سلامت نیوز : به گفته یک کارشناس تغذیه، نوشیدنی‌ها، بخش مهمی از نیاز روزانه بدن را به مایعات برای سوخت و ساز مواد تامین می‌کنند و استفاده از آب میوه‌ها و سبزی‌های تازه و خنک، استرس را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترترابی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: آشامیدنی باید متناسب با آب و هوا انتخاب شود زیرا مصرف این مواد در تغییر درجه حرارت پوست نیز اثر دارد به این ترتیب که نوشیدنی‌های گرم سبب افزایش جریان خون زیر پوستی شده و در نتیجه شخص احساس گرما می‌کند. عکس این عمل با آشامیدن نوشیدنی‌های خنک اتفاق می‌افتد.

وی افزود: استفاده از آب میوه‌ها و سبزی‌های تازه و خنک، موجب نشاط روح و تقویت جسم و کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود مایعات برای اعمال حیاتی بدن ضروری است. مقدار کل آب بدن مردان با وزن متوسط (۷۰کیلوگرم) تقریباً ۴۰ لیتر است و حدود ۵۷ درصد کل وزن بدن آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

دکتر ترابی ادامه داد: در یک نوزاد مقدار کل آب تا ۷۵ درصد وزن بدن نیز می‌رسد اما این مقدار تا سنین پیری کاهش می‌یابد. همچنین در چاقی نسبت درصد آب بدن به ۴۵ درصد کاهش می‌یابد. حدود دو سوم آبی که روزانه از راه دهان وارد بدن می‌شود به شکل آب خالص یا نوع دیگری از نوشیدنی‌ها است و بقیه از راه غذا به بدن می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب نوشیدنی مناسب و آگاهی از خواص تغذیه‌ای آ‌ن‌ها علاوه بر اینکه سبب تامین آب لازم برای سوخت و ساز بدن می‌شود، در تامین مواد مغذی ضروری برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌های ناشی از شیوه‌های غلط زندگی مانند عدم تحرک، استعمال دخانیات و یا استرس و همچنین ایجاد احساس آرامش و نشاط نقش دارد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: بهترین نوشیدنی برای تمام فصول آب سالم است. آب دارای خواص بی‌شماری در بدن است که به تعادل مواد در بدن کمک می‌کند.

وی با بیان این که آب تعدیل کننده حرارت بدن است، اظهار داشت: با انجام تعریق به ویژه در هوای گرم و خروج آب و املاح از بدن، این حرارت کنترل می‌شود و انتقال برخی از ویتامین‌ها در بدن از طریق حل شدن در آب صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha