سلامت نیوز : ظاهر رستمی امروز در نشست خبری یکی از وظایف عمده سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر را تأمین داروی مورد نیاز به عنوان معین دولت در کنار وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: شرکت‌های مختلفی مانند داروسازی سها، شرکت تجهیزات پزشکی، شرکت کشت و فرآوری عصاره‌های گیاهی (سهاجیسا) و شرکت پخش دارویی از زیرمجموعه‌های سازمان تدارکات پزشکی در جمعیت هلال احمر برای تولید و تأمین نیازهای تجهیزاتی و دارویی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با تأکید بر اینکه در سال جهاد اقتصادی با بازبینی و تغییر سیاست‌های این مجموعه توان منطقه‌ای، بومی را تقویت کرده‌ایم، افزود: با استفاده از دانش ایرانی، اعتماد به نیروی کار در بخش تولید بازگشت. تا حدی که توانستیم در سال 91 شرکت‌هایی که دچار زیان شده بودند را از حالت رکود خارج کرده و به سوددهی برسیم.

رستمی خاطر نشان کرد: در بخش دارویی نزدیک به 95 قلم دارو تولید می‌کنیم که علیرغم همه تحریم‌ها تولید دارو رشد 50 درصدی داشته است و در سال جدید 6 محصول جدید دارویی نیز تولید خواهد شد همچنین تولیداتمان را 25 درصد افزایش خواهیم داد.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر همچنین با اشاره به اینکه بیش از صد نوع عصاره گیاهی در زیرمجموعه این سازمان تولید و فرآوری می‌شود، خاطر نشان کرد: برای 12 قلم محصول جدید از انواع عصاره‌ها و 4 قرص گیاهی در شرکت سهاجیسا برنامه‌ریزی شده است.

به گفته رستمی برای توزیع بهتر داروهای تولیدی در مجموعه هلال احمر تعداد شرکت‌های پخش را افزایش داده‌ایم و امیدواریم 12 مرکز پخش به 20 مرکز افزایش یابد تا داروها بهتر در دسترس مردم حتی در مناطق محروم قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تجهیزات پزشکی تولید سازمان تدارکات پزشکی گفت: محصولاتی همچون سر سوزن، صافی دیالیز، ست دیالیز، فیلتر تالاسمی، سوزن دندانپزشکی و آنژیوکت در این مجموعه تولید می‌شود و سالانه نزدیک به 500 میلیون سرنگ در کشور تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: امکان افزایش صددرصدی تولیدات وجود دارد اما ترجیح می‌دهیم که رعایت حال رقیبان و سایر تولید‌کنندگان داخل را هم برای تأمین بازار داشته باشیم.

صافی دیالیز یکی دیگر از تولیدات مهم سازمان تدارکات پزشکی است که رستمی به آن اشاره کرد و گفت: سالانه بالغ بر ۲میلیون صافی دیالیز در این شرکت تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همچنین نزدیک به ۲ میلیون آنژیوکت نیز تولید می‌شود. بسته دیالیز شامل صافی، ست دیالیز، ست بی‌کربونات و مایع دیالیز تولید هلال احمر از دیگر تجهیزات پزشکی است که 60 تا 70 درصد بازار ایران را از آن خود کرده است.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از تولید دو تجهیز جدید پزشکی تا پایان سال 92 در کشور خبر داد و گفت: استنت قلبی که برای بیماران قلبی عروقی کاربرد زیادی دارد در ماه‌های اخیر و سال گذشته در دستور تولید این سازمان قرار گرفت که اکنون فاز تحقیقات و نیمه صنعتی را طی می‌کند و امیدواریم تا پایان سال 92 این محصول و سرسرنگ بدون سوزن وارد بازار شود.

وی از کمبودهای دارویی در کشور گفت و افزود: اکنون 212 قلم کمبود دارویی در کشور داریم که وزارت بهداشت درصدد برطرف کردن نیازهای آن است اگرچه تحریم‌ها سبب شده تا فرآیند در دسترس قرار گرفتن دارو برای مردم طولانی‌تر شود اما سعی کرده‌ایم در بخش واردات دارو خصوصاً داروهای بیماران خاص به ویژه MS و بیماران سرطانی کمبودی نداشته باشیم.

وی مشخص نبودن اختصاص ارز مرجع یا مبادله‌ای برای تأمین داروهای وارداتی را یکی از مشکلات فراروی شرکت‌های وارداتی از جمله هلال احمر برشمرد و افزود: دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد که از این پس یارانه داروهای خاص و مورد نیاز تأمین می‌شود تا داروی بیماران از جمله MS به موقع در اختیارشان قرار گیرد.

به گفته وی واکسن مننژیت از جمله واکسن‌های ضروری برای حجاج و زائران عتبات عالیات است که جمعیت هلال احمر مسئولیت تأمین آن را برعهده دارد.

در این راستا رستمی در مورد کمبود و تأمین این واکسن گفت: سیاست‌گذاری برای تأمین واکسن به عهده وزارت بهداشت و درمان است که به طور یقین باید در سیاست‌گذاری‌های خود تجدید نظر کند چرا که نبود یک سیاست درست و حسابی برای تأمین این واکسن باعث شده تا ما با خون دل خوردن مسئله را جمع کنیم و از الان به حجاج و زائران عتبات این اطمینان را می‌دهم که نگران تأمین واکسن نباشند.

وی ادامه داد: اگر وزارت بهداشت به چند شرکت مجوز ورود واکسن از جمله مننژیت را بدهد مشکل به راحتی برطرف می‌شود و کمبودی به وجود نخواهد آمد. اکنون ماهانه نزدیک به ۱۰۰ هزار دوز واکسن مننژیت وارد کشور می‌شود و ما در سال به ۲ میلیون دوز از این واکسن نیاز داریم.

در ادامه این نشست محمدعلی دلپریش، مدیرعامل شرکت پخش سهاهلال به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تدارکات پزشکی در مورد واردات و تأمین دارو گفت: واردات و تأمین دارو زیر نظر وزارت بهداشت است و هلال احمر همواره سعی کرده تا داروی بیماران خاص از جمله داروهای شیمی‌درمانی و بیماران MS را تأمین کند.

وی راه‌اندازی سامانه دارویی 1490 در وزارت بهداشت را یکی از نکات مثبت برشمرد و افزود: اگر تمام داروخانه‌های دولتی و شرکتی در این سامانه شرکت کنند مردم می‌توانند به راحتی داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی در مورد افزایش قیمت دارو گفت: سیاست وزارت بهداشت این بود که با افزایش قیمت داروی وارداتی تولید دارو در داخل بیشتر حمایت شود و در همین راستا یارانه داروی خارجی برداشته شد اما همچنان یارانه برخی داروها از جمله دسفرال پرداخت می‌شود.

دلپریش توزیع مویرگی دارو در کشور را از جمله راهکارهای در دسترس قرار دادن دارو برای مردم دانست و گفت: در همین راستا حتی در زاهدان نیز شرکت پخش تأسیس کردیم در حالی که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل بعد مسافت و دوری راه حاضر به این کار نیستند.

وی وجود داروخانه تک نسخه‌ای را یکی دیگر از مزیت‌های هلال احمر برای تأمین داروی بیماران خاص عنوان کرد و گفت: در این راستا بیمارانی که امکان دسترسی به داروی خاص خود را ندارند با سفارش به داروخانه تک نسخه‌ای می‌توانند پس از مدتی داروی خود را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha