یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
کد خبر: 76923

سلامت نیوز : مطالعات اخیر محققان دانشگاه دركسل ایالت پنسیلوانیای آمریكا نشان می‌دهد كه می‌توان میزان احساس لذت در مغز را توسط چشمان اندازه گیری كرد. به گزارش نیچر، هنگام احساس لذت نقاط مختلف مغز تحریك می‌شوند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی دریافته‌اند كه می‌توان از طریق چشم، میزان لذت احساس در مغز را اندازه گیری كرد و برای نیل به این هدف، اقدام به ساخت یك دستگاه ساده چشم پزشكی كرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مراحل اولیه این بررسی به واكنش مغز به انواع خوراكی‌ها اختصاص داده شده است. مهم‌ترین كاربرد این روش در مورد بررسی علل چاقی و كنترل اشتهای افراد است. در این روش میزان افزایش انتقال‌دهنده عصبی دوپامین در شبكیه، هنگام مشاهده خوراكی‌های خوشمزه و تحریك ناحیه مغزی اندازه گیری می‌شود؛ این كار با استفاده از چند الكترود كه روی پوست اطراف ناحیه چشم قرار داده می‌شود صورت می‌گیرد.

دوپامین به تركیبی گفته می‌شود كه در بدن انسان قرار دارد و مهم‌ترین وظیفه آن انتقال سیگنال‌های عصبی است. در ادامه تحقیقات آمده است كه می‌توان اثرات متفاوتی را در ارتباط با دوپامین بررسی كرد. یكی دیگر از موارد بررسی شده در این آزمایش، تاثیر انتظار پاداش در فرد روی میزان دوپامین بوده است.آگاهی از میزان تحریك مغز با استفاده از عوامل مختلف، به كمك روش‌های تصویربرداری پیشرفته امكان‌پذیر است. نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Obesity به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha