یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷
کد خبر: 76916
سلامت نیوز : موضوع آلودگی بصری مدتی ا‌ست که در شهرها مورد توجه قرار گرفته است. در این میان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و یک جامعه‌شناس معتقدند که این نوع از آلودگی به خصوص در کلان‌شهرها مردم را به سوی مصرف‌گرایی سوق می‌دهد.

«نصرالله پژمان فر» با بیان این که آلودگی بصری در کلان شهرهای کشور رو به افزایش است و به خصوص در شهرمشهد مقدس که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و پایتخت معنوی ایران است، تبلیغات کاذب می‌تواند آثار مخربی در روحیه مردم داشته باشد، به «حمایت» می‌گوید: آنچه که در مورد شهر مشهد مسلم است، این است که این شهر در بین شهرهای دیگر کشور مأموریت ویژه‌ای دارد و پایتخت معنوی ایران است. بر همین اساس باید فرآیندهای متفاوتی که در شهر مشهد نمود بیرونی دارند، استاندارد شوند. اما متأسفانه اکنون شاهد تبلیغات کاذبی در سطح شهر هستیم که باید به شدت با آن برخورد شود.

آلودگی بصری در شهرها حادثه می‌آفریند
یک جامعه شناس نیزبا اشاره به این که یکی از عوامل به وجود آورنده آلودگی بصری در شهرها، تنوع و تعدد تبلیغات به خصوص بیلبوردها و بنرهاست، به «حمایت» می‌گوید: تنوع و تعدد تبلیغات در سطح شهرها آلودگی بصری را به وجود می‌آورد که عواقب جبران ناپذیری برای افراد به همراه دارد. «غلامرضا علیرضایی» در ادامه می‌افزاید: یکی از این عواقب، حوادث رانندگی و ترافیک‌های سنگین در شهرها ست. راننده‌ای که حتی برای یک لحظه غفلت و به تابلوی تبلیغاتی نگاه می‌کند، هم جان خود را به خطر می‌اندازد و هم جان دیگران را تهدید می‌کند.

تبلیغات کندی ترافیک را هم به همراه می‌آورد زیرا وقتی که افراد متوجه تابلویی می‌شوند، از سرعتشان کاسته می‌شود و ترافیک هم مشکلات بعدی را در پی دارد. این محقق و مدرس دانشگاه معتقد است با همه مشکلاتی که تبلیغات کاذب در شهرها برای شهروندان به وجود می‌آورند، اما یکی از مهم‌ترین این مشکلات، تشویق مردم به مصرف گرایی است. این نوع تبلیغات افراد را تشویق می‌کنند به جای این که قسمتی از درآمد خود را پس انداز کنند، حتی مبلغی بیش از درآمد خود را صرف خرید کالاهای غیرضروری کنند و بعد از مدتی این کالاهای غیرضروری جزو نیازهای اولیه و اساسی آنان القا می‌شود. علیرضایی در ادامه می‌افزاید: تبلیغ و القای کالاهای خارجی و غیرضروری این احساس را در افراد و به خصوص جوانان به وجود می‌آورد که نداشتن یا مصرف نکردن این کالا او را کمتر از دیگران می‌کند و به همین دلیل سرخوردگی و احساس حقارت را در افراد به وجود می‌آورد.

در این حال برخی از این تبلیغات جلوه زیبایی هم ندارند. وی با بیان این که مردم نباید فراموش کنند که تبلیغاتی که با این وسعت و شدت انجام می‌شود، مخارجی را برای تولید کننده به همراه دارد که برای برگشتن آن، به تبع آن قیمت کالا نیز افزایش می‌یابد، ادامه می‌دهد: هزینه‌هایی که برای تبلیغات یک کالا می‌شود، همان قیمتی است که به کالا اضافه می‌شود و خریدار مجبور است آن را پرداخت کند. به گفته این جامعه شناس برای رفع این معضل باید فرهنگ‌سازی شود و گروه‌های مرجع که الگوی مردم هستند نیز باید خود را از مصرف گرایی بیمارگونه دور کنند. همچنین باید مردم را به مصرف کالاهای داخلی و تولیدکنندگان داخلی را به بالا بردن کیفیت کالاهای خود تشویق کرد.

تبلیغات در مشهد مقدس باید متفاوت باشد
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تبلیغات موجود در سطح شهر مشهد منطقی نیستند، می‌افزاید: تبلیغاتی که اکنون در سطح شهر مشهد وجود دارند، رویکرد منطقی ندارند و مراکز تبلیغاتی بدون توجه به قوانین و عرف کشورمان و فقط برای این که نصب این شعار تبلیغاتی برایشان درآمد به همراه دارد، این کار را انجام می‌دهند. وی با اشاره به اینکه اکنون تبلیغاتی که در سطح شهر مشهد وجود دارد، هیچ تفاوتی با دیگر شهرهای کشور ندارد ، اظهار می‌کند: همان طور که در تمام نقاط کشور تبلیغات کاذب، آثار کاذب و مخربی را در فرهنگ جامعه به وجود می‌آورد. در مشهد هم به همین صورت است. وقتی که تبلیغ ناسالمی روی بیلبوردها در سطح شهر نصب می‌شود، این تبلیغ نیازهای کاذبی را هم در افراد و به خصوص جوانان به وجود می‌آورد.

در صورتی که این موضوع ها نباید در پایتخت معنوی کشور وجود داشته باشد. پژمان‌فر همچنین یادآور می‌شود که امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است و برای دستیابی به این هدف باید از تبلیغ کالاهای خارجی و لوکس که توسط بیلبوردها ودر مکان‌های خاص شهری نمایش داده می‌شوند، جلوگیری کرد، ادامه می‌دهد: هنوز هم با وجود ممنوعیتی که در این زمینه وجود دارد، شاهد تبلیغ کالاهای خارجی یا اسامی غیر ایرانی در شهرها هستیم که افراد را به مصرف کالاهای خارجی تشویق می‌کنند.وی معتقد است که نظارت و جلوگیری از این موضوع به عهده وزارت ارشاد و اداره اماکن است، وی تصریح می‌کند: نبود برنامه برای تبلیغات در شهرها مهم‌ترین‌ها عامل شیوع تبلیغات کاذب در شهرها و به خصوص در شهر مشهد است و وزارت ارشاد و اداره اماکن در جلوگیری از این موضوع کم کاری کرده اند. برای مثال وقتی که تبلیغ هتلی در کنار حرم مطهر امام رضا (ع) با اسمی لاتین نشان داده می‌شود که زبان رسمی کشور ما نیست، اثر منفی و خودباختگی نسبت به ملیت و آثار ملی در مردم ما ایجاد می‌کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان این که تبلیغات کاذب اگر آلودگی جسمانی ایجاد نکند، به طور حتم آلودگی‌های روحی را در افراد منجر می‌شود، اضافه می‌کند: تبلیغات کاذب برای افرادی که درآمدهای پایین دارند و توانایی تهیه کالایی را ندارند، قطعاً تأثیر منفی دارد. امروزه وقتی که جوانان وارد خیابان‌ها می‌شوند با انبوهی از تبلیغات مواجه می‌شوند و والدین خود را مجبور به تهیه این کالاها می‌کنند و در صورتی که والدین توانایی مالی تهیه کالا را نداشته باشد، سرخورده می‌شوند. بنابراین تبلیغات کاذب مشکلات روحی و روانی زیادی را در افراد به وجود می‌آورد. وی با بیان این که باید برای جلوگیری از این معضل اجتماعی به شدت با تبلیغات کاذب و به خصوص تبلیغاتی که مردم را تشویق به استفاده از محصولات کشورهای خارجی می‌کند، برخورد می‌کنیم. تاکید می‌کند: از متولیان این امر که وزارت ارشاد، اداره اماکن و پلیس هستند، می‌خواهیم که به شدت با چنین تبلیغاتی برخورد کنند و اجازه ندهند تبلیغات در کشور مردم را به سوی مصرف گرایی کالاهای خارجی سوق دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha