یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
کد خبر: 76921
سلامت نیوز : سند ملی ارتقای سلامت جامعه دیروز در حالی با حضور معاون وزیر بهداشت رونمایی شد که بنا به گفته وی 5 سند ملی مهم به پیوست این سند از سوی شورایعالی سلامت تصویب شده است. فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت که خبرنگاران را به نشستی خبری فراخوانده بود از تدوین سند ملی ارتقای سلامت کشور در شورایعالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد و عنوان کرد: بر اساس این سند، نقش همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در بحث سلامت مشخص شده که البته اجرای این سند نیازمند پیگیری است. وی عنوان کرد: این شورا که ریاست آن با رئیس‌جمهور بوده و 9 وزیر و 3 سازمان در آن شرکت دارند، ازسال 85 تاکنون 97 مصوبه داشته که البته تعدادی از این مصوبات هنوز اجرایی نشده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین از تدوین استانداردهای پیوست سلامت و تصویب آن در شورایعالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد و افزود: طرح‌های بزرگ در کشور به منظور اجرا باید پیوست سلامت داشته باشند. تعیین استانداردهای پیوست سلامت برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود که این مهم انجام شد. رخشانی، سند ملی ارتقای فعالیت بدنی و همچنین سند ملی رشد و تکامل همه‌جانبه دوران ابتدایی کودک را از دیگر اسنادی عنوان کرد که در جلسه اخیر شورایعالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسیده است. به گفته وی، سند ملی پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و بازتوانی مصرف الکل نیز از دیگر مصوبات بود که این سند بزودی ابلاغ می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: لازم است افراد از الگوی تغذیه صحیح پیروی کنند، این در حالی است که به عنوان مثال ایرانیان 2 برابر نیازشان نمک مصرف می‌کنند. وی افزود: در بحث بیماری‌های غیرواگیر مسوولیت فردی افراد بسیار اهمیت دارد. سبک زندگی سالم کمک بزرگی به کنترل بیماری‌های غیرواگیر می‌کند. رخشانی خاطرنشان کرد: نتایج جهانی حاکی از آن است که اگر مردم در 3 رفتار خود یعنی تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و‌ ترک دخانیات مسؤولیت فردی را رعایت کنند، خود می‌تواند به میزان 60 تا 75 درصد از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند. از مردم توقع داریم این مسؤولیت را در قبال سلامت خود بپذیرند. از طرف دیگر تمام دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند تا زمینه برای رفتار سالم در افراد به وجود آید.

80 درصد مردم از میوه و سبزیجات کافی استفاده نمی‌کنند

وی با تاکید دوباره بر لزوم پیروی از الگوی تغذیه‌ای سالم، عنوان کرد: 80 درصد مردم کشور به میزان کافی از میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که میوه و سبزی در کاهش بیماری‌های غیرواگیر نقش محوری دارند. حتی در استان‌های برخوردار از این محصولات نیز مصرف میوه و سبزی به میزان کافی نیست.

بار بیماری‌های ناشی از حوادث بالاست

رخشانی در ادامه بار بیماری‌های ناشی از حوادث در کشور را بالا بیان کرد و گفت: روند کند افزایش طول عمر در ایران به دلیل آن است که سوانح و حوادث سنین جوان کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همین موضوع باعث می‌شود ما در رشد شاخص افزایش طول عمر به عنوان یکی از شاخص‌های سلامت در جهان با مشکل مواجه باشیم. وی یادآور شد: هر چند مرگ کودکان زیر یک سال و زیر 5 سال به دلیل بیماری‌های عفونی به خوبی کنترل شده است اما اکنون مشاهده می‌شود که این کودکان ممکن است به دلیل حادثه جان خود را ازدست بدهند.

تعریف سلامت در ایران اشتباه است

در ادامه این نشست علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور طی سخنانی با انتقاد از تعریف سلامت در ایران گفت: مشکلی که ما در ارتباط با سلامت داریم این است که جایگاهش درست شناخته نشده است. سازمان جهانی بهداشت در تعریف سلامت، تعریف جامعی داشته است اما عامه مردم و مسؤولان در دولت‌ها از رؤسای جمهور گرفته تا وزرا و مسؤولان استانی آنچه در ذهن دارند این است که سلامت به معنای درمان بیماری است. وی ادامه داد: این در حالی است که درمان بیماری در مرحله نبود سلامت تعریف می‌شود چرا که وقتی نتوانستیم سلامت مردم را ارتقا دهیم خسارت وارد می‌شود، نمی‌توانیم آن را جبران کنیم و باید آن را درمان کنیم.

مرندی تصریح کرد: برای درمان بیشتر نیز باید پول بیشتری بپردازیم اما در بحث پیشگیری و سلامت به‌رغم هزینه‌ای که می‌کنیم نتیجه خوبی به دست می‌آوریم. مرندی ادامه داد: در بحث ‌بیماری‌های واگیر با انجام واکسیناسیون، تامین آب آشامیدنی سالم و تغذیه با شیر مادر، این شاخص‌ها را کاهش داده‌ایم اما کارهای بزرگی در پیش است که هنوز اقدام مناسبی انجام نشده است، در حالی که با پیشگیری می‌توانیم هزینه‌های دولت را کم کنیم. وی گفت: تامین تجهیزات پزشکی هنر بزرگی نیست، باید از ورود دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و پت اسکن جلوگیری کنیم و کاری کنیم تا مردم به بیماری‌های قلبی، فشار خون و سرطان دچار نشوند، نیازی به این دستگاه‌ها نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: بی‌توجهی به رژیم غذایی و سوءتغذیه همچنین فعالیت کم بدنی، مصرف سیگار و مشروبات، همچنین مصرف ‌داروهای اعتیادآور از مواردی است که اگر بخواهیم بیماری‌ها را در آینده کنترل کنیم باید در این موارد پیشگیری را آغاز کنیم. وی با بیان اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: اگر به تمام موارد پیشگیری و بهداشت بپردازیم، نیازمان به احداث بخش‌های جدید قلب و تجهیزات پیشرفته کمتر می‌شود. مرندی گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت است اما فقط 25 درصد از این حوزه را در اختیار دارد. سازمان‌های دیگر مانند آموزش و پرورش در این حوزه می‌توانند موثر باشند چرا که در شاخص امید به زندگی مشخص شده است که با درجات تحصیلی ارتباط مستقیم دارد و امید به زندگی در افراد زیر دیپلم از افراد تحصیلکرده کمتر است. مرندی با اشاره به سند تکامل همه جانبه كودكان در شورایعالی سلامت ‌گفت: این سند تمام مراحل رشد كودك از ابتدای تولد تا سن 8 سالگی را شامل می‌شود.

ویژگی‌های وزیر بهداشت دولت یازدهم

مرندی که سابقه وزارت بهداشت را دارد در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: وزیر بهداشت آینده باید شهامت شنا کردن برخلاف سیل را داشته باشد. وی افزود: وزیر باید اولویت نظام سلامت را بداند. نه فقط به درمان بپردازد بلکه این اولویت‌ها را بین مردم و مجلس منتشر کند چرا که مردم بشدت این مطالب را می‌پذیرند. مردم ما آموزش‌پذیرند و وزیر باید برای ارتقای سلامت تمام تلاش خود را کند و به بهبود و درمان قانع نباشد. وزیر اسبق بهداشت گفت: طبق تجربه‌ای که در این زمینه داشته‌ام معتقدم هر کاری که وزیر بخواهد، شدنی است. اگر کاری در زمان وزارت من نشد مقصر من بودم. مجلس بموقع همکاری می‌کند، وزارت بهداشت و مجموعه سلامت به توصیه‌ها عمل می‌کند اما آنچه مهم است این است که وزیر بهداشت مدیر باشد و فقط افکارش معطوف به روزمره نباشد. در پایان این مراسم نیز سندهای ملی مرتبط با سلامت از جمله سند ارتقای سلامت جامعه، تکامل کودکان، کاهش آسیب مصرف الکل، سند ملی تحرک و فعالیت بدنی و پیوست سلامت خدمات دستگاه‌ها رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha