یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 76962
سلامت نیوز : شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرانه مصرف سالانه نان در ایران 160 و در جهان 25 کیلوگرم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در واقع ایرانیان شش برابر بیشتر از استاندارد جهانی نان مصرف می کنند. با این حساب عجیب نیست که در هر محله ای چند نانوایی وجود داشته باشد و باز هم مردم برای خرید نان بویژه نان های سنتی صف بکشند! شاید خرید نان به یک کار روتین در زندگی ما تبدیل شده باشد؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید چه خطری در کمین نانوای محله شماست؟ اصلا شاید خودتان در نانوایی مشغول به کار هستید. با ما همراه باشید تا شما را از آسیب های شغلی پخت نان آگاه کنیم.

آشنایی با متهم ردیف اول

نانوایی از مشاغلی است که به ایستادن های طولانی مدت نیاز دارد و همین موضوع، نانواها را در معرض آسیب های اسکلتی عضلانی قرار می دهد.

این اختلالات به علت شرایط نامناسب در محیط کار بروز می کند که البته قابل پیشگیری است. یکی دیگر از علل ایجاد این مشکل، بلند کردن وسایل سنگین است که در کارگران حمل آرد شیوع بالایی دارد. این افراد به بتدریج دچار گردن درد و کمردردهای مزمن می شوند و در معرض ابتلا به آرتروز قرار می گیرند.

واریس را نادیده نگیرید

یکی از مهم ترین بیماری هایی که در نانواها دیده می شود، بیماری واریس است؛ چرا که نانواها دست کم 80 درصد مدت زمان کار خود را به حالت ایستاده یا در حال نیمه ایستاده مقابل تنور می گذرانند و همین سر پا ایستادن ها خطر ابتلا به واریس را تا سه برابر افزایش می دهد؛ مشکلی که با افزایش سن و بالا رفتن وزن تشدید می شود.

چند راهکار طلایی

در مشاغلی مثل نانوایی که افراد بنابه شرایط کاری شان معمولا ایستاده کار می کنند، در ازای هر یک ساعت کار باید به مدت 10 دقیقه بنشینند و استراحت کنند و دو تا سه دقیقه از این 10 دقیقه را به نرمش در محیط کار اختصاص دهند.

به عنوان مثال ورزش های ساده گردن، کمر، شانه و مچ دست و پا از جمله این نرمش هاست. همچنین نانواها باید از ایستادن روی دو پای خود خودداری کنند.

این افراد می توانند یک پای خود را روی زمین و پای دیگر خود را روی وسیله ای مانند زیرپایی چند سانتی متر بالاتر از پای دیگر قرار دهند و هر 10 دقیقه جای پاها را باهم عوض کنند. در عین حال به کارگرانی که گونی های سنگین آرد را حمل می کنند، توصیه می شود بار را دو نفره حمل کنند و اگر شرایط به گونه ای بود که فرد باید به تنهایی بار مورد نظر را بلند یا حمل کند باید تا حد امکان بار را به سطح بدن نزدیک نگه دارد تا فشار وارد شده بر همه قسمت های بدن تقسیم شود و نقطه خاصی مثل گردن یا کمر آسیب نبیند؛ اما در بهترین شرایط هم نباید بار بیش از ۱۵ کیلوگرم را بلند یا حمل کرد؛ چرا که آسیب های جسمی ناشی از این کار  قابل پیشگیری نیست.

سوختگی در کمین نانواها

از جمله آسیب های شایع بین نانواها، بروز انواع سوختگی هنگام کار با تنور است.

به همین دلیل به نانواها توصیه می شود هنگام کار از دستکش های ضد حرارتی استفاده کنند و در صورتی که این نوع دستکش ها را در اختیار ندارند، با رعایت جوانب احتیاط و در اختیار داشتن پمادهای سوختگی مانع از بروز آسیب های جدی پوستی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha