بی‌كربنات سدیم را در سه تا چهار فنجان آب‌جوش بجوشانید و یك حوله تمیز را با آن مرطوب كنید و روی پوست خود قرار دهید. این عمل را پنج تا شش بار در روز تكرار كنید.  بادام پودر شده را با كمی آب و گلاب مخلوط كرده و روی لكه‌ها قرار دهید و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.  3 قاشق غذاخوری عسل را با یك قاشق مرباخوری دارچین مخلوط كرده و روی پوست قرار دهید.

 روش‌های پیشگیری
قبل از اشاره به روش‌های پیشگیری ، باید گفت كه علت اصلی ایجاد این لكه‌ها تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست ،مسدود شدن روزنه‌ها، همراه بازیادی تولید چربی در پوست است. بنابراین تمیز كردن صحیح پوست در پیشگیری از ایجاد آنها موثر است. هیچ‌گاه شب با آرایش نخوابید و حتماً قبل از خوابیدن پوست خود را تمیز كنید. البته توجه داشته باشید كه تمیز كردن بیش از حد پوست (بیشتر از روزی دوبار) نیز موجب تحریك و ترشح بیش از حد چربی و تشدید دانه‌های سرسیاه می‌شود. استفاده از یك صابون و پاك كننده ملایم نیز بسیار مهم است؛ به خصوص در افراد مستعد آكنه، زیرا موجب حذف سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود. همیشه آب زیادی بنوشید و پوست خود را هیدراته نگه دارید. خوردن غذاهای چرب و استفاده از كرم‌ها با پایه چرب را به‌طور كلی فراموش كنید. دوش آب گرم و بخار موجب شل شدن چربی محل و باز شدن روزنه‌های مسدود پوست می‌شود. لایه‌برداری نیز روش خوبی برای كاهش تشكیل سلول‌های مرده پوست است. فقط توجه داشته باشید كه لایه‌برداری باید ملایم باشد و حتماً زیرنظر افراد حرفه‌ای انجام شود و پس از انجام آن نیز به مراقبت‌های خاص پوستی نیاز خواهید داشت. دانه‌های سرسیاه و همچنین سرسفید پایه اصلی تشكیل آكنه و جوش هستند؛ بنابراین با خلاص شدن از آنها می‌توان از ابتلا به آكنه و جوش پیشگیری كرد.
منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha