یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷
کد خبر: 76915
سلامت نیوز : دو روز گذشته، محمد حسین طریقت وزیر بهداشت کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که به زودی طرح پزشک خانواده در تهران اجرا می‌شود، به گفته وی اجرای این طرح با هیچ مشکلی از جمله مشکل مالی مواجه نیست بر این اساس از روز گذشته پورتال اعلام شده از سوی وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام برای این طرح کرد این در حالی است که مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ضمن مخالفت با اجرای طرح پزشک خانواده در استان تهران گفت: این طرح بدلیل کمبود اعتبارات و همچنین مشخص نشدن نتیجه اجرای نسخه جدید در 8 استان کشور، در تهران اجرایی نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ محمد باقر هداوند افزود: مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و بدلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد. وی با بیان این که برای اجرای طرح پزشک خانواده باید اعتبارات کافی تخصیص داده شود ، گفت: بدلیل مشکلات اعتباری این طرح در تهران اجرا نمی‌شود و کمبود اعتبارات را نیز به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تأکید کرد: همچنین دلیل دیگری که مانع اجرای طرح پزشکان خانواده می‌شود این است که قرار بود وزارت بهداشت نتایج اجرای نسخه جدید وزیر بهداشت را در 8 استان به ما اعلام کند اما تا کنون نتایج استان‌ها مشخص نشده است.به گفته هداوند، استان‌های قزوین، یزد، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، فارس و مازندران از جمله استان‌هایی است که طرح پزشک خانواده در آنها به صورت آزمایشی اجرایی شده اما نتایج اجرا اعلام نشده است.

این طرح حق مردم است
در این میان معاون بهداشتی وزیر بهداشت برنامه پزشک خانواده را حق مردم می داند و از آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای اجرای هر چه سریع‌تر برنامه خبر داد و گفت:‌ امسال برای اجرای این طرح 2 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و معتقدم که به دنبال مشخص شدن تکلیف همین بودجه، می‌توان برنامه پزشک خانواده را در سراسر کشور اجرایی کرد و در کل این طرح به زودی در تهران آغاز می‌شود.

فاطمه رخشانی پزشک خانواده را حق مردم و اجرای آن را تکلیف و وظیفه خواند و گفت: پزشک خانواده باید برای مردم اجرا شود. بنابراین ترجیح آن است که این برنامه به سرعت در سراسر کشور اجرایی شود.وی با بیان این که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده آماده‌اند، گفت: ما برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای این برنامه هزینه زیادی کرده‌ایم و به همین دلیل دانشگاه‌ها باید پزشک خانواده را آغاز کنند. در حال حاضر به لحاظ سخت افزاری برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور آماده‌ایم و لازم است بر روی مباحث نرم افزاری یعنی متقاعد کردن پزشکان، ثبت آنها، ثبت نام مردم، ارایه خدمت و مباحثی از این قبیل کار شود.

بودجه‌ای که می‌آید و می‌رود
اما و اگر درباره اجرای طرح پزشک خانواده در تهران و شنیدن همزمان خبرهای امیدوارکننده و مایوسانه اتفاق تازه ای نیست زیرا اوایل امسال وزیر بهداشت اعلام کرده بود که اردیبهشت ماه این طرح در پایتخت اجرا می‌شود اما اواسط همان ماه اعلام کرد که زمان اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هنوز معلوم نیست. در تهران به علت گستردگی فضاهای درمانی اصراری بر اجرای سریع طرح پزشک خانواده نداریم. وزیر بهداشت درباره زمان شروع این برنامه در تهران نیز گفته بود که‌ الآن مباحث کارشناسی این برنامه در تهران شروع شده است و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. زمان آن را اجازه بدهید بعداً اعلام کنیم اما امیدوارم تا پایان این دولت در تهران اجرای آن را شروع کنیم.

وی به قول خود عمل کرد و روز پنج شنبه زمان اجرای این طرح را شنبه 6 تیر ماه اعلام کرد اما انگار قرار است این طرح هیچ گاه به تهران نرسد البته این بار گویا مشکلی اعتباری نیست زیرا وزیر بهداشت 3 روز پیش اعلام کرد: برای به تأخیر افتادن اجرای پزشک خانواده در تهران مشکلمان پول نیست. پراکندگی توزیع منابع حوزه سلامت در کشور ما از جمله مشکلات است که البته به دنبال این موضوع کسی هم بابت خدمات پاسخگو نیست. این در حالی است که در دنیا منابع را تجمیع می‌کنند و صرفاً پرداخت‌ها در مقابل ارائه خدمات خواهد بود.

وزارت بهداشت فقط وعده داده است
در حالی که بسیاری از متولیان وزارت بهداشت از تأمین بودجه این طرح خبر می‌دهند عضو کمیسیون بهداشت مجلس آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد و به «حمایت »می‌گوید: در جلسه ای که هفته گذشته با مسئولان وزارت بهداشت برگزار کردیم متوجه شدیم که منابع مالی برای اجرای این طرح درتهران تأمین نشده است.

شهلا میرگلوی بیات با بیان این که به طور حتم گفته‌های وزیر فقط برای خوش کردن دل مردم بوده است ، افزود: پس از این جلسه پیامک‌هایی به دست ما رسید که در آن قول اجرایی شدن طرح پزشک خانواده مطرح شده بود، طرحی که حتی در استان‌ها هم به طور درست و کامل اجرایی نشده است و نسبت به 8 شهری که این طرح در آنها جاری است ایرادهایی وجود دارد.وی تاکید کرد: با توجه به موارد یاد شده احتمال اجرا شدن این طرح وجود ندارد و احتمال دارد در صورت تأمین اعتبار در دولت دوازدهم بتوان این طرح را پیگیری و آن را در پایتخت نیز اجرایی کرد اما به طور حتم اجرایی شدن آن در دولت فعلی محال است.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد:‌بهتر است جزییات درست و بیشتر طرح پزشک خانواده را وزیر بهداشت به مردم توضیح دهد وبهتر است به جای وعده واقعیت‌ها را به مردم بگوید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha