سلامت نیوز : رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر گفت: نیاز سالانه مردم به واکسن مننژیت دو میلیون دُز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ظاهر رستمی در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد سازمان تدارکات پزشکی در سال‌جاری با بیان اینکه این سازمان در حوزه سلامت جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند، گفت: یکی از وظایف اصلی این سازمان، تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم به عنوان معین دولت در کنار وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه شرکت‌ داروسازی، تجهیزات پزشکی، سهاجیسا و همچنین شرکت پخش دارویی با این سازمان فعالیت می‌کنند، گفت: در سال حماسه اقتصادی با بازبینی و تغییر سیاست‌های کلان شرکت‌ها و همچنین با استفاده از توان ملی و بومی و اصلاح فرآیندها توانستیم موفقیت‌های بزرگی را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه دو شرکت سها2 و سهاجیسا در سال 91 در بخش تولید دچار مشکل شده بودند، گفت: این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته در سال 92 و همچنین اعتماد به توان ایرانی و بومی توانستیم با افزایش تولیدات در این دو شرکت به سوددهی نیز برسیم.

وی با بیان اینکه در نیمه‌دوم سال 91، 95 قلم دارو تولید شد، گفت: در تمام این مراحل علی‌رغم تحریم‌ها، شاهد رشد 50 درصدی تولید دارو در شرکت سها2 بوده‌ایم.

رستمی با بیان اینکه تولید دارو با فناوری نوین در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اجرای دو پروژه بزرگ با موسسه رویان به امضا رسیده است که از بیان جزئیات این پروژه‌ها معذورم، اما این دو طرح‌بزرگ نیمه‌صنعتی است.

وی با بیان اینکه در بخش دارویی در شرکت سها2 تا پایان سال 92، شش محصول جدید رونمایی و به تولید انبوه می‌رسد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز شاهد رشد 25 درصدی تولید دارو باشیم.

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران در مورد شرکت سهاجیسا نیز با بیان اینکه این شرکت به دلیل مشکلات فراوان در زیان‌دهی کامل بود، گفت: در سال 92 به دلیل استفاده از توان ملی و بومی به سوددهی کامل رسید.

رستمی با بیان اینکه در بخش سهاجیسا که تولید انواع و اقسام داروهای گیاهی را در دستور کار دارد، شاهد تولید 100 قلم جدید از عصاره‌های گیاهی بوده‌ایم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز تا پایان سال‌جاری 12 محصول جدید رونمایی می‌شود.

وی به تولید انبوه چهار قرص گیاهی در شرکت سهاجیسا اشاره کرد و گفت: در بخش عصاره‌ها شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم، به گونه‌ای که در بخش عصاره‌های هیدروالکلی از 47 هزار قلم به 160 قلم افزایش تولید داشته و در بخش عصاره‌های روغنی نیز تولیدات خود را از 31 هزار قلم به 50 هزار قلم رسانده‌ایم.

به گزارش ایسنا،رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران همچنین در مورد فعالیت‌های این سازمان در حوزه پخش دارو،‌ گفت: نظارت بر داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو افزایش یافته است، به طوری که در سال جاری در صدد آن هستیم که مراکز پخش را از 12 مرکز به عدد 20 برسانیم تا تمامی تولیدات این سازمان در سراسر کشور قابل دسترسی باشد.

وی در بخش تجهیزات پزشکی نیز با بیان اینکه این سازمان تولیداتی در حوزه ساخت سر سوزن، صافی دیالیز، ست دیالیز و ... دارد، گفت: حدود 500 میلیون عدد سرنگ در کشور تولید می‌شود که قادر به افزایش صد درصدی تولیدات در این زمینه هستیم و ما می‌توانیم میزان تولید سرنگ در کشور را تا 800 میلیون عدد افزایش دهیم، اما به دلیل رعایت حال رقیبان، از این مهم صرف نظر می‌کنیم.

رستمی همچنین با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون صافی دیالیز در سازمان تدارکات پزشکی تولید می‌شود، گفت: حدود 20 میلیون آنژیوکت توسط این سازمان تولید می‌شود که قادر به افزایش این عدد تا 100 میلیون نیز هستیم.

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه بسته‌های دیالیزی این سازمان حدود 70 درصد بازار ایران را به تسخیر خود درآورده است، در مورد تولیدات جدید این سازمان نیز در حوزه تجهیزات، به ساخت استند قلب اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش چشمگیر این استندهای قلب که گاهی تا 800 یورو نیز پیش رفته است، به فکر ساخت استندهای قلب افتادیم که در حال حاضر کارهای علمی و مقدماتی این مهم انجام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات دارویی سازمان تدارکات پزشکی، گفت: دسترسی مردم به دارو در مقطعی به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته است، اما ما وظیفه داریم داروها را در اختیار مردم قرار دهیم.

رستمی با اشاره به مبهم بودن واردات دارو در بخش داروهای بیماری‌های خاص، گفت: مبهم بودن واردات دارو در حوزه بیماری‌های خاص همچون ام اس و سرطانی‌ها موجب شد شاهد وقفه‌ای در دسترسی داروها باشیم، اما این مسئله از آنجا نشات گرفت که مشخص نبود آیا این داروها با ارز مرجع یا ارز مبادله‌ای وارد می‌شود که خوشبختانه روز گذشته وزیر بهداشت این موضوع را در دستور پیگیری قرار داد که یارانه دارویی بیماران خاص پرداخت شود که در صورت واردات، این داروها سریعا توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر مجوز پخش و واردات داروهای تک نسخه‌ای از جمله داروهای بیماران ام اس را دارد، گفت: یکی از مسائل و مشکلات بیماران ام اس، داروی «تای سابری» بود که این مسئله نیز حل شده و در حال حاضر مشکلی در مورد تامین این دارو نداریم.

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه بخش واردات و تامین دارو تحت نظارت وارد برنامه‌ریزی وزارت بهداشت انجام می‌گیرد، گفت: واردات برخی داروها انحصار یک شرکت است و در مورد برخی داروها همچون بتفرون، هلال‌احمر نه واردکننده و نه توزیع‌کننده است.

رستمی با اعلام راه‌اندازی سامانه دارویی 1490 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: داروخانه‌های هلال‌احمر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اگر با مابقی داروخانه‌های سراسر کشور نیز نسبت به ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنند، قطعا دسترسی مردم به داروها افزایش خواهد یافت چرا که ممکن است یک دارویی در داروخانه‌های هلال‌احمر وجود نداشته باشد، اما داروخانه‌ای در یک گوشه کشور این دارو را داشته باشد.

به گزارش ایسنا،رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران در مورد نیاز برخی بیماران به داروهای تک نسخه‌ای خارج از لیست وزارت بهداشت نیز گفت: گاهی بیماران نیازمند داروهای تک نسخه‌ای هستند که در لیست وزارت بهداشت نیست که می‌توانند به داروخانه‌های هلال‌احمر مراجعه و نسبت به سفارش این دارو اقدام کنند که لازم به ذکر است به دلیل سفارشی بودن این داروها، مدت زمان طولانی‌تری برای تحویل این دارو نیازمند هستیم.

راه‌اندازی سیستم پورتال دارویی در سازمان تدارکات پزشکی

وی همچنین از راه‌اندازی سیستم پورتال دارویی در سازمان تدارکات پزشکی خبر داد و گفت: تا پایان سال‌جاری این پورتال نصب و راه‌اندازی می‌شود که با راه‌اندازی این پورتال، مردم در جریان نحوه تولید، دسترسی و توزیع دارو قرار خواهند گرفت.

رستمی در مورد کمبود واکسن مننژیت نیز با بیان اینکه در این حوزه با وزارت بهداشت سیاست‌گذاری‌ها شده و سازمان تدارکات پزشکی تنها مسئول پخش این واکسن است، گفت: در حال حاضر واکسن مننژیت در انبارها به میزان کافی وجود دارد.

ماجرای غم‌انگیز واکسن مننژیت

وی با بیان اینکه کمبود واکسن یک پدیده جهانی است، گفت: وضع تحریم‌ها این مسئله‌ را در کشور ما تشدید کرده اما بر اساس پیشگیری‌های صورت گرفته، این واکسن تا آخر سال تامین شده است.

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه ماهانه 100 هزار دُز واکسن وارد کشور می‌شود، گفت: هفته گذشته 50 هزار دُز واکسن وارد کشور شده و 200 هزار دُز نیز در حال ورود به کشور است، اما واکسن مننژیت ماجرای غم‌انگیزی دارد.

رستمی با بیان اینکه سالانه کشور به دو میلیون دُز واکسن نیازمند است، گفت: ماندگاری این واکسن‌ها 18 ماه است و در حال حاضر مشکلی در تامین این واکسن نداریم، اما لازم به ذکر است سیاست‌گذاری در حوزه اختیارات وزارت بهداشت است.

وی در مورد چرایی گرانی واکسن مننژیت نیز گفت: اگر یک معدلی از میزان افزایش داروها در کشور اخذ شود، متوجه می‌شویم که واکسن افزایش چشمگیری نداشته است، اما این نکته وجود دارد که زائری که برای زیارت خانه خدا میلیون‌ها تومان پول خرج می‌کند، پول واکسن 30 هزار تومانی هزینه اندکی است.

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه پیش از این واکسن با ارز مرجع وارد می‌شده است، اما در حال حاضر با ارز مبادله‌ای به کشور وارد می‌شود، گفت: هزینه تزریق هر واکسن 25 تا 30 هزار تومان تخمین زده شده است که لازم به ذکر است به دلیل سیاست‌های جمعیت هلال‌احمر، ما به دنبال سود و منفعت در این حوزه نیستیم.

رستمی در مورد کمبود دارویی با بیان اینکه 212 قلم کمبود دارو در کشور وجود دارد، گفت: به طبع آن نیز ما دچار کمبود دارو در این حوزه هستیم که در صددی هستیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha