تناسب در اقلیم عراق به هم خورده و به مهار شدن آب رود فرات منجر شده است و در نهایت موجب شده است که دود آن هم به چشم مردم عراق و هم ایرانیان برود.

«فرات» اقیانوسی از خاک در چشم ایرانی‌ها و عراقی‌ها

سلامت نیوز :  محمدطالب حیدری امروز در نشست تأثیر فناوری‌های نوین برای مقابله با پدیده گرد و غبار که در محل سازمان هواشناسی برگزار شد اظهار داشت: در خصوص پدیده گرد و غبار نباید از واژه ریزگرد استفاده شود چرا که این یک پدیده فاجعه‌آمیز در غرب و جنوب غرب کشور است و 10 میلیون نفر را درگیر خود کرده است و باید از آن به عنوان طوفان گرد و غبار یاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مدیرکل هواشناسی استان خوزستان ادامه داد: این پدیده از سال 2005 شروع شده است و به کاهش دید افقی در برخی نواحی تا شعاع صد متر منجر شده است.

وی با بیان اینکه تراکم ذرات معلق در گرد و غبار با افزایش خود مشکلات تنفسی را برای شهروندان برخی نواحی ایجاد کرده است افزود: در این باره تمام مسئولان و کارشناسان مربوطه اتفاق‌نظر دارند که معضل پدیده گرد و غبار به دلیل عدم مدیریت صحیح رود فرات در کشور عراق بوده است.

وی با بیان اینکه پیش از این به ترتیب 90 درصد و 10 درصد آب تأمینی رود فرات توسط کشور سوریه و عراق تأمین می‌شد اضافه کرد: هم اکنون آورده آبی از سوی این دو کشور به این رود وارد نمی‌شود به همین سبب آب فرات نیز خاک کشور عراق را سیراب نمی‌کند.

وی یادآور شد: از حدود 15 سال قبل آب رود فرات مهار شده است و فقط 400 مترمکعب در ثانیه آب وارد این رودخانه می‌شود.

حیدری بیان داشت: بخش عمده‌ای از کشور  عراق غبارخیز است. غبار سنتی هیچگاه برای ایران مشکل‌ساز نبوده است در این میان باید توجه داشت که طوفان‌های جدید از منطقه محدود به حد فاصل بغداد تا مرز سوریه در حوزه مرکزی فرات را در بر گرفته و همین مسئله‌ساز شده است.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان بیان داشت: باید به خاطر داشته باشیم که در فصول سرد سال وزش باد در کشور عراق و ایران مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما در فصول گرم سال تراکم گرد و غبار در غرب و جنوب‌غرب کشور منجر می‌شود تا دید افقی در استانهایی از قبیل اهواز، آبادان، بانه، سقز، قصر شیرین و ... به کمتر از 50 متر برسد.

حیدری با بیان اینکه فصل اوج گرد و غبار در اردیبهشت، خرداد و تیر است ابراز داشت: بر همین اساس خسارت ناشی از آن در این فصول افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه روشهای زیادی برای مهار و کنترل گرد و غبار بیان شده است اظهار داشت: اقلیم تابع نیروهای کلان است و این نیروها حتی در آینده نیز به وسیله انسان قابلیت کنترل ندارند اینکه ادعا می‌شود جریانات گرد و غبار عراق مهار می‌شود ادعای درستی نیست چرا که تابش خورشید و چرخش زمین را نمی‌توان به دست انسان تغییر داد.

حیدری در ادامه با بیان اینکه طی میلیون‌ها سال معادله ظریفی در اقلیم ایجاد شده است ابراز داشت: چنانچه این معادله بر هم بخورد مسلماً محیط زیست آسیب می‌بیند بر همین اساس باید روشهای اتخاذی با توجه به شناخت معادله ظریف مناطق صورت پذیرد.

وی یادآور شد: تناسب در اقلیم کشور عراق هم اکنون به هم خورده و به مهار شدن آب رود فرات منجر شده است و در نهایت منجر شده است که دود آن هم به چشم کشور عراق و هم به چشم ایران برود.

به گفته وی رود فرات اقیانوسی از خاک آماده دارد و پتانسیل زیادی برای ایجاد گرد و غبار  دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: از سال 1960 تا سال 2004 فقط 15 روز در سنندج در طول سال شاهد گرد و غبار بودیم اما از سال 2005 هر ساله 130 روز گرد و غبار را در سنندج شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha