سلامت نیوز : مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ضمن مخالفت با اجرای طرح پزشک خانواده در استان تهران گفت: این طرح به دلیل کمبود اعتبارات و همچنین مشخص نشدن نتیجه اجرای نسخه جدید در 8 استان کشور، در تهران اجرایی نخواهد شد.این در حالی است که ،وزیر بهداشت اعلام کرد : پزشکان عمومی که خواستار همکاری با برنامه پزشک خانواده در تهران هستند، از امروز شنبه ثبت نام می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ محمد باقر هداوند با بیان این مطلب افزود: مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و به دلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده باید اعتبارات کافی تخصیص داده شود گفت: به دلیل مشکلات اعتباری این طرح در تهران اجرا نمی شود و کمبود اعتبارات را نیز به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: همچنین دلیل دیگری که مانع اجرای طرح پزشکان خانواده می شود این است که قرار بود وزارت بهداشت نتایج اجرای نسخه جدید وزیر بهداشت را در 8 استان به ما اعلام کند اما تا کنون نتایج استانها مشخص نشده است.

به گفته هداوند، استانهای قزوین، یزد، زنجان ، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، فارس و مازندران از جمله استانهایی هستند که طرح پزشک خانواده در آنها بصورت آزمایشی اجرایی شده اما نتایج اجرا اعلام نشده است.

این درحالی است که طریقت منفرد وزیر بهداشت از اجرای طرح پزشک خانواده از روز شنبه 8 تیرماه خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح برای اجرا با مشکل اعتباری مواجه نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: طبق آمار حدود 24هزار پزشک عمومی در استان تهران و حدود 22هزار پزشک عمومی در شهر تهران وجود دارند که اگر هر پزشک حدود دو هزار نفر را تحت پوشش بگیرد برای اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران به پنج تا هفت هزار پزشک عمومی نیازمندیم.

وی افزود: هر پزشکی می تواند پس از مراجعه به پایگاه www.1590.ir در سامانه ثبت نام کند و پس از بررسی شدن مدارکش و دریافت «نام کاربری» و «گذر واژه» برای ورود به سامانه، به ویزیت پایه بیماران بپردازد و به صورت آن لاین حق ویزیت خود را از ستاد اجرایی برنامه کشوری پزشک خانواده دریافت کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: هر فردی می تواند پزشک خانواده خود را انتخاب کند و هر پزشک نیز تا سقف2000نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

به گفته وزیر بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور چهار الزام وجود داشت:

1. تدوین روش که مهم ترین بعد آن مبتنی بر سرانه بودن عملکرد پزشکان است

2. وجود راهنماهای بالینی که بخش اعظم آن تدوین شده است

3. منابع مالی لازم که تامین شده است

4.  آمادگی بستر اجرایی در مناطق مختلف کشور

وی اضافه کرد: به جز الزام آخر که در برخی از مناطق کشور هنوز آماده نیست، بقیه الزام ها در تهران آماده شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با توجه به وجود زیرساخت ها و امکاناتی که در تهران وجود دارد مشکلی برای اجرای برنامه پزشک خانواده در این شهر نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha