سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ۸۰ درصد مردم کشور میوه و سبزیجات به مقدار کافی مصرف نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "فاطمه رخشانی" در مراسم رونمایی از سند ارتقا سلامت کشور گفت: وزارت بهداشت برای رسیدن به ارتقای سلامت مردم تنها نباید به فکر ارائه خدمات، ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها باشد زیرا این تنها بخشی از وظایف این وزارتخانه است.

وی رصد کردن عواملی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد بخش عمده‌ای از وظایف وزارت بهداشت دانست، افزود: در این صورت است که وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم سلامت مردم هر جایی که به دلیل تصویب قوانین، تغییر محیطی یا عوامل اجتماعی سلامت مردم به خطر می‌افتد می‌تواند نقش تولیت خود را ایفا کند.

رخشانی یکی از دلایل کند بودن افزایش طول عمر در ایران را از دست دادن جوانان در سوانح عنوان کرد و افزود: همین مساله باعث شده است که در افزایش طول عمر با مشکل مواجه شویم.

وی افزود: اگرچه مرگ و میر کودکان زیر یک و پنج سال به دلیل بیماری‌های عفونی را کنترل کرده‌ایم اما می‌بینیم که کودکان به دلیل وقوع حادثه در این سنین فوت می‌کنند.

رخشانی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید نقشی بیش از این‌ها در راستای ارتقای سلامت مردم ایفا کند، افزود: البته تنها سلامت جسمی مد نظر نیست بلکه سلامت روح و روان و معنوی نیز مورد توجه است و این وزارتخانه برای ارتقای آن‌ها باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی به تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: از زمان تشکیل این شورا ۹۷ مصوبه داشته‌ایم که تعدادی از آن‌ها اجرایی نشده است.

رخشانی آخرین مصوبه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را سند ملی ارتقای سلامت عنوان کرد و افزود: در سند ملی ارتقای سلامت تمامی وظایف دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در زمینه سلامت مردم مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه براساس این سند تمامی طرح‌های بزرگ کشور باید پیوست سلامت داشته باشند، افزود: سند ملی فعالیت بدنی، سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودک، سند ملی پیشگیری و درمان، کاهش آسیب و بازتوانی مصرف الکل به تصویب رسیده است که به طور حتم این اسناد در راستای ارتقای سلامت مردم نقش خوبی را ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این اسناد در راستای کاهش بیماریهای غیر واگیر به تصویب رسیده است، افزود: ۶۰ درصد از مردم جامعه فعالیت بدنی لازم را ندارند و با توجه به بررسی‌هایی هم که در سال‌های اخیر انجام شده است با تغییر عمده‌ای در این زمینه مواجه نبوده‌ایم.

رخشانی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مردم کشور میوه و سبزیجات به مقدار کافی مصرف نمی‌کنند، افزود: نکته جالب توجه این است که در استان‌های برخوردار که دسترسی به سبزیجات و میوه جات بالاست، مصرف به اندازه کافی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha