یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
کد خبر: 76928

مواد سمی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و هر روز با آنها سر و کار داریم و تصور می‌کنیم برای سلامت یا محیط‌ زیست بی‌ ضررند!

خانه هزار سم
سلامت نیوز : مواد سمی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و هر روز با آنها سر و کار داریم و تصور می‌کنیم برای سلامت یا محیط‌زیست بی‌ضررند، اما واقعیت این است که سم‌های موجود در محصولات خانگی به سلامت ما و محیط‌زیست‌مان آسیب می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب ؛ توصیه می‌کنیم وقتی با این مواد سر و کار دارید، از ماسک و دستکش استفاده کنید و آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. در این مقاله شما را با 10 ماده سمی خانگی آشنا می‌کنیم که شاید تاکنون اصلا حواستان به آنها نبوده است.

فرمالدهید

فرمالدهید در مواد عایق‌کننده، فیبرهای چوبی، بعضی شامپوها، رنگ‌های ساختمان و حتی در بسته‌بندی مواد غذایی یافت می‌شود. چسب‌هایی که برای چسباندن موکت‌ها استفاده می‌کنید، لباس‌هایی که به خشکشویی می‌دهید و هر پُکی که به سیگار می‌زنید نیز این ماده سمی را آزاد می‌کنند. فرمالدهید باعث التهاب گلو و ریه و سوزش و آب‌ریزش بینی و چشم‌ها می‌شود. این ماده سمی همچنین باعث ایجاد سردرد، حالت تهوع و اسهال شده و میزان زیاد آن باعث بروز آسم می‌شود. توجه داشته باشید این سم خانگی سرطان‌زاست.

فتالات‌ها

فتالات‌ها در تمام اجناسی که از جنس پی‌وی‌سی (PVC) هستند و متاسفانه در مواد غذایی بسته‌بندی شده با فلزات حاوی فتالات‌ها وجود دارند. متخصصان معتقدند تمام فتالات‌ها به یک اندازه خطرناک نیستند، اما به نظر می‌رسد بعضی از این مواد سمی می‌توانند باعث ناباروی شده و روی رشد جنین و نوزاد تاثیر بگذارند.

فسفات، سولفات، کلر، بورات

این سم‌ها در محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده خانگی مانند مایع ظرفشویی، قرص مخصوص ماشین لباسشویی و پودر رختشویی وجود دارند. از سال 1991 میزان فسفات در پودرهای رختشویی به 20 درصد کاهش یافته، اما همچنان این میزان نیز زیاد است.

وقتی از فسفات، سولفات، کلر و بورات استفاده می‌شود، گازهای سمی تولید شده و آب را آلوده می‌کنند. آلودگی آب نیز به معنی آلودگی محیط زیست است. این مواد سمی باعث آلودگی و تکثیر جلبک‌ها در رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها می‌شود. توصیه می‌کنیم از پودرها و مواد شوینده بدون فسفات استفاده کنید. بعضی تولیدکننده‌های محصولات بهداشتی، مواد شوینده بدون فسفات تولید می‌کنند.

تانسیون‌های فعال

این مواد سمی در مواد شوینده و در تمام پودرهای رختشویی وجود دارد. در واقع این مواد شیمیایی باعث ایجاد کف در مواد شوینده و زدودن چربی‌ها می‌شود. تانسیون‌های فعال بیشتر از فسفات به محیط زیست زیبای ما آسیب می‌زند و بسختی هم از بین می‌رود. این مواد سمی نیز آب را آلوده می‌کنند. در واقع آنها تخم ماهی‌هایی را که یک لایه روی آب می‌سازند، از بین برده و اجازه نمی‌دهد اکسیژن به آب برسد. توصیه می‌شود از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که بر پایه اسیدهای چرب تولید شده‌اند.

خوشبو کننده‌ها

براساس یک قانون بین‌المللی استفاده از گاز CFC ممنوع اعلام شده است؛ به دلیل این‌که این گاز باعث سوراخ شدن لایه ازن می‌شود. اما خوشبوکننده‌ها حتی اگر فاقد این گاز باشند باز هم سمی‌اند، باعث ایجاد التهاب می‌شوند و با تولید زباله به محیط زیست آسیب می‌رسانند. برای این‌که منزل و محیط زندگی خود را خوشبو کنید، از پوست مرکبات استفاده کنید. می‌توانید چوب میخک را به پوست پرتقال فرو کرده و در گوشه‌ای از اتاق بگذارید. روزانه پنج دقیقه باز کردن پنجره‌ها نیز تمام آلودگی‌ها و بوهای نامطبوع را از بین می‌برد.

مونواکسید کربن و دی‌اکسید ازت

این گازها از دستگاه‌های گرمایشی و به دلیل سوخت نامناسب (گاز، کربن، چوب)، خراب بودن یا تهویه نامناسب به وجود می‌آیند. هر ساله در فرانسه 6000 نفر از طریق این گازها مسموم شده و 300 نفر جان خود را از دست می‌دهد. مسمومیت شدید خود را با سرگیجه، بیهوشی، فلج عضلانی، کما و در نهایت مرگ نشان می‌دهد. سردرد و حالت تهوع نیز از علائم دیگر مسمومیت با این دو گاز است. اگر در طولانی مدت در معرض این گازها قرار بگیرید، امکان ابتلا به مشکلات قلبی یا تنفسی وجود دارد.

حلال‌ها

بیشتر حلال‌ها مانند استون، اتر و سفیدکننده‌ها جزو خانواده تبخیر شونده‌های ارگانیک (COV) هستند که باعث آلودگی هوا می‌شوند. این محصولات از مواد کلرورمتیلن ساخته می‌شوند که یک حلال ارگانیک کلردار است و به چشم‌ها و پوست آسیب می‌زند. در بین حلال‌ها، سفیدکننده‌ها مضرترند. این مواد باعث سردرد و مسمومیت‌های شدید شده و سرطان‌زا هستند. توصیه می‌شود به جای این محصولات شیمیایی از حلال‌ها با پایه گیاهی مانند تربانتین یا محصولات تولید شده با ترپن که در مغازه‌های محصولات ارگانیک به فروش می‌رسد، استفاده کنید.

آب ژاول

آب ژاول دشمن تمام لکه‌ها، ضدعفونی‌کننده و بوبَر است. این ماده سفیدکننده برای تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی، سطل آشغال، کف زمین یا حتی برای تمیز کردن ظروف و لباس به کار می‌رود. این ماده ضدعفونی‌کننده یک بیوسید است که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها را از بین می‌برد. آب ژاول کلر دارد و این ماده برای سلامت و محیط زیست خطرناک است. توصیه می‌شود اجازه ندهید لک‌ها و کثیفی‌ها آن قدر روی هم تلنبار شوند که نتوان براحتی پاکشان کرد. اگر هر لک را بموقع تمیز کنید، دیگر نیازی به آب ژاول نیست. می‌توانید از محصولات طبیعی دیگری برای تمیزی و سفید کردن استفاده کنید؛ مانند آبلیمو، سرکه و... .

پنتاکلروفنول یا همان PCP

این ماده سمی در براق‌کننده‌ها، رنگ‌ها و محصولات نگهداری از چوب وجود دارد. این مواد سمی باعث سردرد، حساسیت، التهاب و در موارد مسمومیت شدید می‌تواند به مرگ منجر شود.

گاز رادون

رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی، بدون بو و رنگ است که در نتیجه تجزیه اورانیوم و توریوم، وسایل و خرده ریز‌های موجود در انباری‌ها به وجود می‌آید. اگر منزل و انباری شما تهویه درستی نداشته باشد، این گاز از راه درزها به دیوارها و کانال‌ها وارد شده و خانه را می‌گیرد. این عقیده وجود دارد که این گاز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha