شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 76885
سلامت نیوز: از دیر باز نوعی نوشیدنی گیاهی به نام چای سبز در چین باستان مرسوم بود. در دنیای مدرن امروز این نوشیدنی به عنوان نوشیدنی سالم و به دلیل اهمیت ویژه‌ این گیاه مورد توجه قرار گرفته است. دلیل عمده این استقبال، آشنایی مردم با خواص شگفت‌انگیز آن از جمله کمک به پیشگیری یا بهبود بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی، سرطانی، بیماری‌های لثه، پیری پوست و کاهش وزن می‌باشد. انواع مختلف چای از جمله چای سیاه، سفید و سبز به دلیل تفاوت در متد جداسازی و تهیه آن می‌باشد. مشتق مهم علمی چای که نوعی ماده شیمیایی گیاهی است پلی فنول می‌باشد. پلی فنول‌های موجود در چای زیر مجموعه‌هایی به نام کاتچین دارند. چای سبز کاتچین بیشتری از چای سیاه دارد (25 درصد در مقابل 4 درصد).  چای سفید نیز تقریباً به اندازه چای سبز کاتچین دارد. بهترین کاتچین‌های چای سبز عبارتند از گالوکاتچین (GC) ، این گالوکاتچین (EGC) اپی کاتچین (EC) ، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) .

منافع پوستی چای سبز:

در مطالعات انسانی و حیوانی مشاهده شده که ترکیبات موضعی چای سبز باعث کاهش آسیب ناشی از آفتاب می‌گردد. چای سبز با حفاظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب پوست با بلوکه کردن اشعه‌ UV عمل می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده چای سبز با دارا بودن پلی فنول در بهبود بیماری روزاسه باعث کاهش شاخص التهاب گردیده است. از طرفی پلی فنول‌های موضعی چای سبز منجر به کاهش پیشرفت نشانه‌های پیری می‌شود. ولی این که آیا چای سبز منجر به کاهش چروک و شلی پوست می‌شود هنوز نامشخص است. به عبارتی در یک تحقیق در سال 2005 مشاهده شد که در 40 خانم با چروک متوسط رژیم ترکیبی کرم چای سبز 10درصد و مصرف قرص چای سبز 300 میلی‌گرم دو بار در روز نسبت به رژیم پلاسبو هیچ تفاوت معنی‌داری در درجه‌بندی چروک مشاهده نشد.
ولی یافته‌های بافت شناسی از نمونه‌برداری پوستی بهبودی واضح در بافت الاستیک را داشت. شواهدی نیز وجود دارد که چای سبز منجر به پیشگیری از (MMP(Metrix Metalloproteinase  آنزیمی که منجر به تغییرات بافت پوست یا افزایش سن می‌شود. در این عملکرد، چای سفید بهتر از چای سبز اثر داشته است.به دلیل اثرات محافظتی در برابر نور آفتاب در چای سبز بهتراست که از یک کرم چای سبز زیر ضد آفتاب خود استفاده کنید. در این مورد بهتر است ضد آفتاب حاوی زینک اکساید استفاده کنید که با چای سبز تداخل اثر نداشته باشد چرا که بعضی از ترکیبات شیمیایی ضد آفتاب می‌تواند با اثر چای سبز تداخل داشته باشد. نکته قابل توجه این که اکثر آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های چای سبز به صورت موضعی اکسید می‌شود و فعالیت خود را در تماس با هوا از دست می‌دهد به همین جهت اثر بخشی واقعی کرم‌های چای سبز هنوز نامشخص است. ولی با نوشیدن چای سبز با افزایش آنتی اکسیدان‌ها در خون و فریز کردن دم کرده چای سبز و کاربرد آن به صورت تونر بر پوست (مواظب باشید قالب‌های یخی چای سبز را مستقیم بر پوست خود نگذارید) می‌توانید از اثرات مفید آن لذت ببرید.

 خواص عمومی چای سبز بر سلامت چیست؟

مطالعات متعددی نشان دارد که پلی فنول‌های چای سبز اثر فزاینده‌ای علیه رادیکال‌های آزاد، آسیب‌های قلبی، عروقی، بعضی از انواع سرطان‌ها، عفونت و سموم دارد. مطالعات بی‌شمار علمی و معتبر در دنیا مطرح کرده است که چای عمدتاً سبز و سفید باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدان در بافت به خصوص خون می‌شود و منجر به بهبود وضعیت چربی بد به خصوص LDL می‌شود. البته مطالعات طولانی مدت در زمینه فواید چای سبز محدود می‌باشد و به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که چه میزان چای سبز برای بهبود سلامت مفید است. در بعضی موارد، افرادی که نمی‌خواهند کافئین موجود در چای را مصرف کنند، اشکال مولتی ویتامین با عصاره  چای سبز را ترجیح می‌دهند. در هر حال دوز معمول مصرف ترکیبات حاوی چای سبز 150 – 100 میلی‌گرم سه بار در روز می‌باشد. یکسانی منافع مصرف داروهای حاوی چای سبز نسبت به چای سبز تازه دم شده،‌ ناشناخته است.

منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha