سلامت نیوز : رئیس فرهنگستان علوم پزشكی با انتقاد از اینکه در کنترل بیماریهای غیرواگیر اقدام مناسبی انجام نشده است، گفت: عدالت در سلامت تنها با پیشگیری محقق می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر علیرضا مرندی در مراسم رونمایی از سند ملی ارتقای سلامت با بیان این مطلب اظهار داشت: عامه مردم و حتی برخی از مسئولان، تعریف سلامت را به درمان محدود می كنند و اعتبارات زیادی را برای درمان هزینه می كنند درحالی كه درمان به معنای شكست سلامت است.

وی با بیان اینکه در كنترل بیماریهای غیرواگیر اقدام مناسبی انجام نشده است، افزود: آموزش بهترین راه  پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مانند فشارخون، دیابت، انواع سرطانها، بیماریهای قلبی عروقی و تنفسی است و تنها با ساخت مراکز درمانی و تامین تجهیزات پزشكی در كشور نمی توانیم از این بیماریها پیشگیری كنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اگر جامعه به رهبری دولت اقدام به آموزش مردم و فراهم آوردن امكان اجرای قوانین كند، از بروز عمده بیماریهای غیرواگیر پیشگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از بیماری های غیرواگیر، بی توجهی به رژیم غذایی، کاهش فعالیت های بدنی، استعمال دخانیات ، مصرف مشروبات الکلی و داروهای اعتیاد آور است.

مرندی با بیان اینکه تنها 25 درصد عوامل سلامت در اختیار وزارت بهداشت است، گفت: صنایع غذایی، آموزش و پرورش و ارگانهایی که در تأمین آب آشامیدنی و ایجاد محیط مناسب برای انجام فعالیتهای فیزیکی موثرند، در زمینه ارتقای سلامت مردم نقش اساسی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha